מיראז' (תופעה אופטית)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מיראז' תחתון)

מִירַאז'צרפתית: Mirage) או מראה תעתועים הוא תופעה אופטית אטמוספירית שבה רואים בבואה אחת או יותר של עצם בנוסף לעצם עצמו. שמו הלועזי נגזר מהמילה הלטינית mirari שפירושה "להיות מודהם".

מיראז' תחתון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיראז' תחתון בשקיעה בחוף בת ים

מיראז' תחתון (inferior mirage) הוא הסוג הנפוץ יותר של מיראז'. הוא נקרא כך משום שהבבואה מופיעה מתחת לעצם. הוא נוצר על ידי שבירה קרן אור כאשר היא עוברת בשכבה חמה של אוויר המרחף קרוב לקרקע. לאוויר החם צפיפות נמוכה יותר ולכן מקדם השבירה שלו קרוב יותר ל-1 מזה של האוויר הקר שמעליו.

במדבר, מיראז' יכולה לגרום לרושם של אגם או מקווה מים גדול אחר באופק. זו בעצם בבואה של השמים המשתקפת מהאוויר החם המרחף קרוב לפני הקרקע. על כבישי זפת וחצץ, מיראז' נותנת רושם שעצמים מרוחקים משתקפים על ידי שלולית מים על הכביש.

מיראז' עליון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיראז' עליון (superior mirage) נוצר עקב היפוך טמפרטורות בשכבות האוויר קרוב לפני הקרקע, כך שהאוויר הצמוד לפני הקרקע קר מהאוויר שמעליו. במיראז'ים אלו, בבואה נוספת נראית מעל העצם הזקוף. צורה מיוחדת של מיראז' עליון קרויה פאטה מורגנה.

דוגמאות למיראז' עליון (היפוכי טמפרטורות מעל ימת סופיריור):

עצים נראים באופק כאשר בדרך כלל לא ניתן לראות אותם כלל ומיראז' עליון משתקף מעליהם.
אור ראשון של זריחת השמש הנגרם על ידי מיראז' עליון.
זריחת שמש כפולה הנגרמת על ידי מיראז' עליון.
ניתן להדגים מיראז' באמצעות כלי זכוכית עם שכבות תמיסה, במקדם שבירה הולך ויורד כלפי מעלה. בדוגמה הנ"ל, נראית כוס בה שלוש שכבות של תמיסת סוכר, מרוכזת מאוד בתחתית, ריכוז בינוני במרכז, ומים נקיים בשכבה העליונה. דמות החתול מוכפלת חמש פעמים בשל זאת. ניסוי זה מדמה מצב של שתי שכבות אינוורסיה באטמוספירה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מיראז' בוויקישיתוף