מייק ניואל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מייק ניואל
Mike Newell
ניואל בכנס וונדר קון, 2010
ניואל בכנס וונדר קון, 2010
לידה 28 במרץ 1942 (בן 82)
סנט אולבנס, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1960 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • מגדלנה קולג'
  • בית ספר סנט אלבנס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג ברניס סטגרס (1980–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מיכאל קורמק "מייק" ניואל, (באנגלית: Michael Cormac "Mike" Newell; נולד ב-28 במרץ 1942) הוא במאי ומפיק סרטים בריטי. לאחר יציאתו לאקרנים של "הארי פוטר וגביע האש" ב-2005, הפך ניואל לבמאי השלישי המצליח ביותר בשנים האחרונות, לאחר כריסטופר נולאן ודייוויד ייטס, על פי השנתון הסטטיסטי של מועצת הקולנוע הבריטית ב-2010.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניואל נולד בסנט אולבנס במחוז הרטפורדשייר בדרום מזרח אנגליה, כבנם של שחקנים חובבים. הוא התחנך בבית ספר סנט ובמגדלנה קולג', קיימברידג'. לאחר מכן השתתף בקורס בן 3 שנים בגרנדה טלוויזיה, מתוך כוונה להיכנס לתחום התיאטרון.

ניואל ביים תוכניות טלוויזיה בריטיות שונות, החל משנות השישים של המאה ה-20 (כמו "ספינדו" ב-1968). הוא המשיך כבמאי סרטים וידוע כמפיקם של סרט האימה "התעוררות" (1980) ו"דם רע" (1981), אודות רוצח ניו זילנדי.

הסרט הראשון שביים היה "האיש במסכת הברזל", אשר נחשב ככישלון באותה תקופה. הסרט היה מיועד לטלוויזיה, ונוצר ב-1977. סרטו הראשון שזכה לביקורת חיובית היה "לרקוד עם זר" (1985), דרמה ביוגרפית בכיכובה של מירנדה ריצ'רדסון ששיחקה את רות אליס, האישה האחרונה שנתלתה בבריטניה הגדולה. על בימוי סרט זה זכה ניואל בפרס הנוער בפסטיבל הסרטים בקאן בשנת 1985.

ניואל המשיך בהצלחותיו בקולנוע עם "אפריל קסום" (1992), עיבוד של הרומן "האפריל הקסום". מירנדה ריצ'רדסון זכתה בפרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר, וג'והן פולירייט זכתה בגלובוס הזהב כשחקנית המשנה הטובה ביותר. הקומדיה "ארבע חתונות ולוויה אחת" (1994) בבימויו זכתה גם היא לביקורת חיובית, וזכתה בפרסים רבים, כמו פרס סזאר (הקומדיה הזרה הטובה ביותר), פרס גלובוס הזהב, ועוד.

מאז ההפקות גורפות הפרסים שלו, ביים ניואל מספר סרטים בהוליווד, כמו "דוני בראסקו" (1997), "דוחפים פח" (1999) ו"חיוך של מונה ליזה" (2003).

ב-2005 הפך ניואל לבמאי הבריטי הראשון בסדרת סרטי הארי פוטר. ניואל ביים את "הארי פוטר וגביע האש", הרביעי בסדרה, סרט שזכה להצלחה ברחבי העולם. ניואל נשמע כקריין רדיו בתחילת הסרט.

ב-2005 קיבל ניואל 'דוקטור של כבוד' לאומנות, על ידי אוניברסיטת הרטפורדשייר, סנט אולבנס, מקום הולדתו.

ב-2007 הוא ביים את "אהבה בימי כולרה", וב-2010 את "הנסיך הפרסי: חולות הזמן".

בפברואר 2011 חבר מייק ניואל לג'יי קיי רולינג, דייוויד היימן, דייוויד ברון, דייוויד ייטס, אלפונסו קוארון, רופרט גרינט ואמה ווטסון בזכייה בפרס לתרומה משמעותית לקולנוע הבריטי של מיכאל בלקון, מטעם הזכיינית של סרטי הארי פוטר, בטקס הענקת פרסי האקדמיה הבריטית לקולנוע.

בשנת 2018 ביים את הדרמה ההיסטורית "מועדון גרנזי לספרות ולפאי קליפות תפודים", אשר מבוסס על ספר באותו שם ומככבים בו לילי ג'יימס ומיכיל האוסמן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מייק ניואל בוויקישיתוף