מורטל קומבט (זיכיון)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מורטל קומבט
Mortal Kombat
לוגו המשחק הנוכחי
לוגו המשחק הנוכחי
כללי
סוגה משחק לחימה
פיתוח NetherRealm Studios (לשעבר Midway Games Chicago)
הוצאה לאור Midway Games עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Midway Games ‏1992-2009
Warner Bros. Interactive ‏2009-היום
סדרה הראשון:
Mortal Kombat
8 באוקטובר 1992
האחרון:
Mortal Kombat 1
14 בספטמבר 2023
דרישות תוכנה
פלטפורמות ארקייד, PC, PS, פלייסטיישן 2, פלייסטיישן 3,פלייסטיישן 4 PSP, Xbox, Xbox 360, Wii
www.mortalkombat.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מורטל קומבטאנגלית: Mortal Kombat) הוא זיכיון משחקי לחימה מסוגת האימה ופנטזיה שפותח במקור בידי אד בון וג'ון טוביאס מחברת "Midway Games" (אנ') בשנת 1992. המשחק המקורי הוביל למספר משחקי המשך ולזיכיון נרחב שכלל גם סרטי קולנוע וסדרות טלוויזיה (שניהם בלייב אקשן ובאנימציה), סדרת חוברות קומיקס, קלפי משחק והופעות תיאטרליות מול קהל. יחד עם סדרות המשחקים סטריט פייטר ו-Tekken, מורטל קומבט הפך לאחד מזיכיונות משחקי הלחימה המצליחים ביותר בהיסטוריה של משחקי הווידאו ולאחד מזיכיונות הבידור הרווחיים ביותר בכל הזמנים.

סדרת המשחקים נודעה במיוחד בעקבות קרבות ברוטליים עקובים מדם, ובעיקר מהלכי סיום בשם "פטליטי" (Fatality) - מהלך סיום אכזרי במיוחד וייחודי לכל דמות שבו המנצח מחסל את יריבו באופן אלים למדי. האלימות הגורפת במשחק גרמה, בחלקה, להקמת "הוועדה לדירוג תוכנות בידוריות" שמסווגת משחקי מחשב לפי גילאים בהתבסס על תוכנם ומידת האלימות בהם. משחקים מוקדמים בסדרה היו נודעים גם בזכות דיגיטציה ריאליסטית. בעקבות פשיטת הרגל של מידוויי גיימס בשנת 2009, שהגישה בקשה לפירוק, הזיכיון נרכש בידי "האחים וורנר" והצוות הקריאייטיבי של המשחקים שינה את שמו ל-"NetherRealm Studios".

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – משחק לחימה (סוגת משחקי וידאו)

שלושת המשחקים הראשונים והעדכונים שלהם "אולטימייט מורטל קומבט 3(אנ')" ו"מורטל קומבט טרילוגי(אנ')" עוצבו בסגנון לחימה דו-ממדי. את השניים הראשונים שיחקו במכונות הארקייד באמצעות ג'ויסטיק וחמישה כפתורי לחיצה - אגרוף גבוה, אגרוף נמוך, בעיטה גבוהה, בעיטה נמוכה וחסימה. המשחק מורטל קומבט 3 ומשחקי העדכון שלו כללו כפתור שישי נוסף, "ריצה". הדמויות במשחקים המוקדמים שיחקו באופן דומה מאחד לשני, כאשר השוני העיקרי ביניהם היה המהלכים המיוחדים שלהם. במהלך שנות ה-90, החברה המפתחת מידוויי גיימס שמרה על מהלכי הלחימה של הדמויות עם ארבעה כפתורי התקפה. המשחק החמישי "מורטל קומבט: ברית קטלנית(אנ')" שינה את המצב הקיים בכך שהחליף את המהלכים הרגילים של הדמויות והעניק לכל אחד ואחד מהם שלושה סגנונות לחימה שונים - שניים ללא נשק ושלישי עם נשק (למעט המשחק השביעי "מורטל קומבט: ארמגדון(אנ')", כשלבוסים דמויי המפלצות מולוך ואונאגה היה רק סגנון לחימה אחד בלבד).

בשעה שמרבית סגנונות הלחימה בהם נעשה שימוש בסדרת המשחקים הוא אמנויות לחימה, ישנם כאלה בדיוניים לחלוטין. כך לדוגמה, סגנון הלחימה של גורו נועד להיעזר בעובדה שמדובר ביצור בעל ארבע זרועות. לצורך המשחק השביעי - שכלל מספר עצום של דמויות מכל המשחקים הקודמים - נוצר הצורך לצמצם את סגנונות הלחימה לכל דמות לשניים - אחד ללא נשק ואחד עם. משחק הקרוסאובר "מורטל קומבט נגד יקום DC(אנ')" זנח את סגנונות הלחימה השונים והתמקד במגוון רחב יותר של מהלכים מיוחדים. משחק האתחול משנת 2011 החזיר את סדרת המשחקים למישור דו-ממדי, בעוד הדמויות עוצבו בגרפיקת תלת-ממד.

המשחקים השישי והשביעי ("מורטל קומבט: הטעיה (אנ')", "מורטל קומבט: ארמגדון") מציגים מצב סיפור חדש בשם קונקווסט (Konquest, הלחם המילים "כיבוש" ו"קווסט" באנגלית) - משחק הרפתקה פנימי בעולם פתוח אשר מרחיב באופן ניכר את ניסיונו של השחקן היחיד. שני המשחקים מכילים גם "מיני-משחקונים" כמו משחקון השחמט Chess Kombat, משחקון הפאזלים Puzzle Kombat ומשחקון הקארטינג Motor Kombat, שהשתמש בגרסאות מעוותות של דמויות המשחק. משחקים אלה כוללים גם תוכן חבוי שניתן לפתיחה.

מהלכי סיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

"אני חושב שמורטל קומבט מייצג שוני פילוסופי. כשאתה משחק בסטריט פייטר, הדבר הטוב ביותר הוא המשחקיות מהרגע להרגע. בין אם תנצח או תפסיד, אין זה כל כך משנה. במורטל קומבט, לעומת זאת, המשחקיות היא רק דרך להשגת התוצאה - זהו הפטליטי שאתה רוצה לראות וכמעט שאתה רוצה לדלג על הלחימה ולהגיע לפטליטי משום שזוהי התוצאה".

יושינורי אונו, מפיק משחקי סטריט פייטר[1]

המאפיין הידוע ביותר אשר עזר להגדיר את סדרת משחקי מורטל קומבט הוא מערכת מהלכי סיום שנקראת בשם פטליטים (Fatality). הרעיון המקורי היה לתת לגיימרים אפשרות של מכה חופשית בסיומו של הקרב. הפטליטים הבסיסיים היו מהלכי סיום שמאפשרים לשחקנים מנצחים לסיים את הקרב בדרך מיוחדת על ידי רציחת יריביהם המובסים וחסרי ההגנה בדרך ברוטלית שאופיינית לכל דמות ודמות. יוצא דופן מכולם היה המשחק השביעי "מורטל קומבט: ארמגדון", שהציג את האפשרות ליצור פטליטים מותאמים מראש (Kreate-A-Fatality) מתוך מאגר שמשותף לכל הדמויות.

מהלכי סיום נוספים בסדרת משחקי מורטל קומבט כללו חייתיות (Animality, הוצג לראשונה ב"מורטל קומבט 3") אשר הופך את השחקן לחיה שבעזרתה הוא מחסל את היריב; ברוטליטי (Brutality, הוצג לראשונה ב"אולטימייט מורטל קומבט 3") המקצץ את היריב לחתיכות באמצעות שרשרת צירופי מקשים ארוכה; ופטליטים אזוריים/מלכודות מוות, שהוצגו לראשונה במשחק הראשון ובהם השחקן מפיל את היריב אל מחוץ לזירה לקרקעית מכוסה קוצים (או לבריכת חומצה במשחק השני). המשחק "מורטל קומבט: הטעיה" הציג לראשונה את ההרהקירי, מהלך התאבדות עצמאי המתבצע בידי היריב המובס. המשחק העשירי בסדרה, "מורטל קומבט אקס", הציג את הרג הסיעה (Faction Kill) לפיו ניתן לבצע פטליטים בהתאם לסיעה שאתה חבר בה.

ישנם גם כמה מהלכי סיום שאינם אלימים. מהלכי החברותיות (Friendship) הוצגו במשחק השני כתגובה קומית לתשומת הלב שסדרת המשחקים משכה לנוכח המהלכים האלימים שבה. מהלך קומי נוסף הוא מהלכי התינוקיות (Babality), אשר הוצגו באותו משחק, בהם המנצח הופך את יריבו המובס לתינוק. המשחק "מורטל קומבט 3" היה הראשון שהציג את מהלך הרחמים, שבו המנצח משיב ליריב כמות מסוימת של מד הבריאות כדי שיוכל להילחם שוב פעם אחרונה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילום מסך בחירת הדמויות, "מורטל קומבט: ארמגדון". משמאל לימין: סקורפיון, סאב-זירו, רפטייל, ריין, ארמאק, קמיליון (זכר), נוב סאיבוט, סמוק, סיירקס, סקטור, סטרייקר, קאבאל, דאירו, ג'ארק, דאריוס, רייקו, פוג'ין, בו ראי צ'ו, מבאדו, הוטארו, נייטוולף, מוקאפ, ג'וני קייג', קיינו, ג'אקס, קאי, קנשי, שוג'ינקו, סו האו, קוברה, קמיליון (נקבה), דאיגון, לו קאנג, קונג לאו, שאנג טסונג, קוואן צ'י, שינוק, ריידן, טייבן, יצירת דמות, סוניה בלייד, קיטאנה, מיילינה, ג'ייד, אשרה, לי מיי, טניה, פרוסט, סינדל, ניטארה, קירה, סארינה, שיבה, באראקה, מוטארו, האביק, דראהמין, מולוך, מיט, שאו קאהן, גורו, קינטארו, אונאגה, בלייז.
ערך מורחב – מורטל קומבט - דמויות

במהלך הגרסאות השונות של סדרת משחקי מורטל קומבט הוצג מגוון עצום של דמויות משחק, כאשר כמה מהם הפכו לדמויות נודעות וקבועות. ביניהם כלולים גיבורי ממלכת הארץ, אלים בכירים טובים ורעים, מכשפים וסייבורגים ותושבי העולם החיצון וממלכות אחרות. בין הדמויות נכללים נזירי השאולין לו קאנג וקונג לאו, חיילי הכוחות המיוחדים ג'אקס בריגס וסוניה בלייד, כוכב הקולנוע ג'וני קייג', אל הרעם ריידן, השמאן האינדיאני נייטוולף, קיסר העולם החיצון שאו קאהן, לוחמי גזע השוקאן גורו, קינטארו ושיבה, הקנטאור מוטארו, המכשפים שאנג טסונג וקוואן צ'י, האל הבכיר המושחת שינוק, מלכת ממלכת אדניה סינדל ובתה קיטאנה, מתנקשות העולם החיצון ג'ייד ומיילינה, חברי ארגון הפשע "הדרקון השחור" קיינו, ג'ארק, קירה וקאבאל, הלוחם הטארקטני באראקה, והנינג'ות סקורפיון, סאב-זירו, רפטייל, ארמאק, ריין, סמוק, נוב סאיבוט, סקטור וסיירקס.

נוסף על כך, החל מ"מורטל קומבט נגד יקום DC" שכלל גיבורי-על מיקום DC, המשחקים הבאים בסדרה כללו דמויות אורחות כמו פרדי קרוגר מסרטי סיוט ברחוב אלם, קרייטוס מסדרת משחקי "God of War", ג'ייסון וורהיס מסדרת סרטי "יום שישי ה-13", "פני עור" מסדרת סרטי "המנסרים מטקסס", המחסל מסרטי שליחות קטלנית, הנוסע השמיני, הטורף, הג'וקר, ספון ורובוקופ.

קו עלילתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת המשחקים מתרחשת ביקום בדיוני הכולל שמונה עשרה ממלכות שנוצרו בידי האלים הבכירים. המדריך למשחק "מורטל קומבט: הטעיה" מתאר שמונה מתוך אותן ממלכות: ממלכת הארץ (Earthrealm) - עולם ביתם של גיבורי הארץ לו קאנג, קונג לאו, סוניה בלייד, ג'וני קייג' וג'אקס בריגס, אשר מצויה תחת השגחתו של אל הרעם ריידן; ממלכת העולם התחתון (Netherrealm) השוכנת במעמקי השאול ומקום מושבם של שדים ולוחמי צל כמו קוואן צ'י ונוב סאיבוט; ממלכת העולם החיצון (Outworld), הנמצאת במצב תוהו ובוהו באופן תמידי, שאותה כבש הקיסר שאו קאהן; ממלכת הסדר סיידו (Seido), שתושביה מתגאים בארגון וסדר מעל לכל; ממלכת הכאוס (The Realm of Chaos), שהתושבים בה אינם מצייתים לאף חוק, ממלכה שבה סוגדים לשינויים והפיכות; וממלכת אדניה (Edenia) השלווה והשקטה שנודעת ביופייה ובאריכות ימי תושביה. האלים הבכירים קבעו כי תושביה של ממלכה אחת יוכלו לכבוש ממלכה אחרת באמצעות הבסת לוחמיה הגדולים ביותר בעשרה טורנירים של מורטל קומבט.

המשחק הראשון מתרחש בממלכת הארץ, ושבעה לוחמים מחליטים להשתתף בטורניר מורטל קומבט אשר יקבע את גורל עולמם והמשך חירותם, מאחר שהם ניצבים בפני כיבוש של ממלכת העולם החיצון. בין הגיבורים נכללים לו קאנג, ג'וני קייג' וסוניה בלייד. בעזרתו של אל הרעם ריידן, לוחמי הארץ נחלו ניצחון ולו קאנג הפך לאלוף החדש של טורניר מורטל קומבט. במשחק השני, קיסר העולם החיצון שאו קאהן מפתה את גיבורי הארץ אל העולם החיצון כתגובה לתבוסת משרתו, המכשף שאנג טסונג. במשחק השלישי, שאו קאהן מחייה מחדש את מלכת אדניה לשעבר, סינדל, בממלכת הארץ, מתוך תקווה שהדבר יביא למיזוג הממלכות. אולם, בסופו של דבר הוא מובס פעם נוספת וממלכת אדניה משתחררת מאחיזתו של קיסר העולם החיצון - הפעם תחת שליטתה של הנסיכה קיטאנה. המשחק הרביעי מביא את ניסיון השתלטותו של האל הבכיר המושחת שינוק על הממלכות.

במשחק החמישי, "מורטל קומבט: ברית קטלנית", המכשפים שאנג טסונג וקוואן צ'י משתפים ביניהם פעולה במטרה להחיות את צבא הדרקון, להרוג את אלופי הארץ והעולם החיצון - לו קאנג ושאו קאהן, ולכבוש את הממלכות. הם נוחלים הצלחה במשחק הבא, "מורטל קומבט: הטעיה". מרבית לוחמי הארץ נהרגים וריידן נאלץ להתערב ולהתנגד להם. בקווסט פנימי של המשחק, אונאגה מלך הדרקון משוחרר מכלאו בידי רפטייל והוא מטעה את שוג'ינקו הצעיר במסע להחזיר את ששת חלקי הקאמידוגו, מקור כוחו. לאחר מכן, אונאגה מתמודד מול כוחותיהם המשולבים של ריידן, שאנג טסונג וקוואן צ'י, אך מצליח להשיג את הקמע של קוואן צ'י והחלק האחרון בקאמידוגו. בסופו של דבר, שוג'ינקו מנצח את מלך הדרקון ומסיר בכך את האיום על הממלכות.

המשחק השביעי והאחרון בסדרת המשחקים המקורית, "מורטל קומבט: ארמגדון", מביא חזון אחרית הימים שמנבא כי כוחם ההולך וגדל של הלוחמים מכל הממלכות יביא לשרשרת אירועים ומשברים שיביאו לחורבן. המלך ארגוס ובניו טייבן ודאיגון נכנסים להקפאה מתוך תקווה שיום אחד יתעוררו ויצילו את הממלכות מארמגדון על ידי הבסת שד השאול בלייז. אולם, שאו קאהן הוא זה שמביס את בלייז בפירמידת ארגוס בעדניה וגורם לארמגדון.

משחק הקרוסאובר "מורטל קומבט נגד יקום DC" אינו מתרחש באותה המשכיות מרכזית כמו המשחקים הקודמים לו. לאחר שגם שאו קאהן וגם דארקסייד מיקום DC הובסו, הם מתמזגים לישות אחת בשם "דארק קאהן", ושני היקומים הבדיוניים מתמזגים לאחד. הדבר גורם לדמויות משני היקומים להיכנע לזעם בלתי נשלט ולהתקיף אחד את השני ללא שליטה. הגיבורים והנבלים כאחד מתקיפים זה את זה, בהאמינם שהצד השני אחראי לקטסטרופה שנוצרה, עד אשר רק ריידן וסופרמן נותרים עומדים. השניים מתעמתים עם דארק קאהן ומבינים שהצד השני לא עובד בשבילו. הם משלבים כוחות ומתקיפים אותו. עם הבסתו של דארק קאהן, שתי הממלכות חוזרות למצבן הקודם ושאו קאהן ודארקסייד נכלאים לנצח, כל אחד ביקום של השני.

משחק האתחול משנת 2011, שנקרא בפשטות "מורטל קומבט", ממשיך מאותה נקודה בדיוק בה הסתיים המשחק השביעי: קרב הלוחמים מכל שש הממלכות למורדות פירמידת ארגוס מביא לשרידתם של שאו קאהן וריידן. ריידן מוכה קשות ומבין שנותר לו מהלך אחד אחרון למנוע משאו קאהן להשיג את כוחו של בלייז, והוא שולח חיזיון של קו הזמן כולו אל עצמו מהעבר, עוד מתקופת הטורניר הראשון ב-1992. מעבר זה של מידע לאני האחר שלו גורם לקרע בזמן ולקו זמן מאותחל, אשר מתפצל מקו הזמן של ארמגדון ומבקש לשכתב את היסטוריית מורטל קומבט מחדש, אך למעשה מביא להשלכות הרסניות הרבה יותר. דמויות רבות נהרגות בידי המלכה סינדל וריידן הורג בשוגג את לו קאנג מתוך הגנה עצמית. בסופו של דבר, האלים הבכירים עוזרים לריידן להרוג את שאו קאהן ולהציל את ממלכת הארץ. אולם, מתברר כי הכל היה תחבולה של שינוק וקוואן צ'י, שגנב את נשמות הגיבורים שנהרגו. הוא מחזיר גיבורים אלה לחיים כזומבים נרצעים שלו, revenants.

המשחק העשירי, "מורטל קומבט אקס", מתמקד בכמה נקודות זמן: ב-1997, שנתיים לאחר סיום המשחק התשיעי, שינוק וקוואן צ'י מתחילים בתכנון תוכניתם ומובילים צבא משרתים אל-מתים של אלה אשר מתו כתוצאה מכיבושו של שאו קאהן. קבוצת לוחמים בראשותם של ריידן, ג'וני קייג', קנשי טקאהשי וסוניה בלייד מתמודדת מול כוחותיו של שינוק. בסיומו של הקרב, שינוק נכלא, קוואן צ'י נמלט וריידן מחזיר את מרבית הלוחמים לחיים ומשחרר אותם משליטתו של שינוק. כ-20 שנה לאחר מכן, קוואן צ'י מופיע מחדש וחובר לד'בורה דמוית החרק מתוך כוונה להביא לשחרורו של שינוק. קוואן צ'י נהרג בידי סקורפיון (שחזר לחיים כהנזו) חדור הנקמה ושינוק ממשיך בהתקפת הממלכות. הוא מובס בידי קסנדרה קייג' - המייצגת את הדור הבא של לוחמי הארץ. כעת כשהאיום של שינוק וקאן צ'י הוסר, לו קאנג וקיטאנה האל-מתים לוקחים שליטה על העולם התחתון, ולורד ריידן מבקש להגן על ממלכת הארץ בכל האמצעים הדרושים, אלימים ככל שיהיו. במשחק זה מוצגים לראשונה "הדור הבא" של הלוחמים הטובים: קסנדרה ביתם של ג'וני קייג' וסוניה, ז'קלין בריגס ביתו של ג'קס, טקדה טקהשי הבן של קנשי וקונג ג'ין בן הדוד של קונג לאו.

במשחק האחד עשר בסדרה, כריתת ראשו של שינוק בידי ריידן מוביל להופעתה הפתאומית של קרוניקה - אמו של שינוק ושומרת הזמן, המתכוונת לשכתב מחדש את ההיסטוריה לאחר שמאזן הכוחות בין הטוב לרע הופר בידי ריידן המושחת. לאחר מותה של סוניה בלייד והשמדת הקתדרלה של שינוק בעולם התחתון, לו קאנג וקיטאנה האל-מתים כורתים ברית עם קרוניקה, המחזיקה בשעון חול ענקי במצודתה. היא יוצרת מערבולת בזמן הגורמת להופעתן של דמויות רבות מהעבר מוחקת את ריידן המושחת מהקיום ומשאירה את ריידן מהעבר תקוע בזמן ההווה עקב היותו אלמותי. במשחק זה שני שחקנים מהעבר, קארי הירויוקי טגווה שגילם את שנג טסונג בסרט הראשון וריצ'רד אפקאר שדיבב את הג'וקר במשחק הקרוסאובר חזרו לדבב אותם.

במיני-משחק המשך, "MK11:aftermath" שאנג טסונג משתף פעולה עם נייטוולף, פיוג'ין והאל החדש לו קנג כדי לחזור לעבר ולהשיג את הכתר של קרוניקה אשר רק באמצעותו ניתן לאתחל את הזמן מבלי לפגוע בכל היקומים. ביוזמתו של שאנג טסונג סינדל מוחזרת לחיים כדי לעזור להם, אולם מתברר שהיא כל הזמן הייתה רעה ושהכל חלק ממזימה אחת גדולה שלו לקחת את הכתר לעצמו ולשלוט בשעון החול ובזמן. כשהוא מתכנן יחד עם סינדל ושאו קון הפיכה: הוא משתמש בהם כדי להגיע לקרוניקה ואז בוגד אפילו בהם. לבסוף הוא נלחם באל השמש והרעם לו קאנג. העלילה יכלה להסתיים בשני תרחישים: התרחיש הטוב - ניצחון של לו קאנג וההשלכות שלו לעומת התרחיש הרע ניצחון של שאנג טסונג וההשלכות שלו. הסוף האמיתי הוא הסוף בו לו קאנג מנצח, מאחר שהמשחק הבא, מורטל קומבט 1, מתרחש בעולם החדש שלו קאנג יוצר.

המשחק ה-12 בסדרה, שמיועד לצאת ב-19 בספטמבר 2023, מתחיל בעידן השלישי שלו קאנג יצר כאל חדש. לו קאנג מאמן חבורה של לוחמים (חלקם מוכרים בגרסאות שונות שלהם ממשחקים קודמים, כגון ריידן אנושי וקנשי עם חוש ראייה) כדי להילחם בטורניר המפורסם. שאנג טסונג מתחיל כבן-תמותה ומקבל כוחות בהמשך. קוואי ליאנג כסקורפיון ובי האן כסאב זירו משתפים פעולה.

היסטוריית פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מורטל קומבט החל בפיתוח בשנת 1991, כשרק ארבעה אנשים היו ממונים על יצירתו: אד בון (תיכנות), ג'ון טוביאס (אמנות וסיפור), ג'ון ווגל (גרפיקה) ודן פורדן (עיצוב סאונד). לפי שחקני מורטל קומבט ריצ'רד דיוויזיו ודניאל פזינה, המשחק התחיל כפרויקט בסגנון נינג'ה בידי ג'ון טוביאס (בזמנו עובד חדש במידוויי גיימס), ביחד איתם ואמן אמנויות הלחימה קרלוס פזינה, אך הצעתם נדחתה בידי אד בון ויתר חברי ההנהלה.[2] באותה תקופה, חברת מידוויי גיימס נתבקשה ליצור עיבוד ממוחשב לסרט הקולנוע "חייל אוניברסלי" של שנת 1992 בכיכובו של ז'אן-קלוד ואן דאם, וטוביאס דמיין משחק לחימה עם גרסת דיגיטציה של ואן דאם.[3] בכוונתם ליצור משחק הרבה יותר רציני בסגנון הסרטים "הדרקון" ו"ספורט הדמים" מאשר משחקי הלחימה המצוירים של אותה תקופה, טוביאס ובון החליטו להמשיך את הפרויקט שלהם גם אחרי שרישיון הקניין ל"ספורט הדמים" פג. ג'וני קייג', ראשון הדמויות שנוצר, היה למעשה "תוצר פרודיה לכל הסיטואציה עם ואן דאם".

הייתה זו הצלחת המשחק "סטריט פייטר II" של חברת קאפקום ששכנעה את חברת מידוויי גיימס לתת לצוות הפיתוח ליצור משחק ארקייד משלו,[4] אך לא הייתה לסטריט פייטר II כלל השפעה על הפרויקט עצמו. טוביאס ציין כי ההשראה לפרויקט היה משחק הלחימה "אלוף הקראטה" משנת 1984.[5] בנוסף לדמויות הדיגיטליות השונות מהגרסאות המצוירות של משחקים אחרים, השוני העיקרי במשחק מורטל קומבט היה כמות הדם והאלימות שבו. מנהל חטיבת התקשורת של קאפקום השווה מאוחר יותר בין המשחקים כאשר שאל את המראיין אם הוא מעדיף את "הדיוק והעומק" של סטריט פייטר או את "האלימות והקומדיה" של מורטל קומבט. כמו כן, הוא השווה את היריבות של שני המשחקים לזו של חברת קוקה-קולה ופפסיקו במהלך שנות ה-90.[6]

ג'ון טוביאס ציין כי ההשראה שלו לסיפור המשחק היה המיתולוגיה הסינית וכן סיפורים ואירועים אודות מנזר שאולין. השראותיו הגדולות היו סרטיו של טסואי הארק "לוחמי הזו" (מז'אנר העל-טבעי ופנטזיה) ו"איש החרבות" (סרט קרבות בסגנון הלחימה וושיה), והתייחס לסרט הקולנוע "צרות גדולות בצ'יינה טאון" באומרו שהסרט הצליח להעביר את האובססיה שלו לסרטי קונג פו סינים על-טבעיים לידיים מערביות.[7] בשנת 1995 הוא התייחס לתהליך פיתוח הדמות באומרו שראשית כל הם עובדים על סוג הדמות מבחינת מגדר וגודל, ובהמשך התמה המרכזית שלה - אם מדובר בנינג'ה או ברובוט. לאחר מכן, הם מעצבים את התלבושת ובאותו זמן יוצרים את הסיפור וכיצד הדמות תשתלב בו.[8] אופן הכתיבה של טוביאס והגישה הארטיסטית שלו לסדרת המשחקים הגיעו לסיומם בשנת 2000, לאחר יציאת המשחק הרביעי. בראיון בשנת 2012 הוא ציין כי ידע בדיוק את הכיוון אליו הולך הסיפור, וכי כתב המשך לסרט הראשון ולמקורות המיתולוגיים של המשחק.[9]

גרפיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמויות במשחק מורטל קומבט הראשון והמשכיו המוקדמים נוצרו תוך שימוש בשדונים דיגיטליים (Digital Sprites) המבוססים בעיקר על שחקנים מצולמים, וזאת בניגוד לגרפיקה מצוירת באופן ידני. זאת ועוד, משחקי מורטל קומבט המוקדמים השתמשו באופן נרחב בשיטה של החלפת לוח-צבעים - החלפת צבעם של שדונים דיגיטליים כדי להיראות כאילו מדובר בדמות אחרת, שיטה שהשתמשו בה לדמויות הנינג'ות. למעשה, רבות מהדמויות הפופולריות של הסדרה החלו בשיטה פשוטה זו. בסופו של דבר, המשחק "מורטל קומבט 4" הביא את הסדרה לכיוון הגרפיקה תלת-ממדית, והחליף את הלוחמים הדיגיטליים במודלים פוליגונלים המשתמשים בטכנולוגיית לכידת תנועה.[10]

משחק הקרוסאובר "מורטל קומבט נגד יקום DC" והמשחקים שהגיעו בעקבותיו "מורטל קומבט (2011)", "מורטל קומבט אקס" ו"מורטל קומבט 11" החלו להשתמש במנוע הגרפי Unreal Engine 3.

תוכן חבוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחקי מורטל קומבט לדורותיהם הציגו דמויות סודיות, משחקים סודיים ושאר ביצות פסחא. הדמויות הפופולריות רפטייל וג'ייד הופיעו לראשונה כאויבים חבויים, והפכו לדמויות שניתן לשחק בהן בהמשך. המשחק השני כלל משחק פונג חבוי, ואילו המשחק השלישי כלל משחקון גלגה חבוי. ניתן היה לבחור בהרבה דמויות נוספות רק לאחר דרישות מאתגרות ולעיתים גם ארעיות. כמה ביצי פסחא החלו כבדיחה פנימית בין חברי צוות הפיתוח. כך למשל, המושג Toasty שמופיע בפינת המסך בדמותו של מעצב הסאונד דן פורדן לאחר שזה היה נוהג להגיד "you're toast" (אתה גמור). ביצת פסחא זו היא גם המפתח לפתיחת דמותו של הנינג'ה סמוק כשהיא מופיעה בזירת הפורטל במשחק השני. במשחק הרביעי, פורדן היה אומר Toasty! 3D אחרי שסקורפיון היה מבצע את פטליטי האש שלו, וזאת למעשה התייחסות לעובדה שמדובר במשחק מורטל קומבט הראשון שנעשה בתלת־ממד. המונח מופיע גם במשחק ההרפתקה "מורטל קומבט: נזירי השאולין" באופן אקראי אחרי שהשחקן מבצע שורה של מכות. במשחק זה הוסרה דמותו של פורדן, אך היא הוחזרה למשחק האתחול משנת 2011.

בדיחה פנימית נוספת הייתה דמותו החבויה של נוב סאיבוט, שהופיעה במספר משחקים בסדרה החל מהמשחק השני. שם הדמות נוצר מחיבור שני שמות המשפחה של מפתחי המשחק, אד בון וג'ון טוביאס, במהופך. בנוסף, שחקני המשחק חשבו ששעון העצר ERMAC לחישובי טעויות מאקרו (Macro Errors) מתייחס לדמות חבויה במשחק הראשון. מפתחי המשחק החליטו להפוך בדיחה זו למציאות על ידי כך שהציגו את דמות הנינג'ה ארמאק במשחק "אולטימייט מורטל קומבט 3" כדמות סודית הניתנת לפתיחה. הדמות מוקאפ, אשר הופיעה במשחק "מורטל קומבט: ברית קטלנית" היא מחווה לאמן הלחימה קרלוס פזינה, אשר גילם את דמותו של ריידן בשני המשחקים הראשונים והשתמש בטכנולוגיית לכידת תנועה במשחקים הבאים. כמו כן, דמות הנינג'ה הסגולה ריין מ"מורטל קומבט 3" היה בדיחה פנימית לשירו של פרינס "גשם סגול".

מדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחקי וידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקירת משחקי מורטל קומבט והגרסאות השונות
שם כותר באנגלית תרגום חופשי לעברית תאריך יציאה פלטפורמת משחק קונסולות הערות
Mortal Kombat מורטל קומבט 1992 ארקייד שונות המשחק המקורי.
Mortal Kombat II מורטל קומבט 2 1993 ארקייד שונות המשחק השני. המשך המשחק הראשון.
Mortal Kombat 3 מורטל קומבט 3 1995 ארקייד שונות המשחק השלישי. המשך המשחק השני.
Ultimate Mortal Kombat 3 אולטימייט מורטל קומבט 3 1995 ארקייד שונות עדכון של MK3.
Mortal Kombat Trilogy מורטל קומבט טרילוגי 1996 PS1, N64, סטורן Windows, Game.com, R-Zone עדכון של UMK3.
Mortal Kombat
Mythologies: Sub-Zero
מיתולוגיות מורטל קומבט: סאב-זירו 1997 PS1, N64 - הראשון מתוך שלושה משחקי ספין-אוף. הרפתקת פעולה המתמקדת בדמותו של סאב-זירו. פריקוול למשחק הראשון.
Mortal Kombat 4 מורטל קומבט 4 1997 ארקייד PS1, N64, Windows המשחק הרביעי. המשך המשחק השלישי.
Mortal Kombat Gold מורטל קומבט גולד 1999 דרימקאסט - עדכון של MK4.
Mortal Kombat: Special Forces מורטל קומבט: כוחות מיוחדים 2000 PS1 - משחק הספין-אוף השני. הרפתקת פעולה המתמקדת בדמותו של ג'אקס. פריקוול למשחק הראשון.
Mortal Kombat: Advance מורטל קומבט אדוונס 2001 Game Boy Advance - קונסולה של UMK3.
Mortal Kombat: Deadly Alliance מורטל קומבט: ברית קטלנית 2002 PS2, GCN, Xbox GBA‏ (2003) המשחק החמישי. המשחק המשחק הרביעי.
Mortal Kombat:
Tournament Edition
מורטל קומבט: גרסת הטורניר 2003 GBA - אחת משתי גרסאות GBA של Deadly Alliance.
Mortal Kombat: Deception מורטל קומבט: הטעיה 2004 PS2, GCN, Xbox - המשחק השישי. המשך המשחק החמישי.
Mortal Kombat: Shaolin Monks מורטל קומבט: נזירי השאולין 2005 PS2, Xbox - משחק הספין-אוף השלישי. הרפתקת פעולה המתמקדת בדמויותיהם של לו קאנג וקונג לאו, ומתרחשת בתקופת זמן חלופית בין המשחק הראשון לשני.
Mortal Kombat: Armageddon מורטל קומבט: ארמגדון 2006 PS2, Xbox Wii ‏(2007) המשחק השביעי. המשך המשחק השישי והאחרון בסדרת המשחקים המקורית.
Mortal Kombat: Unchained מורטל קומבט: ללא מעצורים 2006 PSP - גרסת PSP של Deception.
Ultimate Mortal Kombat אולטימייט מורטל קומבט 2007 NDS - קונסולה נוספת ל-UMK3.
Mortal Kombat vs. DC Universe מורטל קומבט נגד יקום די.סי. 2008 PS3, X360 - המשחק השמיני. כותר קרוסאובר שאינו קאנוני ומתרחש בתקופת זמן חלופי בין המשחק השני לשלישי.
Mortal Kombat מורטל קומבט 2011 PS3, X360, PC PS Vita ‏(2012) המשחק התשיעי. קו עלילה מאותחל שמשלב אירועים משלושת המשחקים הראשונים בסדרה.
Mortal Kombat
Arcade Kollection
מורטל קומבט: אוסף ארקייד 2011 PSN, XBLA PC ‏(2012) אוסף שלושת המשחקים הראשונים.
Mortal Kombat: Komplete Edition מורטל קומבט: המהדורה המלאה 2012 PS3, X360 PC ‏(2013) הוצאה מחודשת למשחק האתחול מ-2011 כולל התוכן להורדה.
Mortal Kombat X מורטל קומבט אקס 2015 PS4, XONE, PC PS3, X360 המשחק העשירי. המשך למשחק האתחול מ-2011.
Mortal Kombat XL מורטל קומבט אקס אל 2016 PS4, XONE, PC PS4, Xbox one הוצאה מחודשת למשחק מ-2015 כולל התוכן להורדה.
Mortal Kombat 11 מורטל קומבט 11 2019 Nintendo Switch, PS4, XONE, PC Nintendo Switch, PS4, XONE המשחק האחד עשר. המשך ל-Mortal Kombat X
Mortal Kombat 1 מורטל קומבט 1 2023 Nintendo Switch, PS5, XSX/S, PC יפורסם המשחק השנים עשר. אתחול נוסף.

הסדרה הראשית[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק מורטל קומבט המקורי הופץ בידי מידוויי גיימס למכונת הארקייד Y-unit (15-bit) באוקטובר 1992, ומאז שוחרר לקונסולות הביתיות בידי Acclaim Entertainment. משחק ההמשך "מורטל קומבט 2" יצא למכונות הארקייד כשנה לאחר מכן, וכלל מספר דמויות גדול יותר ושיפורים בגרפיקה ובמשחקיות. בין השנים 1993-‏1995 שוחרר המשחק לקונסולות הביתיות, ובשנת 2007 שוחרר מחדש לפלייסטיישן 3. המשחק "מורטל קומבט 3" יצא בשנת 1995 גם למכונות הארקייד וגם לקונסולות הביתיות. הוא כלל שני עדכונים אשר הרחיבו את מספר הדמויות והגרפיקה שבו - "אולטימייט מורטל קומבט 3" ו"מורטל קומבט טרילוגי" בשנת 1996. המשחק מורטל קומבט 4 יצא בשנת 1997 והעביר את סדרת המשחקים מגרפיקה דו-ממדית לתלת־ממדית. המשחק שוחרר לקונסולות הפלייסטיישן ו-Nintendo 64, כמו גם קונסולת Dreamcast לגרסת העדכון שלו, "מורטל קומבט גולד", שיצא בשנת 1999.

החל מהמשחק - "מורטל קומבט: ברית קטלנית", שיצא בשנת 2002. השתנתה שיטת מתן השמות למשחקים, ובמקום מתן מספרים עוקבים לגרסאות החלו המפתחים לתת שמות לכל משחק. הייתה זו גם התקופה שבה המשחקים הופצו לשווקים בקונסולות הביתיות בלבד, והוא שוחרר לקונסולות פלייסטיישן 2, Xbox ו-Gamecube. בשעה שארבעת המשחקים הראשונים שמרו על משחקיות במישור דו-ממדי, "ברית קטלנית" היה המשחק הראשון בסדרה שכלל משחקיות בגרפיקה תלת-ממדית מלאה. טרנד זה נמשך למשך שני המשחקים הבאים - "מורטל קומבט: הטעיה" ו"מורטל קומבט: ארמגדון" משנת 2004. "מורטל קומבט: ללא מעצורים" שוחרר לקונסולת Playstation Portable בשנת 2006 עבור "מורטל קומבט: הטעיה". בשנת 2008, חברת מידוויי הפיצה את אנתולוגיית האוסף Mortal Kombat Kollection, אשר כללה את שלושת המשחקים "מורטל קומבט: הטעיה", "מורטל קומבט: נזירי השאולין" ו"מורטל קומבט: ארמגדון".

משחק תשיעי בסדרה יצא כמשחק אתחול מחדש בידי Midway Games Chicago, שכעת נקנתה בידי האחים וורנר ושינתה את שמה ל-NetherRealm Studios. המשחק הופץ לקונסולות הפלייסטיישן 3 ו-Xbox 360 בשנת 2011, לקונסולת PlayStation Vita בשנת 2012 ולמחשב האישי ב-2013. המשחק העשירי בוטל ברגע האחרון לקונסולות הדור השביעי (PS3 ו-Xbox360) כדי לעמוד בתנאים הגרפים ויצא ב-2015 לקונסולות הדור השמיני - PS4 ו-Xbox1. משחק המשך הוכרז בשנת 2018 ליציאה בשנת 2019 לקונסולות הפלייסטיישן 4, Xbox One, Nintendo Switch ולמחשב האישי. בהמשך הורחב אף לקונסולות הדור התשיעי.

המשחק השנים עשר והאתחול השני, מורטל קומבט 1, הוכרז ועתיד לצאת לשוק ב-19 בספטמבר 2023.

משחקי ספין-אוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף למשחקי הלחימה יצאו שלושה משחקי הרפתקה אשר שימשו כספין אוף לסיפור מורטל קומבט. הראשון מביניהם - "מיתולוגיות מורטל קומבט: סאב-זירו" הופץ בשנת 1997 לפלייסטיישן ולנינטנדו 64, והסיפור שבו התמקד בסאב-זירו המקורי בי-האן בתקופת זמן שלפני המשחק הראשון. המשחק הבא, "מורטל קומבט: כוחות מיוחדים", יצא בשנת 2000 עבור קונסולת הפלייסטיישן, וגולל את סיפורו של מייג'ור ג'אקס בריגס במשימתו להשמיד את כנופיית הדרקון השחור. בשנת 2005 יצא משחק הרפתקה שלישי, "מורטל קומבט: נזירי השאולין" לפלייסטיישן 2 ולאקס-בוקס, ובו סופר על לו קאנג וקונג לאו במציאות חלופית שבין המשחק הראשון לשני. משחק נוסף היה אמור לצאת בעקבותיו בשם "מורטל קומבט: אש וקרח", בכיכובם של סקורפיון וסאב-זירו, אך הוא בוטל עקב בעיות תקציב.[11]

"מורטל קומבט נגד יקום די.סי." היה משחק קרוס-אובר המשלב בין זיכיון מורטל קומבט לבין יקום DC של חברת DC קומיקס. הוא הופץ בשנת 2008 לפלייסטיישן 3 ולאקס-בוקס 360. בשנת 2013, אד בון קיווה לפיתוחו של משחק קרוס-אובר בין מורטל קומבט לסטריט פייטר, אך למרות התכתבויות עם חברת קאפקום, לא ניתן היה ליישב את בעיית חוסר ההתאמה שבהצגת האלימות הגרפית במורטל קומבט. זאת ועוד, מפתח משחקי סטריט פייטר יושינורי אונו ציין שסדרת משחקי מורטל קומבט שונים מאוד ממשחקי סטריט פייטר. רעיונות נוספים שהיו לאד בון למשחקי קרוס-אובר היו עם משחקי Killer Instinct ויקום מארוול.

מדיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטי קולנוע ואנימציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת משחקי מורטל קומבט זכתה לשני עיבודים קולנועיים בשנים 1995 וב-1997 - סרטי הלייב אקשן "מורטל קומבט" ו"מורטל קומבט 2". שני הסרטים פותחו בשותפות של חברת Treshold Entertainment וניו ליין סינמה, ובניגוד לסרטים אחרים לא הוקרנו בידי מבקרים טרם צאתם. הסרט הראשון יצא לאקרנים ב-18 באוגוסט 1995 והפך להצלחה קופתית למרות ביקורות מעורבות מהמבקרים, עם הכנסות של כ-70 מיליון דולר בארצות הברית ומעל ל-122 מיליון דולר ברחבי העולם. הוא זכה למעמד קאלט בקרב מעריצי המשחקים ועזר לקדם את הקריירה של הבמאי פול וו. אס. אנדרסון. הסרט השני, לעומתו, לא התקבל יפה בעיני מעריצים ומבקרים, וזכה להכנסות של כ-36 מיליון דולר בארצות הברית ו-51 מיליון דולר ברחבי העולם.

בשנת 2010, הבמאי קווין טנצ'רון ביים סרט קצר בן שמונה דקות בשם "מורטל קומבט: לידה מחדש" (Mortal Kombat: Rebirth), בכיכובם של מייקל ג'יי וייט כג'אקס וג'רי ריאן כסוניה בלייד. סרט קצר זה שימש כפרויקט קונספט לטנצ'רון בבואו להציע סרט אתחול לאולפני האחים וורנר. מאוחר יותר, טנצ'רון אישר שאף על פי שהסרט הקצר הוא אינו רשמי, את העלילה לסרט כתב אורן עוזיאל, שגם כתב תסריט לסרט מורטל קומבט שלישי. שנה לאחר מכן, חברת ניו ליין סינמה והאחים וורנר יצאו בהצהרה לפיה טנצ'רון נשכר לביים סרט בכתיבתו של עוזיאל. אולם, טנצ'רון עזב את הפרויקט בשנת 2013.

ב-12 באפריל 2020 יצא סרט אנימציה באורך מלא בשם "אגדות מורטל קומבט: נקמתו של סקורפיון" בהפצת האחים וורנר, והוא סווג בסיווג צפייה R בשל האלימות הגרפית שבו.

ערך מורחב – מורטל קומבט (סרט, 2021)

בשנת 2015, הבמאי ג'יימס ואן נשכר לעמוד בפני הפקתו של פרויקט חדש בזיכיון הסרטים של מורטל קומבט,[12] באומרו שהוא אינו מתכוון למהר עם ההחלטה הזאת.[13] סיימון מק'קויד נשכר לביים את הסרט החדש בנובמבר 2016, עם גרג רוסו כתסריטאי.[14] במאי 2019, הסרט נכנס לשלבי פרה-פרודקשן, כאשר שלב הצילומים נועד להתרחש בדרום אוסטרליה מאוחר יותר באותה שנה.[15][16] תאריך היציאה המשוער של הסרט נקבע ל-15 בינואר 2021, אולם הפרויקט נדחה בעקבות מחלת נגיף קורונה 2019. ביולי 2019 החל שלב הליהוק, כאשר ג'ו טסלים לוהק לתפקיד סאב-זירו, לודי לין לתפקיד לו קאנג, מיכד ברוקס לתפקיד ג'קסון בריגס, טדאנובו אסאנו לתפקיד ריידן, סיסי סטרינגר לתפקיד מיילינה, ג'סיקה מקנמה לתפקיד סוניה בלייד, ג'וש לאוסון לתפקיד קיינו, צ'ין האן לתפקיד שאנג טסונג והירויוקי סנאדה לתפקיד סקורפיון.[17][18][19] הפקת הסרט החלה בספטמבר 2019, ומקס הואנג מצוות הפעלולנים של ג'קי צ'אן נבחר לגלם את קונג לאו.[20] הצילומים הסתיימו ב-13 בדצמבר 2019. ב-15 בינואר 2021 שוחררו תמונות ראשונות מהסרט, שקיבל סיווג צפייה R בשל האלימות שבו.[21] קדימון הסרט יצא ב-18 בפברואר 2021, עם תאריך הפצה בשירות הסטרימינג HBO Max ב-23 באפריל 2021.[22][23]

סדרות טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זיכיון מורטל קומבט הביא להפקתן של שתי סדרות טלוויזיה בידי חטיבת הטלוויזיה של ניו ליין סינמה ובהפצת Treshold Entertainment - סדרת אנימציה משנת 1996 בשם "מורטל קומבט: מגני הממלכה" (Mortal Kombat: Defenders of the Realm), אשר יצאה בישראל בקלטות וידאו עם דיבוב לעברית כשנתיים לאחר מכן, וסדרת לייב אקשן בשם "מורטל קומבט: כיבוש", ששודרה בין השנים 19981999. שתי הסדרות נמשכו כעונה אחת בלבד.

בשנת 2010, שירות הסטרימינג Warner Premiere הזמין סדרת רשת המבוססת על הסרט הקצר "מורטל קומבט: לידה מחדש". לסדרה קראו בשם "מורטל קומבט: מורשת" (Mortal Kombat: Legacy) וגם היא בוימה בידי קווין טנצ'רון. בסדרה כיכבו קספר ואן דיין כג'וני קייג', מארק דקסקוס כקונג לאו, בריאן טי כלו קאנג, הארי שום ג'וניור כסאב-זירו, איאן אנתוני דייל כסקורפיון וקרי הרויוקי טגאווה שב לגלם את דמותו של שאנג טסונג מהסרט הראשון. עונתה הראשונה של הסדרה יצאה בחינם ל-Youtube באפריל 2011, ואילו העונה השנייה ב-2013.

ספרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר חוברות קומיקס של מורטל קומבט התבססו על סדרת משחקי הווידאו, ביניהם שני עיבודים רשמיים לשני המשחקים הראשונים, באיורו של ג'ון טוביאס, ואשר פורסמו בחזית מכונות הארקייד בזמן יציאתם. בשנת 1994, חברת ההוצאה לאור מאליבו קומיקס החלה בהרצה רשמית של חוברות קומיקס בעולם מורטל קומבט שנמשכה עד לאוגוסט 1995, בהן שתי מיני סדרות בנות שישה חלקים כל אחת (Blood and Thunder ו-Battlewave) וכן מספר מיני-סדרות המתמקדות בדמויות שונות. שתי חוברות נוספות נכתבו - האחת כדי לקשר בין האירועים של שלושת המשחקים הראשונים למשחק הרביעי והשנייה כפריקוול למשחק הקרוסאובר נגד יקום DC.[24] מיני-סדרה חדשה בשם Blood Ties נכתבה בשנת 2015 לפני צאתו של המשחק "מורטל קומבט אקס" עם סתימת חורים בעלילה: גנבת התליון של שינוק, איך הנזו הסשי הפך לסקורפיון המוכר וסיפור חייו של טקדה, כולל כעסו על אביו קנשי. בנוסף, גם לשני סרטי הקולנוע נכתבו עיבודים ספרותיים.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1994 נכתב אלבום טכנו בשם "מורטל קומבט: האלבום" בהשראת המשחק הראשון בידי ההרכב המוזיקלי "האימורטלס" עבור חברת התעופה וירג'ין אמריקה.[25] נעימת הנושא המרכזית והאייקונית "טכנו סינדרום" יצאה לראשונה ב-1993 כסינגל ומאוחר יותר נעשה בה שימוש גם בכותרות הפתיחה של סרטי הקולנוע. לכל סרט היה פסקול משלו (ביניהם הלהיט הקצבי Mortal Kombat: Original Motion Picture Soundtrack) וכן גם המשחק השני (Mortal Kombat II: Music from the Arcade Game Soundtrack). המשחק משנת 2011 הביא השראה להפקתו של הפסקול Mortal Kombat: Songs Inspired by the Warriors ואשר כלל מוזיקה אלקטרונית.

מדיות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1995 יצא סרט האנימציה "מורטל קומבט: המסע מתחיל" (Mortal Kombat: The Journey Begins). הסרט השתמש בהנפשה מסורתית, לכידת תנועה ו-Computer-generated Imagery כדי להסביר את המקורות של כמה מהדמויות המרכזיות בסדרה, והוא שימש כפריקוול לסרט הקולנוע הראשון. מופע בימתי בשם Mortal Kombat: Live Tour נמשך בין השנים 1995-‏1996 וכלל הופעות תיאטרליות של דמויות מורטל קומבט באולם המוזיקה רדיו סיטי, ניו יורק. חברת בריידי גיימס מדורלינג קינדרסלי השיקה משחק קלפים של משחקי מורטל קומבט בשנת 1996. משחק זה ספג ביקורת שלילית בשל היותו תואם כושל למשחקי הקלפים Magic: The Gathering.[26]

קבלה וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מורטל קומבט הוא אחד מזיכיונות משחקי הלחימה המצליחים ביותר בהיסטוריית משחקי הווידאו, והוא מתחרה על מקומו עם זיכיונות נוספים כ-Tekken של בנדאי נאמקו וסטריט פייטר של קאפקום. הזיכיון הניב רווחים של למעלה מ-4 מיליארד דולר לקראת סוף שנות ה-90,[27] ו-5 מיליארד בשנות האלפיים. משחק מצליח במיוחד היה "מורטל קומבט 2", שהיקף המכירות לסוף השבוע הראשון ליציאתו היה ראשון מסוגו בתעשיית משחקי הווידאו, בכך הביס רווחים של סרטי קיץ שוברי קופות של אותה תקופה.[28] למרות זאת, משחקי מורטל קומבט נמכרו בהיקף נמוך מאוד ביפן (טוביאס האשים בכך את ה"אמריקניזציה" שבעיצוב הדמויות שלהם).[29]

מעל ל-6 מיליון עותקים נמכרו ממשחקי מורטל קומבט עד לשנת 1994,[30] מעל ל-26 מיליון עד לשנת 2007,[31] והיקף הרווחים עבר את ה-30 מיליון עד לשנת 2012. שני המשחקים האחרונים בסדרה, "מורטל קומבט" של שנת 2011 ו"מורטל קומבט אקס" של שנת 2015 היו לנמכרים ביותר של חברת NetherRealm Studios, עם 6 מיליון עותקים שנמכרו מהמשחק הראשון ו-5 מיליון עותקים מהמשחק השני. נכון לשנת 2015, מעל ל-35 מיליון עותקים נמכרו מהמשחק "מורטל קומבט אקס".[32]

רייטינג, ביקורות ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהדורת הגיימינג של ספר השיאים של גינס לשנת 2008 העניקה לסדרת מורטל קומבט שבעה שיאי עולם, כולל "סדרת משחקי הלחימה המצליחה ביותר".[33] זאת ועוד, הזיכיון מחזיק בעשרה שיאי עולם לשנת 2011, ביניהם "הקמפיין הפרסומי הגדול ביותר למשחק וידאו" (עבור "מורטל קומבט 3"), "הסרט בעל ההכנסות הגבוהות ביותר שמבוסס על משחק מכות" (עבור הסרט משנת 1996) ו"פסקול הספין-אוף המצליח ביותר במשחקי וידאו" (עבור פסקול הסרט הראשון).[34] מספר חברות הוצאה לאור תיארו את סדרת המשחקים כאחת מהזיכיונות החשובים ביותר אך גם האלימים ביותר בהיסטוריית משחקי הווידאו. בשנת 2011, אתר האינטרנט GameSpy ציין ש"לא ניתן להכחיש את מקומה של סדרת משחקי מורטל קומבט בהיסטוריית משחקי הווידאו".[35]

מורשת והשפעה תרבותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוספליי של דמויות מורטל קומבט בכנס פאנדום. הדמויות מימין לשמאל: סקורפיון, קיינו, ריין, ג'ייד, מילינה, קיטאנה, סאב זירו, לורד ריידן.

לפי אתר האינטרנט IGN, "מספר חקיינים הציפו את שוק משחקי הווידאו במהלך שנות ה-90 ואת אולמות הארקייד במשחקים רוויי דם כמו Time Killers, Survival Arts ו-Guardians of the Hood. משחקי מורטל קומבט הביאו לשגשוג במשחקי מניפולציה התנהגותית, גם בקונסולות ביתיות וגם במכונות הארקייד, כש"כולם עסוקים בקרבות כדי לראות מי יוציא הכי הרבה דם על מסכים בעלי רזולוציה נמוכה".[36] שיבוטי מורטל קומבט הראויים לציון במהלכי הקרב האלימים שלהם ובשדונים דיגיטליים הם Bio F.R.E.A.K.S, BloodStorm, Cardinal Syn, Catfight, Eternal Champions, Kasumi Ninja, Killer Instinct, Mace: The Dark Age, Primal Rage, Tattoo Assassins, Thrill Kill, Ultra Vortek, Way of the Warrior ומשחקם של מידוויי גיימס War Gods. ג'ון טוביאס ציין כי "כמה ממוצרי החקיינות של אותה תקופה הלכו כלעומת שבאו בעיקר משום שרמת האלימות שבהם משכה תשומת לב, אך גם משום שאם אין מספיק תוכן עלילתי אז המשחק לא ישרוד".[5]

סדרת המשחקים והדמויות שבה זכו למספר התייחסויות בתרבות הפופולרית, כמו באלבומה Metal Kombat for the Mortal Man של להקת הקאברים Powerglove מז'אנר הפאוור מטאל, או שם הפרק "מודל קומבט" בסדרת הקומדיה "עובדים מצטיינים". לפי מגזין קומפלקס בשנת 2012, "מורטל קומבט הפך לתופעה מחוץ לחוגי הגיימינג, והיה מוכר דיו כדי להיות מוזכר בסיטקומים (מלקולם באמצע, נשואים פלוס) וסרטים (כריסטיאן סלייטר משחק ב"מורטל קומבט 4" בסרט עד החתונה זה יעבור)".[37]

משחק תחרותי[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחקי לחימה היו ז'אנר פופולרי בקרב טורנירים מאז סוף שנות ה-90. סדרת מורטל קומבט זכתה למקום נכבד בטורנירים של ספורט אלקטרוני מהגדולים בעולם, כמו אבולושן צ'מפיונשיפ וקומבו ברייקר 2017, וכן טורנירים מקומיים וכאלה המתרחשים אונליין. המשחק משנת 2011 הפך לפופולרי מאוד בטורנירים שכאלה מאז יציאתו. אולם, בין השנים 2014 ל-2017, המשחק לא נכלל בזירת הטורנירים משום שהחברה המפתחת NetherRealm Studios התמקדה בפיתוח משחקי "Injustice: Gods Among Us". משחקי מורטל קומבט חזרו לקומבו ברייקר בשנת 2018.

מחלוקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חקיקה ואיסורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת משחקי מורטל קומבט היו נושא למחלוקת בתעשיית משחקי הווידאו,[38] כמו גם מספר הליכים משפטיים, לרוב עקב תוכן אלים מידי. בעקבות שימוע קונגרס בסוף שנת 1993 בנושא תכנים שאינם מתאימים לילדים, הדבר הוביל להקמתו של ארגון אוכף תכנים ושיטות המדרוג Entertainment Software Rating Board ו-Australian Classification Board, המסווגות משחקים לפי תוכנם.[39][40] מספר משחקים בסדרה, כמו גם הפרסום שנעשה להם, קיבלו צנזורה או שנאסר למוכרם במספר מדינות כמו אוסטרליה, גרמניה ודרום קוריאה (הסנאט האוסטרלי אסר על מכירתו של המשחק משנת 2011). המשחק הראשון עבר צינזור לקונסולות של חברות סגה ונינטדו, כולל הגיים-בוי והגיים-גיר, והמשחק השני עבר צנזורה לקונסולות הניידות ול-Sega master system כך שלא מוקז דם אמיתי והפינישים "רכים יותר". אולם במכשירים של סגה על ידי "קוד דם" ניתן היה להסיר את הצנזור מהמשחק הראשון ואף לזרוק את היריב לקוצים ברקע "the Pit".

אלימות במציאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות הטבח בתיכון קולומביין בשנת 1999, נשיא ארצות הברית, ביל קלינטון ציין כי "משחקים כמו מורטל קומבט, קילר אינסטינקט וDOOM - אותם משחקים ששיחקו בהם שני הנערים האחראים לטבח שקיפח את חייהם של רבים בעיירה הקטנה בקולורדו - הופכים את הילדים שלנו למשתתפים פעילים באלימות מדומה".[41]

באותה שנה, ברזיל אסרה על מכירתם של משחקים כמו מורטל קומבט, קארמהגדון, פוסטל וארבעה משחקי ירי בגוף ראשון לאחר תקרית ירי במרכז השופינג מורומבי בסאו פאולו.[38][42][43]

בעקבות הטבח בבית הספר היסודי סנדי הוק בשנת 2012, מנכ"ל איגוד הרובאים הלאומי ויין לה'פייר האשים משחקי וידאו אלימים, ביניהם מורטל קומבט, כתורמים לתקריות ירי המוני בארצות הברית.[44][45][46]

גזענות ופמיניזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמה מבקרים קבעו שמשחקי מורטל קומבט סקסיסטים וגזענים, בעיקר כלפי הדמויות האסייתיות שבו, וכוללים סטריאוטיפים על בסיס אתניות. מרשה קינדר, פרופסורית לתאוריה ביקורתית מאוניברסיטת דרום קליפורניה, הוקיעה את המשחקים "מורטל קומבט 2" ו"מורטל קומבט 3" משום שהם עודדו מיזוגיניה, לדעתה. היא הוסיפה וציינה כי "כמה מהאפשרויות האלימות ביותר הן נגד נשים. בנוסף, כמה ממהלכי הפטאליטי אירוטיים במיוחד.[47] ג'סטין קאסל והנרי ג'נקינס, מלומדים בחקר אמצעי תקשורת ציינו בספרם From Barbie to Mortal Kombat כי סדרת המשחקים מייצגת את "עולם הסייבר הנערי של האגרסיות, פעולה וגופות מתים".[48]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מורטל קומבט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Ono: Mortal Kombat represents Western game design, Jim Sterling, April 7th 2011
  2. ^ An Oral History of 'Mortal Kombat, MEL Magazine, November 26th 2018
  3. ^ Guinness World Records Gamer's Edition. London: Guinness World Records. 2008. ISBN 978-1904994213
  4. ^ Mortal Kombat 25th Anniversary Interview w/ John Tobias and Matt Campy, YouTube, August 14th 2018
  5. ^ 1 2 Father Of Fatalities, Roger Riddell, October 15th 2012
  6. ^ Interview: Capcom 'Would Welcome' Return Of Street Fighter, Mortal Kombat Brand Rivalry, Leigh Alexander, August 21st 2009
  7. ^ John Tobias (@therealsaibot) on Twitter, post from October 25th 2013
  8. ^ "Ed Boon and John Tobias - The Men Behind Mortal Kombat". Hyper. Next Pub. 20. June 1995
  9. ^ In Konversation: Mortal Kombat Online vs John Tobias - Part 2, Mick Lucifer, January 10th 2012
  10. ^ The Amazing Video Game Boom, Philip Elmer-Dewitt, June 24th 2001
  11. ^ Ed Boon Reveals The Canceled Mortal Kombat: Fire & Ice, Dan Ryckert, July 10th 2010
  12. ^ Mortal Kombat Movie: James Wan to Produce, Silas Lesnick, August 7th 2015
  13. ^ James Wan Says They Won't Rush New Mortal Kombat Movie, Eric Goldman, August 11th 2016
  14. ^ ‘Mortal Kombat’ Reboot Finds Director in Simon McQuoid (EXCLUSIVE), Justin Kroll, November 18th 2016
  15. ^ James Wan-produced Mortal Kombat movie to shoot later this year, Clark Collis, May 14th 2019
  16. ^ Mortal Kombat Reboot To Begin Shooting This Year, Grant Hermanns, May 14th 2019
  17. ^ Ludi Lin in Talks to Play Liu Kang in New Line’s ‘Mortal Kombat’ (EXCLUSIVE), Rebecca Davis, August 16th 2019
  18. ^ 'Mortal Kombat' Movie Adds Fistful of Fighters (Exclusive), Borys Kit and Mia Galuppougust 16th 2019
  19. ^ ‘Mortal Kombat’ Reboot Finds Its Shang Tsung and Scorpion (EXCLUSIVE), Justin Kroll, August 27th 2019
  20. ^ Production Starts on New Line Cinema’s Cinematic Action Adventure “Mortal Kombat,” Based on the Blockbuster Video Game Franchise, September 15th 2019
  21. ^ Warner Bros. Unveils First New Mortal Kombat Movie Images!, Grant Hermanns, January 15th 2021
  22. ^ Mortal Kombat Movie Trailer Release Teased by Lewis Tan, Tyler Fischer, January 15th 2021
  23. ^ Mortal Kombat first look: Inside the R-rated reboot, fatalities and all, Nick Romano, January 15th 2021
  24. ^ Mortal Kombat comics directory at Comic Vine
  25. ^ The Immortals Biography
  26. ^ Varney, Allen (February 1997), "Inside the Industry", The Duelist (#15), p. 83
  27. ^ Mortal Combat Creators Game for Another Video Hit, Joel Reese, December 27th 2016
  28. ^ Mortal Kombat Sales, September 23rd 1994
  29. ^ John Tobias on Tao Feng, Gamespy.com
  30. ^ Mortal Kombat 3 - Ed Boon & John Tobias Interview (1994), Youtube.com
  31. ^ Mortal Kombat: Ed Boon Interview, June 7th 2007
  32. ^ As Mortal Kombat X Arrives, Entire Franchise Reaches 35 Million Units Sold, Eddie Mackuch, April 14th 2015
  33. ^ Guinness World Records in Leipzig, September 1st 2008
  34. ^ ‘Mortal Kombat’ Franchise Boasts Numerous Guinness World Records, Gamerant.com, J.C. Reeves
  35. ^ GameSpy's Top 50 Arcade Games of All-Time
  36. ^ The History of Mortal Kombat, Ed Boon, May 5th 2011
  37. ^ Ed Boon's 12 Biggest Mortal Kombat Memories, Reyan Ali, September 12th 2012
  38. ^ 1 2 When Two Tribes Go to War: A History of Video Game Controversy, January 10th 2007
  39. ^ Shocking Videogames, AQndy Greenberg, Forbes.com, June 18th 2007
  40. ^ Video Game Violence: The Savage Se7en, Gamestar.com
  41. ^ Internet Hub Offers Both Sides of Game Violence Debate, February 8th 2010
  42. ^ Brazil Bans Violent Video Games, Rick DeMott, December 22nd 1999
  43. ^ Brazil Bans Six Games, Quang Hong, December 17th 1999
  44. ^ Wayne LaPierre's bizarre pop culture references, Jamelle Bouie, December 22nd 2012
  45. ^ NRA speech visits past, takes swipe at … Mortal Kombat?, Alexandra Petri, Washington Post, December 21st 2012
  46. ^ NRA condemns games in wake of Connecticut shooting, Eddie Mackuch, December 21st 2012
  47. ^ WHAM, BAM, DECAPITATE YOU, MA'AM: Women, of a sort, enter Mortal Kombat, Los Angeles Daily News, May 29th 1995
  48. ^ From Barbie to Mortal Kombat: Gender and Computer Games, MIT Press, 1998, ISBN 978-0-2620-3258-2