מכון סאמיט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מכון סאמיט
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים צבי סטיסקין ודייב שונברון
תקופת הפעילות 1973–הווה (כ־51 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.summit.org.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סמליל המכון הישן

מכון סאמיט הוא עמותה שהוקמה לשם טיפול ושיקום פסיכו-סוציאלי בתוך הקהילה למתבגרים ומבוגרים שעברו משבר נפשי.

המכון הוקם בירושלים בשנת 1973, על ידי צבי סטיסקין ודייב שונברון. המכון פועל בשיתוף ובפיקוח משרד הבריאות במסגרת סל שיקום, משרד הרווחה, עיריית ירושלים, המוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון, הקובעים ומממנים את עלות הטיפול למשתקם.

מאז ינואר 2003 מפעיל מכון סאמיט, במסגרת תוכנית הפרטה של משרד הרווחה, גם את השירות למשפחות אומנה וקלט חירום במחוזות ירושלים והדרום. משפחות האומנה מטפלות בילדים בסיכון, ילדים עם נכות וילדים עם פיגור שכלי.

בשנת 2008 החל המכון להפעיל מרכז הורים למתבגרים בשיתוף עם עיריית ירושלים והמוסד לביטוח לאומי, הנותן מענה טיפולי באמצעות הדרכת הורים או טיפול משפחתי להורים של מתבגרים.

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אומנה - מכון סאמיט מציל ותומך בילדים אשר הוצאו מביתם לאחר התעללות ו/או הזנחה קשה. מכון סאמיט מגייס ומכשיר משפחות אומנה לתפקיד רב אחריות זה, מעניק סיוע בתחום הטיפולי והלימודי לילדים במשפחות, ומלווה באמצעות אנשי מקצוע את משפחות האומנה ומעניק להן ייעוץ וליווי צמוד בכל שלבי תהליך האומנה. השירות ניתן למשפחות האומנה באזור ירושלים והדרום, בפיקוח ובשיתוף משרד הרווחה ובתיאום עם המחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות. הייעוץ כולל הכשרת משפחות אומנה חדשות, סיוע מקצועי על ידי מנחת אומנה, גיבוש תוכנית טיפול על ידי מנחי אומנה ועובדים סוציאליים ויישומם באמצעות מטפלים, חונכויות, עזרה בלימודים, קבוצות תמיכה ומפגשים קבוצתיים להורים ולילדים. בנוסף ניתן במידת הצורך ליווי ותיווך בין משפחות האומנה לבין משרד העבודה והרווחה לקבלת החזרים כספיים להוצאות מיוחדות עבור ילדים עם צרכים מיוחדים.
  • שיקום - השירות לטיפול ושיקום נפשי של מכון סאמיט מעניק מגוון שירותי טיפול ושיקום לצעירים נפגעי נפש הסובלים מבעיות נפשיות ותפקודיות, וזקוקים לשיקום פסיכו-סוציאלי. מכון סאמיט מעניק למשתקמים טיפול פסיכולוגי אישי, פעילות חברתית, שיקום תעסוקתי, וליווי פסיכיאטרי. השירות מלווה את המשתקמים לעבר חיים עצמאיים. השירות לשיקום נפשי המופעל על ידי המכון מציע מודל שיקומי, המשלב בתהליך השיקומי בין צרכיו הרגשיים, החברתיים והתעסוקתיים של המשתקם, במסגרת חמש מסגרות שיקום שונות המופעלות דרך "סל שיקום":

שלוש מתוכן הן מסגרות המתבססות על קהילה טיפולית ודירות המשך, המציעות גם גישות התנהגותיות לטיפול במשתקמים עם אישיות גבולית, הפרעות חרדה, טורדנות כפייתית והפרעות נפשיות נוספות. משנת 2015 פועלת ביחידת המתבגרים תוכנית DBT הפתוחה גם בפני משתקמי הדיור המוגן ויחידת המבוגרים. ביחידות המבוגרים והמתבגרים מקבלים המטופלים ליווי פסיכותרפויטי שוטף מצוות עובדים מקצועיים ביניהם חברי ההנהלה, פסיכיאטרים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, דיאטנית ומדריכים. עם המעבר משלב לשלב, הולכת וגוברת רמת העצמאות של המשתקמים. זמן השהייה בתוכנית הוא כשלוש שנים, והוא כולל שנה עד שנה וחצי במסגרת אינטנסיבית ולאחריה מגורים עצמאיים יותר בדירות שכורות, לרוב במסגרת הדיור המוגן. במסגרת הדיור המוגן מוצע למשתקמים מפגש שבועי עם מתאמת טיפול ועם מדריכה שיקומית.

  • מפעל מוגן "יציר כפיים" - שלב התעסוקה הנתמכת מיועד לאנשים שמתקשים לעבוד בשוק הפתוח, ומציע להם עבודה מוגנת בשכר סמלי של כ-5 ש״ח לשעה, תוך שמירה על אפשרות המעבר לעבודה בשוק החופשי. בתהליך ההכשרה שמים דגש על התקדמות הדרגתית בהתאם ליכולות ולמוטיבציה של כל משתקם. כל ההכנסות המתקבלות ממכירת מוצרי המפעל משמשות לרווחת המשתקמים, כגון קיום פעילויות חברתיות, גיבוש ופיתוח תנאי העסקתם. כל משתקמים המתחיל לעבוד במפעל מקבלים ליווי של עובד שיקום ובהמשך גם עובד השמה שמסייע במציאת עבודה בשוק החופשי. הפניה לתעסוקה נתמכת נעשית על ידי גורמים שונים, כגון תחנה לבריאות נפש או מטפלים פרטיים, לאחר קבלת האישור מהגורם המממן המתאים.
  • מרכז השמה תעסוקתי - המרכז לשיקום תעסוקתי של מכון סאמיט מיועד למתבגרים ולמבוגרים צעירים הנמצאים בתהליכי שיקום נפשי. המשתקמים מגיעים למרכז התעסוקה ממכון סאמיט וממקומות נוספים בירושלים. המרכז מאפשר תהליכי אבחון יכולות תעסוקה, פיתוח קשרים וכישורים לעבודה וכן ליווי בהשמה ומעקב משותף בעבודה או בלימודים בהתאם לתוכנית האישית שהם בונים לעצמם.
  • מהות - מרכז להדרכת הורים למתבגרים - מרכז מהות הוקם על מנת לתת תמיכה, ייעוץ וטיפול להורים, למתבגרים ולמשפחה כולה כמענה לתקופת גיל ההתבגרות. המרכז מנוהל ומופעל על ידי מכון סאמיט, ופועל בשיתוף פעולה עם היחידה לטיפול במתבגרים של עיריית ירושלים. מרכז מהות מתמקד בשיפור הקשר הורה-מתבגר, שיפור התפקוד ההורי ותמיכה במצבי משבר, במטרה להביא לחיזוק המשפחה ולשיפור במצבו ובתפקודו של המתבגר. הטיפול במהות ניתן באמצעות:
    • טיפול משפחתי – משותף להורים ולמתבגרים, ובו מטופלים הקשיים ביחסים ובתקשורת בתוך המשפחה. בטיפול נעשה עיבוד הרגשות והקונפליקטים המשפחתיים בסביבה טיפולית תומכת ומאפשרת.
    • טיפול להורים – לו שותפים רק ההורים, ובו עולים הקשיים ביחסים ובתקשורת עם המתבגרים. עיקר העבודה נעשה סביב התפקיד, הסמכות והשותפות ההורית בסביבה תומכת ומאפשרת.
    • טיפול קבוצתי - השתתפות בקבוצה מאפשרת להורים לקבל נקודת התייחסות לגבי תפקודם ומיקומם כהורים ותהליכי ההתבגרות העוברים על ילדיהם. בקבוצה רוכשים המשתתפים ידע וכלים העוזרים להם בהתמודדות עם תקופה מורכבת זו. התמיכה והשיקוף שנותנים הקבוצה והמנחים, מאפשרים להורים להכיר ולהתמודד עם החרדות והתחושות שיש להם ביחס למתבגרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]