מייקל דורן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מייקל דורן
Michael Dorn
מייקל דורן בכנס קומיק-קון, סן דייגו 2016
מייקל דורן בכנס קומיק-קון, סן דייגו 2016
לידה 9 בדצמבר 1952 (בן 71)
לולינג, טקסס, ארצות הברית
שם במה מייקל דורן
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1976
עיסוק שחקן, אמן קול
מקום לימודים
  • מכללת העיר פסדינה
  • תיכון בלייר עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מייקל דורןאנגלית: Michael Dorn; נולד ב-9 בדצמבר 1952) הוא שחקן אמריקאי ואמן קול, המוכר בעיקר בשל תפקידו כקלינגון וורף בסדרות ובסרטי "מסע בין כוכבים".

ילדותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

דורן נולד בלולינג, טקסס, בנם של אליי לי ופנטרס דורן ג'וניור[1]. הוא גדל בפסדינה, קליפורניה, למד הפקת רדיו וטלוויזיה במכללה העירונית בפסדינה. לאחר מכן המשיך לקריירה במוזיקה כשחקן עם מספר הרכבי להקות מוזיקת רוק שונים.

דורן הופיע לראשונה ב"רוקי" (1976) כשומר ראשו של אפולו קריד[2]. הוא הופיע כאורח בתוכנית הטלוויזיה "W.E.B" בשנת 1978. מפיק התוכנית התרשם מהעבודה שלו, והציג אותו בפני סוכן שהציג אותו בפני המורה למשחק צ'ארלס קונרד, אצלו למד משחק במשך שישה חודשים. לאחר מכן הוא קיבל תפקיד קבוע ב"CHiPs" (סדרת טלוויזיה)[2].

מסע בין כוכבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקידו המפורסם ביותר של דורן הוא גילומו של וורף - קצין צי הכוכבים הקלינגוני (תחילה בדרגת לוטננט זוטר; מאוחר יותר - בדרגות לוטננט ולוטננט-קומנדר) - בסדרות הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: הדור הבא", "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" ו"מסע בין כוכבים: פיקארד". דורן אמר כי קיבל את התפקיד כי בעת הראיון הוא לא חייך, לא דיבר ולא ישב, אלא רק עמד בפינה בתנוחה נוקשה, כמו לוחם קלינגוני סטריאוטיפי. כאשר נקרא, הוא צעד אל תוך החדר, הזעיף את פניו, ולחץ את ידו של המראיין בחוזקה. לאחר הקריאה, הוא הודה בזעף לבמאי, ויצא. הוא מייחס לקריאה זו, בדמותו של לוחם קלינגוני, את קבלת התפקיד[3].

דורן הופיע על מסך בפרקי ובסרטי "מסע בין כוכבים" יותר מאשר כל דמות אחרת: נכון ל-2022 הוא הופיע ב-175 פרקים של "מסע בין כוכבים: הדור הבא" (החמיץ שלושה פרקים בלבד)[4]; 102 פרקים של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" (החמיץ ארבעה פרקים בלבד, במהלך העונות בהן השתתף בסדרה); כמו כן הופיע בחמישה מסרטי "מסע בין כוכבים", וכך סך הופעותיו כוורף מגיע ל-281. קולם מיני הוא השחקן היחיד הנוסף שהשתתף בלמעלה מ-200 פרקים - עם 216 פרקים; למאז'ל בארט היו 233 הופעות במסע בין כוכבים, אולם הופעות רבות מתוך אלו הן בקול בלבד.

דורן הופיע בסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים 6: הארץ הלא נודעת" כקולונל וורף, סניגור המייצג את קפטן ג'יימס טיבריוס קירק וד"ר ליאונרד מק'קוי, במשפטם על כוכב הבית הקלינגוני. אף על פי שהדבר מעולם לא קיבל אישור על המסך, דמותו של הקולונל וורף הייתה אמורה להיות הסבא של וורף מ"מסע בין כוכבים: הדור הבא".

עבודות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דורן הופיע במשחקי וידאו שונים, לרבות: "Emperor: Battle for Dune", משחק המבוסס באופן רופף על ספרי "חולית" מאת פרנק הרברט, כדוכס של בית אטריאידס; כד"ר ג'ון ב"Gabriel Knight: Sins of the Fathers"; כסוכן מיוחד פרנק הוריגאן והשריף המוטנטי מרקוס ב"Fallout 2"; כמארו ב"Saints Row 2"; כמפקד ספינת חלל דאנה ב"Mission Critical"; כגאטאטוג אובנק ב"Mass Effect 2". מאוחר יותר, דורן חזר לגלם ב"Fallout: New Vegas" את תפקידו של מרקוס[6]. בשנת 1996 הוא קריין את המשחק "Vikings, Strategy of Ultimate Conquest!".

דורן שימש כדובר של יצרנית שמפו ו-T-ג'ל "Neutrogena", וכן הופיע בפרסומת למכונית. דורן הופיע ב"Webster" וב"איש משפחה" כוורף, בפרקים "Peter's Got Woods" ו"Not All Dogs Go to Heaven", ביחד עם יתר חברי הקאסט של "מסע בין כוכבים: הדור הבא". אחד מתפקידיו הידועים ביותר בטלוויזיה היה כקולו של I.M. Weasel, הפרוטגוניסט בסדרת האנימציה "אנוכי הסמור". דורן גם העניק את קולו לרובוטי מאדים-סנטורי, בסדרת הטלוויזיה "Duck Dodgers". הוא העניק את קולו גם לדמותו של קרייבן הצייד בסדרה "Spider-Man: The New Animated Series", וכן הופיע ב"Martial Law". הוא דיבב את דמותו של גורגון בסדרת האנימציה המבוססת על ארבעת המופלאים, ולמלך בירדבוטום ב"Here Thar Be Dwarves", הפרק ה-30 של הסדרה "ההרפתקאות של בילי ומנדי". דורן חזר להופיע במסגרת היקום המונפש של DC קומיקס כקאליבאק, בפרקים של "ליגת הצדק" והמשכה "ליגת הצדק ללא גבולות". הוא הופיע בסדרה "בן 10" בפרק "The Return" וב"Be Afraid Of The Dark" כ-דוקטור ויקטור ובן-ויקטור. דורן הופיע כנשיא ארצות הברית בכרך 4 של "גיבורים"[7]. דורן הופיע שוב עם סילבסטר סטאלון ב"Shade", כשחקן פוקר מקצועי. דורן הופיע גם ב"SWAT Kats: The Radical Squadron", כמוטילור - החייזר האנטגוניסט. הוא העניק את קולו לדמותו של רופוס 300, בסרט בכיכובה של קים פוסיבול "A Sitch in Time". הוא גם הופיע ב"ללא עקבות" ב-15 בנובמבר 2007. הוא דיבב את קולה של הרוח הגדולה "מאטה נוי", בסרט "BIONICLE: The Legend Reborn", משנת 2009. חודשיים לאחר מכן, הוא נשכר על ידי "לגו" על מנת לחזור לדבב דמות זו ב"Mata Nui Saga" - בלוג מאויר באתר BIONICLE.com. בשנת 2010 הוא דיבב את קולו של Tassadar ב"סטארקראפט 2".

הוא דיבב את דמותו של נבל העל בן אלמוות קרול הנצחי ב"באטמן: האמיצים והנועזים". את קומנדר דורן ב"Strange Frame: Love & Sax", ואת דמותו של גורק ודמויות משנה נוספות ב"Adventure Time". הופיע בתפקיד אורח חוזר בסדרת הטלוויזיה "קאסל", שבה גילם ד"ר קארבר בורק, התרפיסט של בלשית משטרת ניו יורק קייט בקט.[8] בשנת 2019 דיבב בסרט האנימציה מבית DC קומיקס, "וונדר וומן: שושלת דם".

דורן השתתף כ"Future Guy" בפרסומות לדודג' דארט[9].

חייו הפרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דורן נהנה מטיסה, דבר שהוא לא היה רשאי לעשות בזמן "הדור הבא", אבל היה מסוגל לעשות לאחר שהצטרף לקאסט של "חלל עמוק 9". הוא טס ב"Thunderbirds", כמו גם בבלו אנג'לס[2]. בבעלותו של דורן מספר מטוסים, לרבות F-86 סייבר, T-33 Shooting Star, וכיום - בבעלותו North American Sabreliner. אל ה-T-33 התייחסו לעיתים קרובות כאל "ספינת החלל שלו". כמו כן, דורן חבר במספר ארגונים, בהם הקן למורשת חיל האוויר[10], ארגון שבו הוא אף חבר במועצה המייעצת. דורן העניק ראיונות לפרק "Private Jets" במסגרת "Modern Marvels" של ערוץ ההיסטוריה. כמו כן, הוא מעריץ של "סאות' פארק" בהפקת קומדי סנטרל, והודה בראיון שהיה רוצה שיבקשו ממנו לדבב את עצמו בפרק "Fun with Veal", בו הופיעה דמותו. דורן הוא טבעוני[11] הוא חבר ב-AOPA - איגוד בעלי מטוסים וטייסים[12].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מייקל דורן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Michael Dorn Family Tree". Freepages.genealogy.rootsweb.ancestry.com. אורכב מ-המקור ב-2016-06-25. נבדק ב-2010-08-17.
  2. ^ 1 2 3 "Star Trek Database - Dorn, Michael". Star Trek Database. CBS Entertainment. נבדק ב-10 בדצמבר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ מייקל דורן, במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)
  4. ^ "Memory-alpha.orgnTalk:Michael Dorn". Memory-alpha.org. נבדק ב-2010-08-17.
  5. ^ Snider, Mike (9 באוגוסט 2010). "'Fallout: New Vegas' owes Wayne Newton a danke schoen". USA Today. Gannett Company, Inc. נבדק ב-10 באוגוסט 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ [5]
  7. ^ "Michael Dorn A Surprise Guest On Tonight's Heroes + Denise Crosby Appears On Prison Break". נבדק ב-2008-12-16.
  8. ^ "Castle Exclusive: Star Trek's Michael Dorn Is Beckett's Shrink". TV Guide. 4 באוגוסט 2011. נבדק ב-19 בספטמבר 2011. {{cite news}}: (עזרה)
  9. ^ Vellequette, Larry (5 בספטמבר 2012). "Chrysler's latest treat wears a silver suit". Automotive News. Crain Communications, Inc. נבדק ב-22 בספטמבר 2012. {{cite news}}: (עזרה)
  10. ^ ":::Air Force Aviation Heritage Foundation :::". Afahf.org. נבדק ב-2010-08-17.
  11. ^ "Worf from 'Star Trek' goes vegan".
  12. ^ "AOPA Online: Instructor Reports". Aopa.org. 2006-11-30. אורכב מ-המקור ב-2014-12-28. נבדק ב-2010-08-17.