מיכאיל ברישניקוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיכאיל ברישניקוב
Михаил Николаевич Барышников
לידה 27 בינואר 1948 (בן 76)
ריגה, הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הלטבית, ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ברית המועצות, ארצות הברית, לטביה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
תקופת הפעילות מ-1968 עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק תיאטרון מרינסקי, ניו יורק סיטי בלט, White Oak Dance Project, תיאטרון הבלט האמריקאי, תיאטרון בולשוי, National Ballet of Canada, Baryshnikov Arts Center עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מיכאיל ניקולביץ' ברישניקוברוסית: Михаил Николаевич Барышников; נולד ב-27 בינואר 1948) הוא רקדן ושחקן רוסי-אמריקאי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברישניקוב נולד בריגה, ברית המועצות (כיום בירת לטביה) לאב מהנדס ולאם חייטת.

קריירת המחול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1960 החל ברישניקוב ללמוד בלט בעיר הולדתו ובהמשך, משנת 1964 התקבל לאקדמיה לבלט על שם וגנובה ליד תיאטרון מריאינסקי בלנינגרד. בזכות כישרונו הרב הוא התקבל ללהקת הבלט קירוב בלנינגרד ב-1966. הופעת הבכורה שלו בבלט קירוב הייתה בבלט ז'יזל. הופעותיו עם בלט קירוב זכו לביקורות נלהבות: מבקר המחול של הניו יורק טיימס קרא לו "הרקדן המושלם ביותר" שראה מעודו.

בשנת 1974, בזמן שהיה בסיבוב הופעות עם להקת בולשוי בקנדה, נעלם ברישניקוב. לאחר מספר ימים הוא התגלה בארצות הברית ושם קיבל מקלט מדיני.

בין 1974 ל-1979 הוא היה רקדן ראשי בתיאטרון הבלט האמריקאי (American Ballet Theatre), אבל גם רקד בלהקות בלט ומחול מודרני שונות ברחבי לעולם. אחרי כן הוא הצטרף ללהקת הבלט של ניו יורק למעט יותר משנה, ועבד עם הכוריאוגרף ג'ורג' בלנשין. ב-1980 הוא חזר לעבוד בתיאטרון הבלט האמריקאי כרקדן ומנהל אמנותי במשך עשור. ב-3 ביולי 1986, הוא קיבל אזרחות אמריקאית. בין השנים 1990 ל-2002 הוא כיהן כמנהל אמנותי של "פרויקט המחול וייט אוק", להקת מחול שהקים עם מארק מוריס.

ברישניקוב קיבל בשנת 2000 פרס כבוד מטעם מרכז קנדי לאמנויות הבמה. כיום[דרושה הבהרה] הוא מעורב בהקמת מרכז האמנויות ברישניקוב בניו יורק.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1977 שיחק ברישניקוב בתפקידו הקולנועי הראשון, "נקודת מפנה", ועל כך היה מועמד לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר. ב-1985 כיכב בסרט "לילות לבנים". בעונה האחרונה של הסדרה "סקס והעיר הגדולה" גילם את אלכסנדר פטרובסקי, החבר של קארי בראדשו.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לברישניקוב שלושה ילדים - סופיה, אנה ופיטר, מהבלרינה לשעבר ליסה ריינהרט, ובת נוספת בשם אלכסנדרה מהשחקנית ג'סיקה לאנג.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מיכאיל ברישניקוב בוויקישיתוף