מיילס או'בריאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיילס או'בריאן
מיילס או'בריאן, מתוך "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
מיילס או'בריאן, מתוך "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
תוכנית טלוויזיה "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
הופעה ראשונה פרק הפיילוט של "TNG"
הופעה אחרונה פרק סיום הסדרה של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
מספר הופעות 51 פרקים ב-"TNG"
172 פרקים ב-"DS9"
יוצרים ג'ין רודנברי עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות קולם מיני
מידע
כינויים צ'יף
תאריך לידה ספטמבר, 2328
גזע אנושי
מין זכר
מקצוע מהנדס
שיוך צי הכוכבים
אזרחות פדרציית הכוכבים המאוחדת
דמויות קשורות
משפחה אשתו קייקו או'בריאן
ביתו הבכורה מולי או'בריאן
בנו קיראיושי או'בריאן
חברים ג'וליאן באשיר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מיילס אדוארד או'בריאןאנגלית: Miles Edward O'Brien), בגילומו של קולם מיני, הוא דמות בדיונית ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים". או'בריאן, יליד אירלנד, הופיע כדמות חוזרת בסדרת "מסע בין כוכבים: הדור הבא" (TNG) וכדמות קבועה בסדרה "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" (DS9).

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדבריו של קולם מיני, בתחילה או'בריאן "פשוט היה שם, לא באמת התבסס כדמות, וכך זה המשיך לזמן מה"[1]. בפרק "Encounter at Farpoint" - הפיילוט של TNG - הוא נראה כמפעיל הקשר על גשר פיקוד הקרב של האנטרפרייז, אולם לדמותו לא היה שם. הוא הופיע כדמות חוזרת בעוד ועוד מפרקי הסדרה, ורק בפרק "Family" של העונה הרביעית קיבלה דמותו שם פרטי[2]. עם זאת, מצא חן בעיני מיני הסידור, על פיו הוא נשכר לעבודה על בסיס של פרק אחד, בכל פעם מחדש, והוא אף היסס לחתום על חוזה לתפקיד לדמות קבועה ב-DS9, לכשהוצע לו[3]. יחד עם וורף, או'בריאן הוא אחת משתי הדמויות העיקריות אשר עברו מ-TNG ל-DS9.

ביוגרפיה של הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיפור רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי סיפור הרקע של דמותו של מיילס או'בריאן, הוא נולד בקילרני, עיר במחוז קרי, אירלנד, כדור הארץ, בספטמבר שנת 2328[4]. לדבריו, הוא צאצאו של בריאן בורו, מלך אירלנד והמייסד של שבט או'בריאן. אביו, מייקל או'בריאן, רצה שהוא יהיה נגן צ'לו, ועל כן דחף אותו עד אשר התקבל ללימודים ב-"Aldebaran Music Academy"[5]. עם זאת, מספר ימים לפני שהיה אמור להתחיל לימודיו שם, הוא התגייס לצי הכוכבים. או'בריאן נראה מנגן בצ'לו כחלק מרביעיית המיתר של דאטה[6]. לאו'בריאן יש שני אחים[7].

בפרק "The Wounded" של TNG מתגלה כי או'בריאן שימש כקצין טקטי על ספינת החלל "Rutledge" במהלך המלחמה של הפדרציה עם קרדאסיה, ושב מהקרב עם צלקות רגשיות, לאחר שהיה עד לטבח שביצעו הקרדאסים במאות אזרחים על כוכב הלכת Setlik III. במלחמה זו מתחיל מסעה המרכזי של הדמות, מסע בו הנעימה האירית הקלאסית "The Minstrel Boy" ממלאת חלק מרכזי: אדם חף מפשע נזרק לטבע ההרסני של המלחמה. הוא שר את השיר בפרק הזה, והרבה יותר מאוחר, בפרק "What You Leave Behind" - הפרק האחרון של DS9 - נעימה זו היא הראשונה המושמעת בסיקוונס הפלאשבק.

או'בריאן מתיימר, בצחוק, להיות צאצא ישיר של המלך האירי הגבוה בריאן בורו[8] (על פי מסורת אירית, כל האנשים עם שם המשפחה "או'בריאן" הם צאצאיהם). מאוחר יותר הוא מספר, ברצינות, כי הוא צאצא של הדמות הבדיונית שון אלויסיויס או'בריאן (ככל הנראה, אזכור של שם הלידה של במאי הקולנוע ג'ון פורד), מי שהיה אחד מהחברים באחד מהאיגודים המקצועיים הראשונים שהוקמו בארצות הברית, ואשר נטל חלק מרכזי בשביתת כורי הפחם משנת 1902 בפנסילבניה, ארצות הברית, אשר נורה ונזרק אל תוך נהר אלגני. או'בריאן לחם בסך הכול ב-235 קרבות במשך 22 שנות שירותו בצי הכוכבים[9], עוטר 15 פעמים ונחשב למומחה בלחימה על ספינת חלל.

עלילות הדמות בדור הבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

או'בריאן, בפרק הפיילוט של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", שנת 1987

או'בריאן הופיע לראשונה בפרק "Encounter at Farpoint" - פרק הבכורה של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", בו גילם בקר טיסה על גשר הקרב של האנטרפרייז. כמעט בכל יתר הופעותיו ב-TNG, לעומת זאת, הוא טכנאי המפעיל את הטרנספורטר. בשני פרקים ("Where Silence Has Lease" ו-"Sarek") הוא עונד על צווארו סיכות דרגה של לוטננט, וכך אף ויליאם רייקר פונה אליו. אולם בפרקים מאוחרים יותר, הוא נקרא בפשטות "צ'יף" (ראו פסקה דרגה להלן).

בשנת 2367, הוא התעמת עם קפטן בנג'מין מקסוול, מפקדו לשעבר על ה-"Rutledge", כאשר מקסוול ערק משירות והחל לתקוף ספינות ומאחזים קרדאסיים, ואיים על השלום בין הפדרציה לבין האיחוד הקרדאסי.

במהלך מלחמת האזרחים הקלינגונית, או'בריאן מוצב לשרת על גשר הפיקוד של האנטרפרייז, כקצין הטקטי, עקב התפטרותו של וורף משירות בצי הכוכבים, והצבתם באופן זמני של קצינים ששירתו על האנטרפרייז לספינות אחרות, בצי תחת פיקודו של קפטן ז'אן-לוק פיקארד[10].

או'בריאן התחתן עם קייקו אישיקאווה על סיפון האנטרפרייז[11]. יש להם בת, מולי, אשר יולדה על ידי וורף[12].

עלילות הדמות בחלל עמוק 9[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק פתיחת הסדרה מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9, דמותו של מיילס או'בריאן עברה מ-TNG. על פי העלילה, או'בריאן עובר מהאנטרפרייז אל חלל עמוק 9, ב-"Emissary" - פרק הבכורה של הסדרה, על מנת לשמש כראש אגף המבצעים של התחנה.

בעזרתה של ג'דזיה דקס[13], הוא מוצא דרך להזיז את התחנה ממסלול היקפי סביב באג'ור, ולהביא אותה לפתחו של חור תולעת שהתגלה לאחרונה, דבר המאפשר לבאג'ור לתבוע ריבונות על חור התולעת. לימים, הוא מוסיף אל תפקידיו תפקיד נוסף - כמהנדס הראשי של הדיפאיינט, אשר מוצבת לשירות בחלל עמוק 9[14].

או'בריאן כאנטגוניסט בתוכנית הולוסוויטה

על תחנת החלל הוא פוגש בד"ר ג'וליאן באשיר, אשר בהתחלה רק מעצבן את או'בריאן[15], אולם שתי הדמויות בסופו של דבר הופכות לחברים הטובים ביותר. בפרט, הם לעיתים קרובות משחקים בקליעת חיצים למטרה, ומשחזרים קרבות היסטוריים בהולודק.

או'בריאן ננזף על הפרת ה-"Prime Directive", לאחר שעזר לטוסק - חייזר שהגיע לתחנה מרביע גמא - להימלט מחייזרים אחרים, אשר ניסו לצוד אותו[16].

בשנת 2370 הוא נעצר על ידי הקרדאסים והואשם באספקת נשק למאקי[17]. האישומים נגדו בוטלו, כאשר התגלה מידע כי המשפט הוא חלק ממזימה להכפיש את הפדרציה.

לאחר תאונה שקרתה על התחנה בשנת 2371, או'בריאן מצא עצמו קופץ קדימה בזמן במספר שעות, למשך מספר דקות[18]. באחת הפעמים בהם קפץ אל העתיד - הוא מצא את מותו כאשר ניסה לקבוע מה גרם לאירועים שהיה עד להם. הוא שלח בחזרה לעבר את עמיתו מהעתיד, במקומו.

או'בריאן הושעה באופן זמני מתפקידו, לאחר שביקר בכוכב הלכת ארגרת'ה, שם הואשם בטעות בריגול ונגזר עליו 20 שנות מאסר, לביצוע באמצעות מציאות מדומה[19]. או'בריאן הפך לפרנואיד כאשר חזר לתחנה, ומצוקתו הרגשית הובילה אותו אף לניסיון התאבדות.

קירה נריס, אשר שימשה עבורם כאם פונדקאית, ילדה בשנת 2373 את בנם של קייקו ומיילס או'בריאן[20], שאף קראו לו על שמה - קיראיושי.

בסופו של חלל עמוק 9, או'בריאן ומשפחתו עוזבים את התחנה, ושבים לכדור הארץ, בו או'בריאן צפוי לשמש כפרופסור להנדסה באקדמיה של צי הכוכבים. הפסקול המלווה רגעים אלו על המסך הוא הנעימה האירית "The Minstrel Boy".

הניסיון הרב שצבר או'בריאן לאורך שנות שירותו בצי הכוכבים, בפרט כפי המתואר בפרקי "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", מאפשרים לדמות לקחת תפקיד מרכזי יותר בעלילות השונות וכן משמשים כצידוק להשארתו בדרג פיקודי, בפועל, על אף אי-היותו קצין. אכן, לאו'בריאן יש ניסיון פיקודי רב, ככל, אם לא יותר, מאשר הקצינים שהוא עובד איתם. לדוגמה, במהלך דיון הסגרה רשמי בנוגע ללוטננט וורף, בית-המשפט קבע כי או'בריאן הוא מומחה בלחימה באמצעות ספינת חלל, בשל הניסיון הרב שיש לו, והוא אף נדרש לבקר את פעולותיו של וורף. כמו כן, או'בריאן הציע לוורף את הדרכתו בנוגע לפיקוד וניהול אחרים במהלך משבר. סגנון הפיקוד של או'בריאן יכול להיות מתואר, באופן כללי, כמעשי, בדגש על "חושב תוך כדי תנועה", כאשר הוא פותר בעיות. עם זאת, או'בריאן משתמש בגישה ישירה של שימוש בשכל ישר בנוגע לסוגיות הניצבות מבפניו.

עתיד רחוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסלו של או'בריאן בעתיד הרחוק, בפרק "Temporal Addict" של "מסע בין כוכבים: סיפונים תחתונים", שנת 2020

בסוף הפרק "Temporal Edict" בסדרה "מסע בין כוכבים: סיפונים תחתונים" מוצגת סצנה ובה נראית מורה המלמדת תלמידים בעתיד הרחוק על דמויות משמעותיות בהיסטוריה של הפדרציה. בסיום הפרק מתייחסת המורה לדמותו של או'בריאן ומציינת שככל הנראה או'בריאן הוא הדמות החשובה ביותר בהיסטוריה של צי הכוכבים. בשלב זה מסתיים הפרק והסיבה לחשיבותו אינה מצוינת.

יוצר הסדרה, מייק מקמהן, הציע הסבר חוץ יקומי לפיו אף על פי שעקרונית ברור שבמחשבה כללית יש דמויות חשובות יותר, הרי שבעיני אנשי הסיפונים התחתונים מובן מאליו שאו'בריאן הוא הדמות החשובה ביותר, שהוצגה לראשונה כחלק מצוות הסיפונים התחתונים של האנטרפרייז, אך התפתחה ועברה מסע משמעותי לאורך שתי סדרות הטלוויזיה שבה הופיעה[21].

עלילות הדמות ביקום המראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – יקום המראה

מיילס או'בריאן של יקום המראה היה עבד ארצי, שעבד עבור "הברית הקלינגונית-קרדאסית" על תחנת החלל טרוק נור. בשנת 2370, או'בריאן עבד במרכז לעיבוד עופרת של התחנה. או'בריאן גויס, מעת לעת, על מנת לתקן את חללית התקיפה של בנג'מין סיסקו, כאשר זה עגן בתחנה. סיסקו טוען שהוא שונא את השם "מיילס", ובמקום זאת העניק לאו'בריאן את הכינוי "סמיילי". סמיילי היה ידוע בתחנה בשל היות שיפוצניק מצוין. כאשר סמיילי פוגש את ג'וליאן באשיר מהיקום האחר במרכז לעיבוד עופרת, הוא בתחילה חושב שסיפוריו של באשיר - כי עמיתו הוא ראש אגף המבצעים - הם לא יותר מאשר תכסיס, שנועד לגרום לו לעזור לבאשיר. עם זאת, באשיר מצליח לשכנע אותו שיעזור לו, לאחר שהוא מבין שכל דבר טוב יותר, מאשר להיות עבד. סמיילי מסכים לעזור לבאשיר לנסות ולברוח מהתחנה, אולם רק בתנאי שהוא יוכל לחזור איתו ליקום האחר. כאשר קפטן סיסקו ממרה את פיה של מנהלת התחנה האכזרית קירה נריס, סמיילי משנה את דעתו ומחליט להצטרף לצוות של סיסקו, באומרו שיש עדיין משהו שבשבילו שווה להישאר, אחרי הכל[22].

כאשר סיסקו של יקום המראה נהרג על ידי הברית בתחילת 2371, סמיילי נוטל את הפיקוד על מרד הארצנים. על מנת להשלים את המשימה האחרונה של סיסקו, הוא מגייס את בנג'מין סיסקו מהיקום האחר, על מנת שיתפוס את מקומו של עמיתו המנוח לזמן מה, עד אשר יצליח לשכנע את פרופ' ג'ניפר סיסקו לעזוב את "הברית", ולהתחיל לעבוד למען המורדים[23].

כאשר היה על חלל עמוק 9 (של היקום האחר) בפעם האחרונה, סמיילי ניצל את ההזדמנות והוריד חלק ניכר מבסיס הנתונים של התחנה, שכלל את השרטוטים לדיפאיינט. סמיילי השתמש במפרטים הגנובים על מנת לבנות ספינת מלחמה, אשר נקראה גם כן "דיפאיינט". לאחר שהמורדים הצליחו לכבוש את "טרוק נור" מידי הברית, הברית כעת מתכוננת לכבוש מחדש את התחנה. סמיילי, שוב, מגייס את סיסקו (מהצד האחר), על מנת שיעזור לו לסיים את הבנייה של הדיפאיינט בזמן. לאחר שהם הודפים בהצלחה מתקפה של "הברית", סמיילי מחזיר את סיסקו לביתו[24].

בשנת 2375, סמיילי מפקד על הדיפאיינט, כאשר זו נמצאת במרדף אחר ספינת החלל של בראנט, שגנב מכשיר הסוואה מהתחנה. לאחר מכן - סמיילי ניהל משא ומתן שהביא לכניעתו וללכידתו של העוצר וורף[25].

דרגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך התקדמות העלילות של TNG ו-DS9, או'בריאן עונד דרגות שחורות עם שוליים כסופים, או דרגת לוטננט זוטר[26], דרגת לוטננט[27] ולאחר מכן - דרגות שחורות עם שוליים זהובים[28]. בסופו של דבר, או'בריאן מקבל דרגת צ'יף בכיר על תקן קצין[29].

אף על פי שמעולם לא היה הסבר רשמי מצד מפיקי מסע בין כוכבים, מדוע הדרגות של הדמות השתנו, שתי קבוצות של מעריצים הציעו תאוריות מתחרות בנושא. הראשונה שיערה כי או'בריאן הורד בדרגה, ייתכן בגין ענישה, מאחר שכלוטננט - אוב'ריאן בהכרח כבר סיים בהצלחה את לימודיו באקדמיה של צי הכוכבים.

על פי הקבוצה השנייה, או'בריאן, ככל הנראה, היה מפקד זוטר, אשר קיבל קידום לדרגת שדה במהלך העימות מול הקרדאסים. לאחר שהסכסוך הסתיים, הוצעו לאו'בריאן שתי אפשרויות בנוגע להמשך הקריירה שלו. הראשונה שבהן: להישאר קצין ולקבל קידום לדרגת לוטננט-קומנדר. עם קבלת אפשרות זו, הוא יצטרך לקחת על עצמו אחריות פיקודית גבוהה יותר; האפשרות השנייה: הוא יוכל לחזור ולהישאר על תקן קצין, ולקבל קידום לדרגת צ'יף אחראי. כאדם עם הותק הגבוה ביותר על ספינת החלל או תחנת החלל בה ישרת, או'בריאן יזכה להטבות ולחובות של קצין בכיר, בעודו משמש כמומחה טכני, במקום להיות חלק משרשרת הפיקוד הכללית.

בגלל דרגתו, או'בריאן חייב לפנות אפילו לקצינים זוטרים ב-"המפקד", עובדה שהוא מתייחס אליה כאשר הוא מגלה כי נוג נרשם ללימודים באקדמיה של צי הכוכבים. הוא עצמו לא אוהב שפונים אליו ב-"המפקד". עם זאת, ברגע שנוג מקבל דרגת סג"ם[30] - עדיין ברור כי או'בריאן בכיר ממנו, בהיררכית צוות הדיפאיינט.

תגובות המעריצים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותו של או'בריאן היא ייחודית ביקום של "מסע בין כוכבים". בנוסף להיות צ'יף שאיננו בעל דרגות קצונה, הוא גם איש משפחה - עם אישה ושני ילדים. לעיתים קרובות הוא מצטייר כפחות נאור, ויותר פרגמטי, ביחס לשאר עמיתיו. באופן שגרתי, המפיקים הציבו את או'בריאן תחת לחץ פסיכולוגי אינטנסיבי, בפרקים המכונים בהומור "או'בריאן צריך לסבול". או'בריאן נבחר באופן קבוע לעלילות מסוג שכזה, בשל התחושה שהצופים יכולים להזדהות איתו[31].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Hal Schuster, The Trekker's Guide to Deep Space Nine: Complete, Unauthorized and Uncensored. Roseville, California: Prima Publishing (1997): 52
  2. ^ Schuster (1997): 52
  3. ^ Schuster (1997): 53
  4. ^ Okuda, Michael & Denise, Star Trek Chronology: The History of the Future New York: Bantam Books (1996): Appendix B
  5. ^ כפי שמתגלה בפרק "Shadowplay" של מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9
  6. ^ הפרק "Ensigns of Command" של TNG
  7. ^ הפרק "Invasive Procedures" של מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9
  8. ^ הפרק "Bar Association" של מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9
  9. ^ הפרק "Rules of Engagement" של מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9
  10. ^ הפרק הכפול "Redemption" מתוך "TNG"
  11. ^ הפרק "Data's Day" של "TNG"
  12. ^ הפרק "Disaster" של "TNG"
  13. ^ Episode TimeStamp: Season 1 Episode 1 Time 00:57:43
  14. ^ הפרק הכפול "The Search".
  15. ^ הפרק "The Storyteller".
  16. ^ הפרק "Captive Pursuit"
  17. ^ הפרק "Tribunal"
  18. ^ הפרק "Visionary"
  19. ^ הפרק "Hard Time"
  20. ^ הפרק "The Begotten"
  21. ^ Below Deck With Lower Decks: Miles O'Brien, August 21, StarTrek.com
  22. ^ הפרק "Crossover"
  23. ^ הפרק "Through the Looking Glass"
  24. ^ הפרק "Shattered Mirror"
  25. ^ הפרק "Emperor's New Cloak"
  26. ^ הפרק "Encounter at Farpoint" של TNG
  27. ^ הפרק "Redemption, Part II" של TNG
  28. ^ הפרק "Emissary" של מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9]
  29. ^ הפרק "Hippocratic Oath" של מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9
  30. ^ הפרק "Favor the Bold"
  31. ^ Crew Dossier: Miles O'Brien, DS9 Season 5 DVD, Special Features