מכון עמיאל

מכון עמיאל
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
בית ספר
תקופת הפעילות 1998–הווה (כ־26 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים אליהו בירנבוים, שלמה ריסקין עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
קואורדינטות 31°38′27″N 35°08′35″E / 31.640944444444°N 35.143166666667°E / 31.640944444444; 35.143166666667
www.otsamiel.org.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מכון שטראוס-עמיאל וברן-עמיאל הוא מכון להכשרת שליחים רבנים ומחנכים לתפוצות.

המכון מבית רשת אור תורה סטון, מכשיר שליחים מחנכים ורבנים בעלי גישה דתית-לאומית-ציונית שיהוו הנהגה קהילתית, חינוכית ורוחנית. המכון פועל במטרה לחזק את הזהות היהודית של יהודי התפוצות ולמנוע התבוללות. מטרת ההכשרה היא לתת למשפחות שליחים ארגז כלים להתמודדות ולעבודה עם הקהילה בחו"ל.

המכון הוקם ב-1998 על ידי הרב אליהו בירנבוים יחד עם הרב שלמה ריסקין, רבה של אפרת. הם ראו שישנו צורך גדול בהכשרת מנהיגים רוחניים לקהילות השונות ולתפקידים הרבים בעולם.

תחומי פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכון עוסק בשלושה תחומים עיקריים:

הכשרה – הלימודים במכון כוללים מגוון נושאים המיועדים להכשיר את שני בני הזוג לשליחות משמעותית.

שיבוץ – חיבור ישיר מול קהילה או דרך אחד מארגוני השליחות (בני עקיבא, מורים שליחים, רבני קמפוס, תורה מציון). לאחר מציאת תפקיד, לומדים יחד את החוזה עד לחתימה.

ליווי – לאורך השליחות צוות המכון נמצא בקשר מתמיד עם השליחים – טלפונים, מיילים, ניוזלטר, ביקורים בקהילות, כנסים אזוריים, קבוצת פייסבוק ייחודית ועוד.

חזרה לארץ - המכון מלווה ועוזר לשליחים בחזרתם ארצה. הליווי והעזרה הם במציאת מקום מגורים, עבודה חדשה לשני בני הזוג ועזרה ככל הניתן עם הביורוקרטיה.

התוכנית מיועדת לבעלי הסמכה לרבנות ו/או תעודת הוראה ו/או ניסיון בחינוך בלתי פורמלי דוברי שפה זרה. הלימודים נערכים פעם בשבוע לגברים ופעם בשבועיים לנשים בגוש עציון.

בוגרי המכון[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך שנות פעילותו של המכון עמיאל (נכון ל-2021) עברו בשערי המכון למעלה מ-1000 תלמידים ותלמידות. הבוגרים משרתים כרבנים ומורים בקהילות יהודיות רבות, ובהן:

המכון מלווה את הבוגרים בקהילה היהודית בחו"ל, אליה הם נשלחים. הרב אליהו בירנבוים, מנהל המכון, מסייר יחד עם שאר צוות המכון, באופן שוטף בקהילות בהן משרתים שליחים ושליחות בוגרי המכון וכן בקהילות הממתינות להגעת מנהיגים רוחניים. הרב בירנבוים סוקר את מצב הקהילות בהן הוא מבקר, במדור דו-שבועי (הנקרא "רב עולמי") בעיתון מקור ראשון. הוא מציין את הבעיות העומדות בפני הקהילות ואת תרומת ההנהגה הרוחנית של הקהילה להמשך קיומה[1]

תוכנית ההכשרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכנית הלימודים מורכבת מכמה תתי תוכניות המכשירות שליחים ושליחות.

בשטראוס-עמיאל ההכשרה מיועדת לרבנים המיועדים לרבנות קהילה ובברן-עמיאל ההכשרה היא בתחום החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי לשליחות חינוכית בתפוצות. הלימודים של הרבנים ושל המחנכים מתקיימים יחד באותה כיתה. הנשים מוכשרות בתחום החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי בתוכנית ע"ש קלאודיה כהן.

ההכשרה עוסקת בנושאים שונים ומגוונים מתחום ההלכה, רבנות מעשית, קירוב וחינוך. בנוסף, נרכשים כלים פרקטיים כגון רטוריקה, שיווק, ניהול הקהילה, גיוס כספים ועוד.

מערבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוכנית משלימה את ההכשרה של הרב המיועד לקהילה ספרדית ברחבי העולם מתוך הבנה שיש להכיר לעומק את אופי הקהילה הספרדית ואת הציפיות שלה מן הרב או המנהיג הרוחני. התלמידים נמצאים גם בתוכניות שטראוס-עמיאל וברן-עמיאל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ . על סקירות אלה, זכה הרב בירנבוים בפרס בתחום העיתונות המודפסת של המרכז העולמי של ארגון בני ברית העולמי לשנת 2008, יחד עם העיתונאים תמר איש שלום וישראל רוזנר. ועדת הפרס הביעה דעתה כי "המדור פותח צוהר על קהילות יהודיות נידחות ופחות מוכרות ברחבי העולם". המקור: אייס ניוז - חדשות ומידע למקצוענים