מורשילי השלישי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מורשיליש השלישי)
מורשילי השלישי
לידה המאה ה־14 לפנה״ס עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1267 לפנה״ס עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מוּרְשִילִי או מוּרְשִילִיש[1] השלישי, הידוע גם בשמו הקודם אוּרְחִי-תֵשוּבּ, היה בנו הבכור של מוותלי השני שאותו ירש בשנת 1272 לפנה"ס. לפי חוקר החתים טרוור ברייס הוא מלך רק חמש שנים אך ככל הנראה תקופת שלטונו ארכה לא פחות משבע שנים. זאת אנחנו יודעים כיום מרשימותיו של חתושילי השלישי יורשו, אשר ערך את הרשימות הללו כהצדקה לתפיסת השלטון.

מיד עם עלייתו לשלטון העביר חזרה מורשילי את הבירה לחתושה (שחדלה לשמש כבירה בתקופת אביו). אולם פרק זמן קצר אחר כך פלשו האשורים כנראה בהנהגת מלכם אדד ניררי לתחומי ממלכת החתים וכבשו את אזור ממלכת מיתני לשעבר, בכך בעצם פגעו בלגיטימיות של מורשילי השלישי לשלוט על הממלכה החתית.

בשנה השביעית לשלטונו השתלט מורשילי השלישי על מספר ערים שהיו תחת שלטונו של דודו חתושילי השלישי (שככל הנראה הציב איום על המשך שלטונו של מורשילי) ובהן העיר נֵרִיךּ (צפונית לחתושה) וחַכפִּישַה (גר'). העיר חכפישה שימשה למורשילי כעין בירה ארעית על האזור בעוד שהעיר נריךּ עוד שמרה אמונים לחתושילי השלישי שהיה בזמנו כהנה הראשי.

לידי החוקרים הגיע מסמך חשוב מאוד מאותה התקופה ובו פניה של חתושילי השלישי אל אחיינו:

"במשך שבע שנים צייתתי בקפדנות למלך. אך מתוך החלטה תמהונית אורחי־תשוב רק חיפש להשמידני. הוא כבש את נריךּ וחכפישה ממני. כעת אינני מציית לו יותר. הכרזתי מלחמה עליו. אך בעשותי כך לא ביצעתי שום חטא. באופן אנושי ותרבותי הסברתי לו: אתה זה שהכרזת עלי מלחמה ראשון. כעת אתה מלך דגול, בעוד שברשותי יש רק מצודה אחת. זה כל מה שהשארת לי. בואו! אשתר מהעיר סַמוּחַה (העיר טרם נחשפה) ואל הסערה מהעיר נריךּ והחליטו מי מאיתנו הוא הצודק. היות שכתבתי את הדברים הללו לאורחי־תשוב בזאת הצורה, אם יקום מישהו כעת ויאמר: למה אחרי שהמלכת אותו למלך אתה מאיים עליו במלחמות? אומר לו: אם הוא לא היה מכריז עלי מלחמה ראשון האם אשתר ואל הסערה היו הופכים אותו למלך חלש וכנוע? היות שהוא הכריז עלי מלחמה ראשון הענישו אותו האלים ונתנו אותו בידי."

חתושילי השלישי הצליח ליצור כוח גדול ומשמעותי המורכב בעיקר מתושבי הערים נריךּ וחכפישה אך גם רבים משורות הצבא אשר זכרוהו לטובה מאז ניצחונו על מצרים בקרב קדש ב-1274 לפנה"ס. בעזרת אותו הצבא הוא הצליח בקלות רבה להביס את אחיינו ותפס את השלטון.

בהיותו מלך, מינה את אחיו של מורשילי השלישי, כוּרוּנְתַה למושל העיר תַרְחוּנְתַשַּה (Tarḫuntašša) (העיר טרם נחשפה) כדי לזכות בנאמנותו.

בינתיים מורשילי השלישי הספיק להימלט לממלכת מצרים אך כשחתושיליש השלישי דרש מרעמסס השני להסגיר את אחיינו חזרה לידיו סירב פרעה להיענות לדרישת המלך באומרו שלא ידוע לו שום דבר בקשר למקום הימצאו של העורק. מצרים וממלכת החתים היו כבר שנים רבות במצב של עוינות מתמדת כשרוחות המלחמה מהדהדות, אך ככל הידוע לנו היום העדיפו המלכים משני הצדדים לשמור על איפוק בקשר למאורע. איפוק זה סלל בסוף את הדרך לחתימת הסכם שלום.

מאז עריקתו למצרים אבדו עקבותיו של מורשילי השלישי ושמו לא הוזכר שוב.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Michael Roaf,Cultural Atlas Of Mesopotamia and the ancient near east,1991.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מורשילי השלישי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שמות חתיים של מקומות, אלים ואנשים יכולים להיות מתועתקים עם סיומת ־ש, המציינת את יחסת הנושא (nominative case), או בצורה הבסיסית ללא היחסה; בספרות המקצועית רווחת יותר השיטה השניה. ראו איתמר זינגר, החתים ותרבותם, מוסד ביאליק, 2009, עמ' ט.
הקודם:
מוותלי השני
מלכי החתים הבא:
חתושילי השלישי