בקש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מחוז בקש)
בקש (מחוז)
Békés megye
סמל בקש
סמל בקש
סמל בקש
דגל בקש
דגל בקש

מנופי המחוז
מדינה הונגריההונגריה הונגריה
חבל דרום המישור הגדול
נפות במחוז 8
ערים במחוז 21
בירת המחוז בקשצ'בה
תאריך ייסוד 16 במרץ 1950 עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 5,629.72 קמ"ר (דירוג: 7)
אוכלוסייה
 ‑ במחוז 315,222 (דירוג: 11, 1 באוקטובר 2022)
קואורדינטות 46°44′N 21°02′E / 46.733°N 21.033°E / 46.733; 21.033
אזור זמן UTC +1
http://www.bekesmegye.hu

לחצו כדי להקטין חזרה

מחוז גיור-מושון-שופרוןמחוז קומארום-אסטרגוםמחוז ואשמחוז זאלהמחוז וספרםמחוז שומוג'מחוז פיירמחוז טולנהמחוז באראניהבודפשטמחוז פשטמחוז באץ'-קישקוןמחוז נוגראדמחוז הוושמחוז יאס-נאג'קון-סולנוקמחוז צ'ונגרדמחוז בורשוד-אבאוי-זמפלןסבולץ'-סטמאר-ברגמחוז בקשמחוז היידו-ביהראוסטריהסלובניהקרואטיהסרביהצ'כיהסלובקיהאוקראינהרומניה
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בקשהונגרית: Békés) הוא מחוז בחלקה הדרום-מזרחי של הונגריה. ממזרח ומדרום הוא גובל ברומניה, מצפון במחוז היידו-ביהר וממערב במחוזות יאס-נאג'קון-סולנוק וצ'ונגרד. בירת המחוז היא העיר בקשצ'בה.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחוז בקש נמצא כולו במישור ההונגרי הגדול (אלפלד) ונופו מישורי לחלוטין. גובהו מעל פני הים נע בין 81 מטר ל-106 מטר. נהר הקרש (Körös) חוצה את המחוז. בזכות אדמתו הפוריה נחשב המחוז ל"אסם התבואה" של הונגריה. כחמישית ממקורות הגז הטבעי של הונגריה נמצאים במחוז. במחוז 21 ערים ובסך הכל 75 יישובים. כ-70% מהאוכלוסייה חיים ביישובים עירוניים והיתר בצורת ההתיישבות האופיינית למישור הגדול – יישובים כפריים גדולים הן באוכלוסייה והן בשטח.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קהילת יהודי בקש

האזור היה מיושב החל מהאלף הרביעי-חמישי לפנה"ס. טירת גיולה (Gyula) נבנתה במאה-ה-15. גיולה הייתה העיר המרכזית של המחוז באותה תקופה והפכה לעיר מחוז תחת שלטונו של מתיאש הראשון, מלך הונגריה. בתקופת הכיבוש העות'מאני, רבים מן היישובים במחוז נהרסו. בתחילת המאה ה-18, לאחר הדיפת העות'מאנים, האזור אוכלס מחדש ובנוסף למתיישבים הונגרים הובאו לאזור גם מתיישבים סלובקים, גרמנים, סרבים ורומנים. רוב האוכלוסייה הלא-הונגרית נטמעה עם הזמן באוכלוסייה המקומית. חשיבותו של המחוז מבחינה חקלאית וסלילתו של מסילת הברזל מבודפשט לבקשצ'בה, הביאו לצמיחה כלכלית במאה ה-19. המחוז בגבולותיו הנוכחיים הוקם ב-1950 והעיר בקשצ'בה נקבעה כבירת המחוז.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בקש בוויקישיתוף


ערך זה הוא קצרמר בנושא גאוגרפיה של הונגריה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.