ההתערבות – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Matanyabot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: \1
שורה 19: שורה 19:
הפרק שודר לראשונה ב-[[18 בנובמבר]] [[1992]] ברשת [[NBC]], והוא הפרק האחד-עשר של העונה הרביעית (הפרק ה-51 מתחילת שידור הסדרה).
הפרק שודר לראשונה ב-[[18 בנובמבר]] [[1992]] ברשת [[NBC]], והוא הפרק האחד-עשר של העונה הרביעית (הפרק ה-51 מתחילת שידור הסדרה).


הפרק עורר מחלוקת בעת ששודר מכיוון שאנשי NBC חשבו שנושא האוננות אינו מתאים לשעות ה[[פריים טיים]]. כתוצאה מכך, המילה "אוננות" אינה מוזכרת לכל אורך הפרק והנושא מתואר באמצעות שורה של ביטויים ב[[לשון נקייה]]. {{הערה|1=[[ג'ייסון אלכסנדר]], מתוך ה-[[DVD]] "סיינפלד עונה 4: עונת הפריצה"}}
הפרק עורר מחלוקת בעת ששודר מכיוון שאנשי NBC חשבו שנושא האוננות אינו מתאים לשעות ה[[פריים טיים]]. כתוצאה מכך, המילה "אוננות" אינה מוזכרת לכל אורך הפרק והנושא מתואר באמצעות שורה של ביטויים ב[[לשון נקייה]].
{{הערה|1=[[ג'ייסון אלכסנדר]], מתוך ה-[[DVD]] "סיינפלד עונה 4: עונת הפריצה"}}
[[לארי דייוויד]] זכה ב[[פרס אמי]] על כתיבת הפרק. אחד מן הביטויים בו נעשה שימוש בפרק, "master of my domain", הפך לביטוי שגור בתרבות הפופולרית{{הערה|1=[http://www.tve.co.il/story.asp?id=1819 יאדה יאדה: ההתערבות], באתר [[המסך המפוצל (אתר אינטרנט)|המסך המפוצל]]}} (אם כי לא תמיד בהקשר של אוננות).
[[לארי דייוויד]] זכה ב[[פרס אמי]] על כתיבת הפרק. אחד מן הביטויים בו נעשה שימוש בפרק, "master of my domain", הפך לביטוי שגור בתרבות הפופולרית{{הערה|1=[http://www.tve.co.il/story.asp?id=1819 יאדה יאדה: ההתערבות], באתר [[המסך המפוצל (אתר אינטרנט)|המסך המפוצל]]}} (אם כי לא תמיד בהקשר של אוננות).


שורה 38: שורה 39:
דייוויד נמנע מלספר לג'רי סיינפלד על רעיונו לעבד את הסיפור לפרק בסדרה במשך זמן רב, מכיוון שחשב שלא יצליח למכור את הרעיון לאנשי NBC{{כ}}{{הערה|1=[[לארי דייוויד]], מתוך ה-[[DVD]] "סיינפלד עונה 4: עונת הפריצה"}}
דייוויד נמנע מלספר לג'רי סיינפלד על רעיונו לעבד את הסיפור לפרק בסדרה במשך זמן רב, מכיוון שחשב שלא יצליח למכור את הרעיון לאנשי NBC{{כ}}{{הערה|1=[[לארי דייוויד]], מתוך ה-[[DVD]] "סיינפלד עונה 4: עונת הפריצה"}}
אך סיינפלד חשב שהפרק איננו פוגעני.{{הערה|שם=ג'רי|1=[[ג'רי סיינפלד]], מתוך ה-[[DVD]] "סיינפלד עונה 4: ההתערבות - יאדה יאדה יאדה"}}
אך סיינפלד חשב שהפרק איננו פוגעני.{{הערה|שם=ג'רי|1=[[ג'רי סיינפלד]], מתוך ה-[[DVD]] "סיינפלד עונה 4: ההתערבות - יאדה יאדה יאדה"}}
העלילה המקורית שכתב דייוויד הייתה נקייה פחות מזו ששודרה בסופו של דבר. סיינפלד החליט להסיר כל התייחסות מפורשת למעשהו של ג'ורג', וטען שהוא היה מצליח ככל הנראה לגרום לכך שהמילה "אוננות" תיאמר במהלך הפרק, אם כי הפרק היה הופך להיות מצחיק פחות. סיינפלד טען גם שגדולתו של הפרק נעוצה באופן שבו עלילות המשנה שלו מורכבות זו לזו. {{הערה|שם=ג'רי}}
העלילה המקורית שכתב דייוויד הייתה נקייה פחות מזו ששודרה בסופו של דבר. סיינפלד החליט להסיר כל התייחסות מפורשת למעשהו של ג'ורג', וטען שהוא היה מצליח ככל הנראה לגרום לכך שהמילה "אוננות" תיאמר במהלך הפרק, אם כי הפרק היה הופך להיות מצחיק פחות. סיינפלד טען גם שגדולתו של הפרק נעוצה באופן שבו עלילות המשנה שלו מורכבות זו לזו.
{{הערה|שם=ג'רי}}
סצנת הפתיחה כוללת קטעים שהיו אמורים במקור להיכלל בפרק הראשון של הסדרה, "סיפורי סיינפלד".
סצנת הפתיחה כוללת קטעים שהיו אמורים במקור להיכלל בפרק הראשון של הסדרה, "סיפורי סיינפלד".


שורה 72: שורה 74:
[[קטגוריה:סיינפלד]]
[[קטגוריה:סיינפלד]]
[[קטגוריה:פרקי טלוויזיה]]
[[קטגוריה:פרקי טלוויזיה]]
[[קטגוריה:1992]]
[[קטגוריה:יצירות משנת 1992]]

גרסה מ־23:07, 5 בפברואר 2015


שגיאות פרמטריות בתבנית:פרק טלוויזיה

פרמטרים [ כתובית, שם במקור ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

ההתערבות
The Contest
פרק מ"סיינפלד"
מספר פרק 11
מספר עונה 4
קוד הפקה 411 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך שידור מקורי 17 בנובמבר 1992
אורך 22 דקות
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט לארי דייוויד
בימוי טום שרונס
כוכבים אורחים ג'יין ליבס ואנדריאה פרקר
דף הפרק ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"ההתערבות"אנגלית: "The Contest"; מוכר בישראל גם כ"התחרות") הוא פרק בקומדיית המצבים "סיינפלד", שבו מספר ג'ורג' קוסטנזה לג'רי סיינפלד, איליין בניס וקוזמו קריימר כי אמו "תפסה אותו" בשעה שאונן. השיחה מסתיימת בהכרזה על תחרות בין הארבעה שמטרתה לקבוע מי מהם מסוגל להימנע מאוננות במשך פרק הזמן הארוך ביותר.

הפרק שודר לראשונה ב-18 בנובמבר 1992 ברשת NBC, והוא הפרק האחד-עשר של העונה הרביעית (הפרק ה-51 מתחילת שידור הסדרה).

הפרק עורר מחלוקת בעת ששודר מכיוון שאנשי NBC חשבו שנושא האוננות אינו מתאים לשעות הפריים טיים. כתוצאה מכך, המילה "אוננות" אינה מוזכרת לכל אורך הפרק והנושא מתואר באמצעות שורה של ביטויים בלשון נקייה. [1] לארי דייוויד זכה בפרס אמי על כתיבת הפרק. אחד מן הביטויים בו נעשה שימוש בפרק, "master of my domain", הפך לביטוי שגור בתרבות הפופולרית[2] (אם כי לא תמיד בהקשר של אוננות).

רקע

העונה הרביעית של "סיינפלד" מציגה עלילה מתמשכת בה ג'רי וג'ורג' כותבים פרק פיילוט עבור NBC. החל מן הפרק הקודם, "הבתולה", ג'רי נמצא במערכת יחסים עם אישה בשם מרלה (המגולמת בידי ג'יין ליבס), שהצהירה בפניו כי היא בתולה.

פרטי עלילה

הפרק מתחיל כאשר ג'ורג' נכנס לבית הקפה "מונק'ס" בו סועדים ג'רי, קריימר ואיליין, מכריז כי "אימו תפסה אותו", ולשאלתם של חבריו במה הוא נתפס הוא מציין: "הייתי לבד". מהמשך סיפורו נובע כי אימו תפסה אותו מאונן בביתה וכתוצאה מההלם בו לקתה היא נפלה על הרצפה ואושפזה בבית חולים. ג'רי מבקר את חוסר יכולתו של ג'ורג' לשלוט בעצמו וג'ורג' מתערב עם ג'רי על 100 דולרים שהוא יוכל להחזיק מעמד זמן רב יותר ממנו מבלי לאונן. קריימר מחליט להצטרף להתערבות ואחריו גם איליין, שמאולצת להגדיל את סכום ההתערבות שלה ל-150 דולרים, לאחר שהגברים טוענים שקל יותר לנשים להימנע מאוננות שהיא "חלק מאורח החיים הגברי", לטענתם.

קריימר נושר מהתחרות ראשון, על רקע הימצאותה של אישה עירומה בבניין שממול לדירתו של ג'רי. האחרים נאבקים בפיתויים שונים: ג'ורג' מבקר אצל אמו בבית החולים, שם היא חולקת את חדרה עם מאושפזת מושכת שאחות מושכת מעניקה לה אמבטיית ספוג; איליין נתקלת במושא תשוקתה ג'ון קנדי ג'וניור במכון הכושר שלה; וג'רי נקרע בין האישה בבניין שממול לחברתו הבתולה מרלה.

התחרות משפיעה על שנת הלילה של המתחרים שסובלים מנדודי שינה, בזמן שקריימר ישן בשלווה במיטתו. עם זאת, למחרת מכריז כל אחד משלושת המתחרים על כך שהוא עדיין "אדון הממלכה שלו" ("master of my domain"). בהמשך מגלה איליין שג'ון קנדי מעוניין לפגוש אותה, ולבסוף היא נכנעת ללחץ ונושרת אף היא מהתחרות.

מרלה שואלת את ג'רי אם הוא מעוניין לקיים איתה יחסי מין. ג'רי מספר לה על ההתערבות ובתגובה היא עוזבת את דירתו בשאט נפש. איליין משוכנעת שג'ון קנדי שינה את דעתו ולא מעוניין להיפגש עמה, עד שג'ורג' מספר לה שג'ון אכן הגיע לדירתה, ולאחר שלא מצא אותה עזב ביחד עם מרלה. ג'רי, ג'ורג' ואיליין מזהים את קריימר עם האישה בבניין שממול. באותו הלילה נהנים כל הארבעה משינה עמוקה, כמו גם מרלה, שאיבדה את בתוליה לג'ון.

הפקה

קני קריימר, אמן סטנד אפ שהתגורר בחדר שממול זה של לארי דייוויד במלון "מנהטן פלאזה" במשך שש שנים והיווה את ההשראה לדמותו של קוזמו קריימר, הצהיר כי בעבר אכן התקיימה תחרות שכזו בין חבריו של דייוויד, אם כי דייוויד עצמו לא השתתף בתחרות כי הוא חשב שלא יוכל לנצח בה.[3] דייוויד נמנע מלספר לג'רי סיינפלד על רעיונו לעבד את הסיפור לפרק בסדרה במשך זמן רב, מכיוון שחשב שלא יצליח למכור את הרעיון לאנשי NBC‏[4] אך סיינפלד חשב שהפרק איננו פוגעני.[5] העלילה המקורית שכתב דייוויד הייתה נקייה פחות מזו ששודרה בסופו של דבר. סיינפלד החליט להסיר כל התייחסות מפורשת למעשהו של ג'ורג', וטען שהוא היה מצליח ככל הנראה לגרום לכך שהמילה "אוננות" תיאמר במהלך הפרק, אם כי הפרק היה הופך להיות מצחיק פחות. סיינפלד טען גם שגדולתו של הפרק נעוצה באופן שבו עלילות המשנה שלו מורכבות זו לזו. [5] סצנת הפתיחה כוללת קטעים שהיו אמורים במקור להיכלל בפרק הראשון של הסדרה, "סיפורי סיינפלד".

"ההתערבות" הוא הפרק הראשון של "סיינפלד" בו מופיעה הדמות אסטל קוסטנזה, אמו של ג'ורג'. השחקנית אסטל האריס, שגילמה את הדמות, לא צפתה בסדרה לפני שנבחנה לתפקיד. ג'ון קנדי ג'וניור מגולם בידי שחקן שאיננו כלול ברשימת הקרדיטים, ורק זרועו החשופה נראית לכל אורך הפרק.

הפרק כלל שתי סצנות שהוסרו בעריכה: הראשונה היא סצנת פתיחה חלופית בה משוחחת איילין עם מדריכת הכושר שלה, ג'רי וקריימר, ובשנייה האישה העירומה המאושפזת בחדרה של אסטל בבית החולים מועברת לחדר אחר לבקשתה של אסטל.[6]

תגובות

"ההתערבות" נחשב בעיני רבים לאחד מפרקיה הטובים ביותר של "סיינפלד", בעקבות זכייתו במספר פרסים והביקורות החיוביות לו זכה. לארי דייויד זכה בפרס אמי עבור הישג אינדיבידואלי יוצא דופן בכתיבת סדרה קומית וכן בפרס איגוד התסריטאים האמריקאי על כתיבתו של הפרק. במאי הפרק, טום צ'רונס, זכה על בימוי הפרק בפרס איגוד הבמאים האמריקאי והועמד לפרס אמי עבור הישג אינדיבידואלי יוצא דופן בבימוי.

הפרק נצפה על ידי 18.5 מיליון בני אדם בקירוב והשידור החוזר הראשון שלו העניק ל"סיינפלד" את הרייטינג הגבוה ביותר שלה עד אז. 31 תלונות בלבד התקבלו מצופי הפרק, למרות נושאו מעורר המחלוקת. מבקרים רבים ציינו לטובה את הצלחתו של הפרק לכסות נושא מעורר מחלוקת באופן שאיננו פוגעני.[7][8] הפרק אף סייע לעונתה הרביעית של "סיינפלד" לזכות בפרס אמי לסדרה הקומית הטובה ביותר, כאשר היא מנצחת בין השאר את סדרת הלהיט בעלת האופי המשפחתי "שפץ ביתך" של הרשת המתחרה ABC.

הפרק כולל כניסה דרמטית של קריימר לדירתו של ג'רי (מוטיב חוזר בסדרה) שנבחרה על ידי העיתון "טי. וי. גייד" לרגע השלישי המצחיק ביותר בתולדות הטלוויזיה האמריקאית. הפרק דורג במקום הראשון ברשימת "100 פרקי הטלוויזיה הטובים ביותר בכל הזמנים" של "טי. וי. גייד" מ-2009.[9]

אזכורים

זהותו של המנצח בהתערבות אינה מוזכרת בפרק עצמו. בפרק ה-66, "החולצה התפוחה", נרמז כי ג'ורג' היה המנצח, אך בפרק האחרון של הסדרה מגלה ג'ורג' כי הוא רימה בתחרות, ומכאן שג'רי הוא המנצח. הפרק "היציאה מהארון" מהמשך העונה הרביעית כולל סצנה המהווה פרודיה על סצנת הביקור בבית החולים ב"ההתערבות". בסצנה מבקר ג'ורג' את אמו בבית החולים, לאחר שהיא נפלה מהאסלה כשקראה דיווח שקרי בעיתון על כך שג'ורג' וג'רי מהווים זוג הומוסקסואלי.

הפרק אוזכר פעמיים בעונתה השנייה של הסדרה "תרגיע", שבה, לדברי לארי דייוויד, הוא מגלם את עצמו באופן בו לא היה מסוגל להתנהל בחייו האמיתיים בשל רגישותו לבני אדם אחרים ולנורמות חברתיות. בפרק "מוכר המכוניות" של "תרגיע", ג'ייסון אלכסנדר ודייוויד מתווכחים בשאלת תדמיתו של ג'ורג' קוסטנזה, דמות שהתבססה אף היא על דמותו של דייוויד. אלכסנדר מעלה את העובדה כי ג'ורג' השתתף ב"תחרות אוננות" כדבריו, כדוגמה לאופיה השלילי של הדמות, ודייוויד עונה לו כי הוא עצמו (דייוויד) השתתף בתחרות שכזו וכי אלכסנדר יודע זאת. תגובתו של דייוויד מסיימת את הוויכוח.

הפרק "שאק" של "תרגיע" מציג את דייוויד ושאקיל אוניל צופים יחדיו ב"ההתערבות". בפרק "אהבת ג'ונגל" של הסדרה "איש משפחה", מבקשת הדמות הראשית פיטר גריפין משבט דרום-אמריקאי להציג בפניו את "ההתערבות". בפרק של העונה השנייה של הסדרה "דני הוליווד", מוצע ליצור סדרה כמו סיינפלד בשנות ה-80. כדוגמה, הדמויות מתערבות מי יכול לשרוד הכי הרבה זמן בלי לאכול מקדייוויד.

הערות שוליים

  1. ^ ג'ייסון אלכסנדר, מתוך ה-DVD "סיינפלד עונה 4: עונת הפריצה"
  2. ^ יאדה יאדה: ההתערבות, באתר המסך המפוצל
  3. ^ קני קריימר, מתוך ה-DVD "סיינפלד עונה 4: עונת הפריצה"
  4. ^ לארי דייוויד, מתוך ה-DVD "סיינפלד עונה 4: עונת הפריצה"
  5. ^ 1 2 ג'רי סיינפלד, מתוך ה-DVD "סיינפלד עונה 4: ההתערבות - יאדה יאדה יאדה"
  6. ^ מתוך ה-DVD "סיינפלד עונה 4: ההתערבות - יאדה יאדה יאדה"
  7. ^ ביקורת על "ההתערבות", באתר tvdvdreviews.com
  8. ^ ביקורת על "ההתערבות", באתר audaud.com
  9. ^ 100 פרקי הטלוויזיה הטובים ביותר בכל הזמנים, מקומות 1-10, באתר "טי. וי. גייד"