מיקרו-תשלום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מיקרו-תשלום (תשלומים זעירים, באנגלית: Micropayment) הוא שיטת תשלומים בעבור טובין אשר נפוצה בעיקר במסחר אלקטרוני ברשת האינטרנט. המדובר בעסקאות בהן הכסף המשמש לתשלום נקוב בסכומים נמוכים במיוחד, לרוב דולרים בודדים או אף פחות מכך. עסקאות כאלה טבעיות לאתרי אינטרנט המציעים שירותים צנועים. תחום זה מאפיין לרוב נכסים שאינם דורשים כל טיפול פרטני מצד המוכר (הכנה, אריזה, משלוח או כל טיפול ידני אחר). המודל הכלכלי של מוצרים אלו מבוסס על מוצר שהיוצר שלו מעריך שיוכל למכור בכמויות גדולות מאוד, בין היתר הודות למחירו המזערי והחלטת הצרכנים לרכוש אותו ללא התלבטות רבה.

בין היתר עשויים להיות מוצעים במודל זה שירותים ונכסים כגון קריאה והדפסה של מאמר יחיד מתוך מאגר מידע גדול, צריכה של תוכן בתשלום או הורדת קובץ בודד כגון סרטון וידאו או שיר, תמונה או גרפיקה אחרת לשימוש מסחרי, אפליקציה (לטלפון הנייד למשל) או תוסף כלשהם, רכיבים למערכות תוכנה (כגון תוספים לאתרי אינטרנט), וכן שירותי ענן[1].

השיטה מציבה אתגר למפעיליה, שכן לעיתים עלות ביצוע העסקה עצמה הופך אותה לבעלת רווחיות נמוכה או אף בלתי כלכלית לחלוטין. לצורך התמודדות עם חסם זה נפוצו שירותים, כגון זה של חברת PayPal, המאגדים מיקרו-תשלומים לכדי גבייה מרוכזת, בין אם בדיעבד, לאחר מספר רכישות גדול מספיק, או מראש - באמצעות רכישת אשראי לניצול. כמו כן, רבים מנכסים אלו מוצעים למכירה במסגרת זירות מסחר המתמחות בנכסים כמותם (כגון בנק תמונות, חנות אפליקציות וכו') ובמקרים רבים זהות הרוכשים אפילו איננה ידועה ליוצרי התוכן אלא למנהלי הזירה בלבד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Mitchell, Dan (2007-08-27). "In Online World, Pocket Change Is Not Easily Spent". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2022-09-16.
ערך זה הוא קצרמר בנושא כלכלה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.