הים השחור (מחוז)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מחוז הים השחור)
הים השחור (מחוז)
Karadeniz Bölgesi
מנופי המחוז
מדינה טורקיהטורקיה טורקיה
חבל ארץ אסיה הקטנה
בירת המחוז סמסון
תאריך ייסוד יוני 1941 עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם הים השחור עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 116,169 קמ"ר
 ‑ הנקודה הגבוהה קצ'קר עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה
 ‑ במחוז 8,439,213 (2010)
 ‑ צפיפות 65 נפש לקמ"ר (2010)
קואורדינטות 41°N 36°E / 41°N 36°E / 41; 36 
אזור זמן UTC +3

לחצו כדי להקטין חזרה

מחוז מרמרהמחוז הים האגאימחוז הים התיכוןמחוז דרום-מזרח אנטוליהמחוז הים השחורמחוז מזרח אנטוליהמחוז מרכז אנטוליהבולגריהיווןקפריסיןגאורגיהארמניהאזרבייג'ןאיראןעיראקסוריה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מחוז הים השחורטורקית: Karadeniz Bölgesi) הוא אחד משבעה מחוזות בטורקיה. המחוז שוכן בצפון אסיה הקטנה לחופי הים השחור ומחולק ל-18 נפות כדלקמן:

שטחו של המחוז הוא 141,000 קמ"ר, 18.1% משטח המדינה, ובשנת 2000 מנתה אוכלוסייתו 8,439,213 תושבים. המחוז הוקם בשנת 1941.

אטרקציות תיירותיות:

  • טרבזון - עיר נמל גדולה מוקפת פסגות ההרים של הרי פונטיק המזרחי. נוסדה במאה ה-8 לפנה"ס על ידי מתיישבים יוונים, ושגשגה עד מהרה כחלק מתוואי הסחר של השיירות בין פרס לים התיכון. האטרקציה התיירותית המרכזית היא כנסיית האגיה סופיה, שנבנתה בשנת 1204. הכנסייה הוסבה למסגד בתקופה העות'מאנית וכיום מצוי בתוכה מוזיאון. הכנסייה בנויה במתכונת צלבנית.
  • מנזר סומלה (Sumela Monastery) - בולט מתוך הצוק כ-70 ק"מ דרומית לטרבזון, למקום יש היסטוריה ביזנטית, והוא נסגר כמנזר פעיל ב-1923. במקום יש פרסקאות בתוך הקפלה הראשית, ושאר הקפלות המרכיבות את המתחם נותנות מושג טוב על הצנע של החיים הדתיים במאות הקודמות.
  • סינופ - עיר קוסמופוליטית שהיא גם הנקודה הצפונית ביותר על חוף הים השחור של טורקיה וגם הנמל המוגן ביותר. כעת זהו מקום קטן בהשוואה לחשיבותו בעת העתיקה, כשהייתה עיר מסחרית עסוקה בקצה הצפוני של נתיבי השיירות העיקריים מקפדוקיה ואזור הפרת. רחובות העיר, ובהם בתים עות'מאניים ששרדו, הם בעלי מראה מיוחד.
  • ריזה (Rise) - עיר הבירה של אזור גידול התה של טורקיה. העיירה עצמה היא בעלת אופי רומנטי, מוקפת מטעי תה ירוק. בנוסף למגוון עצום של צמחי תה, יש בגן אוסף של צמחייה סובטרופית. תצוגות פנורמיות יפות מוצעות בטירת רייז (Rize Kalesi), שנבנתה בימי הביניים.
  • אורדו (Ordu) - בתוך הכפר היה בעבר אתר היישוב האיוני של קוטיורה. ברובע היווני הישן, עם בתי העץ והסמטאות הצרות, מורגש אופי עתיק.
  • אמסרה (Amasra) - עיר נמל. העיר העתיקה של אמסרה היא עירוב של בתים ססגוניים, ורחובות צרים שיורדים אל הים. המצודה הביזנטית ליד הנמל הקטן היא האטרקציה התיירותית העיקרית. סירות יוצאות מן הנמל הקטן לטיולים אל המפרצונים שמסביב.
  • מערת קרקה (Karaca) - רשת מערות 97 ק"מ מטרבזון, ליד העיירה טורול. המערה משתרעת על פני 107 מטר, והיא מלאה זקיפים ונטיפים ענקיים. שבילים נוחים ותאורה מעולה מאפשרים למבקרים לראות את תצורות המערה מקרוב.
  • גירסון (Giresun) - עיר הדובדבנים. ברובע העתיק נמצא האתר של קֵרָסוס, שנוסדה על ידי מילטוס במאה ה-7 לפנה"ס. במוזיאון גירסון יש אוסף של ממצאים ארכאולוגיים.
  • אינבולו (Inebolu) - הנמל העיקרי של האזור המערבי של הים השחור. בימי קדם, העיר הייתה ידועה בשם Abonoteichus, אבל בתקופה הרומית היה שמה יונופוליס. ברובע העתיק נמצאים שרידי הרובע הנוצרי.
  • איגנאדה (Igneada) - כפר דייגים במרחק 15 ק"מ מדרום לגבול עם בולגריה, ממש בקצה המערבי של חוף הים השחור של טורקיה. בחודשי הקיץ, החופים המקיפים את קו החוף הסביבתי מהווים מוקד משיכה מרכזי לתיירים מקומיים.
  • סמסון - העיר הגדולה ביותר בים השחור שמייצרים בסביבותיה טבק, דגנים וכותנה, אשר מיוצאים מן הנמל של העיר. המוזיאון הארכאולוגי של העיר מציג ממצאים עתיקים, מוזיאון Ghazi מזכיר את תפקידה של סמסון כנקודת מוצא למלחמת העצמאות של טורקיה בשנת 1919, וכמה מסגדים נמצאים ברחבי העיר.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מחוז הים השחור בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ planetware, Top-Rated Attractions on the Black Sea Coast, Turkey