מיק רונסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיק רונסון
Mick Ronson
מיק רונסון בהופעה עם איאן הנטר, 1988
מיק רונסון בהופעה עם איאן הנטר, 1988
לידה 26 במאי 1946
האל, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 29 באפריל 1993 (בגיל 46)
לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Michael Ronson עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה האל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות יורקשיר, אנגליה
תקופת הפעילות 1969–1993 (כ־24 שנים)
סוגה פולק רוק
רוק
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה, צ'לו, כינור, פסנתר, חליל צד עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים אפיק רקורדס, וירג'ין רקורדס, רייקודיסק, RCA רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Suzi Ronson עריכת הנתון בוויקינתונים
www.mickronson.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מיק רונסוןאנגלית: Mick Ronson‏; 26 במאי 1946 - 29 באפריל 1993) היה מוזיקאי, גיטריסט, מעבד ומפיק, שהתפרסם בזכות שיתוף הפעולה הפורה עם המוזיקאי דייוויד בואי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רונסון נולד בעיירה הול שביורקשייר שבצפון אנגליה, וכבר מגיל צעיר למד לנגן על שלל כלי נגינה (מפוחית, פסנתר, כינור וגיטרה).

על פי רוב מוכר רונסון כנגן הגיטרה שליווה את דייוויד בואי במחצית הראשונה של שנות ה-70, בתקופת הגלאם רוק. באלבומים של בואי שהוקלטו באותה התקופה, לא רק ליווה רונסון את בואי בגיטרה, אלא אף עיבד מוזיקלית וכן הוסיף לאווירה המחשמלת בהופעות החיות.

באלבום "עלייתו ונפילתו של זיגי סטארדאסט והעכבישים ממארס", שימש רונסון בתפקיד מפתח כמעבד המיתרים וכן כנגן גיטרה מוביל, אלמנטים בולטים במיוחד באלבום לאורך כל אורכו. רונסון אחראי גם לריף הפתיחה של שיר הנושא מהאלבום[1] וקטעי גיטרה רבים נוספים.

באותה תקופה שיתף רונסון פעולה עם בואי בהפקת מספר אלבומים לכמה מהמוזיקאים החשובים באותה תקופה: לו ריד (Transformer) וכן להקת מוט דה-הופל.

עד לסוף חייו שיתף רונסון פעולה עם מספר מוזיקאים חשובים כדוגמת מוריסי, רוג'ר דלטרי, איאן האנטר, אלטון ג'ון ובוב דילן.

רונסון מת ב-1993 מסרטן. הופעתו האחרונה התקיימה במופע ההצדעה לסולן להקת קווין - פרדי מרקיורי. הוא נחשב אחד הגיטריסטים הגדולים בהיסטוריה ונבחר על ידי המגזין "רולינג סטון" למקום ה 41 ברשימת הגיטריסטים הגדולים ביותר אי פעם.

אלבומי סולו[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך הקריירה המצליחה שלו כנגן גיטרה מוביל, ניסה רונסון לבצע מספר גיחות סולו אשר במהלכן הוציא שלושה אלבומים, ושניים נוספים יצאו לאחר מותו:

  • Slaughter on 10th Avenue - אלבום מופתי משנת 1973 שנכשל מסחרית, על אף ההפקה המוקפדת והלהיטים הפוטנציאלים שהתאימו לרוח התקופה. האלבום כלל שיר שניכתב במיוחד עבורו על ידי דייוויד בואי וכן חידוש ללהיט ישן של אלביס פרסלי. הסגנון המאפיין את האלבום הוא הסגנון העוטף את אלבומו של בואי Hunky Dory - בו לקח רונסון חלק מרכזי בעיבודים.
  • Play Don't Worry - אלבום מינורי יחסית לקודמו, משנת 1974, בו השתתפו בנגינה בין השאר חבריו של רונסון מלהקת הליווי של בואי באותה התקופה.
  • Indian Summer - פסקול שהוקלט בשנים 19811982 לסרט שלבסוף לא יצא. רובו של האלבום, שיצא בשנת 2000 לאחר מותו של רונסון, הכיל קטעי נגינה אינסטרומנטליים וכן שני שירים חדשים.
  • From Heaven and Hull - אלבום הסולו השלישי, הגדול ורחב ההיקף שהקליט רונסון בשנת חייו האחרונה והכיל בעיקר גרסאות חדשות ועדכניות לשירים שרונסון אהב. רשימת המשתתפים המכובדת באלבום שיקפה היטב את הכבוד וההערכה להם זכה רונסון בקרב יוצרים ומוזיקאים מן השורה הראשונה ובהם דייוויד בואי, ג'ו אליוט - סולן להקת דפ לפרד, כריסי היינד - סולנית הפריטנדרס, ואיאן האנטר - סולן מוט דה הופל.
  • Hard Life - אוסף שירים שיצא בשנת 2003 לאחר מותו וברובם לא הוצאו עד אז לאור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מיק רונסון בוויקישיתוף

רשימת הגיטריסטים הגדולים בכל הזמנים http://www.rollingstone.com/music/lists/100-greatest-guitarists-20111123/mike-bloomfield-20111122

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רונסון בראיון במסגרת הפרק שהוקדש לבואי בסדרת התעודה של ה-B.B.C על ההיסטוריה של הרוק