מייצב תמונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סרטון וידאו המדגים את ההבדל בצילום ללא מייצב לצילום בעזרת מייצב (למעשה, בסרטון זה הדבר נעשה בעזרת תוכנת עיבוד תמונה, לאחר הצילום)

בצילום, מייצב תמונה הוא מנגנון המגיב על תזוזות קלות של יד הצלם בזמן החשיפה, ומפצה עליהן, על מנת לאפשר תמונות חדות יותר עבור מהירות תריס נתונה. קיום מנגנון ייצוב תמונה מוסיף בדרך כלל בין 2 ל-4 סטופים (תחנות תריס) ליכולת ההחזקה ביד של המצלמה, כלומר יכולת להחזיק את המצלמה יציבה בחשיפה ארוכה פי 4 עד 16 ועדיין לקבל תמונה חדה, לעומת מצלמה ללא מנגנון הייצוב.

אופן הפעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנגנוני הייצוב מתחלקים לשלוש טכנולוגיות עיקריות:

  • מייצב תמונה הפועל על ידי הסטה של אלמנטים אופטיים בתוך העצמית תוך כדי החשיפה. במצלמות רפלקס, יתרונו של מייצב מובנה בעדשה הוא ההשפעה על התמונה הנראית בעינית, מה שמקל על תכנון התמונה.
  • מייצב תמונה הפועל על ידי הזזה של החיישן תוך כדי החשיפה. מנגנון הנמצא בשימוש במצלמות מינולטה בשם המסחרי AntiShake - AS. יתרון השיטה הזו הוא שהמייצב מובנה במצלמה עצמה, וכך אין צורך במנגנון ייצוב בכל עצמית (במצלמות אשר מאפשרות החלפת עצמיות). יתרון נוסף של מייצב על גבי החיישן הוא האפשרות לנטרל סוגים נוספים של רעידות - לא רק רעידות זוויתיות, אלא גם תנועות זעירות במישור החיישן, וגם תיקון רעידות סביב ציר החיישן - מה שאינו אפשרי בעזרת מייצב בעדשה
  • מייצב תמונה אלקטרוני - ללא חלקים נעים. הייצוב נעשה בתוכנה - שולי התמונה נחתכים והייצוב נעשה על ידי שינוי גודל השוליים בהתאם לתנועה. שיטה זו אפשרית בעת צילום וידאו בלבד, אך יתרונה הוא שניתן ליישמה גם בשלב העריכה.

שמות מסחריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מייצב תמונה בוויקישיתוף