מכינה קדם-צבאית העמק

מכינה קדם-צבאית העמק
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מכינה קדם-צבאית
תקופת הפעילות 2006–הווה (כ־18 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מיקום כפר רופין
מדינה ישראלישראל ישראל
קואורדינטות 32°26′32″N 35°29′45″E / 32.442333333333°N 35.495805555556°E / 32.442333333333; 35.495805555556
mechinathaemek.chivruta.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המכינה הקדם צבאית העמ"ק היא מכינה קהילתית לזהות יהודית, מכינה קדם צבאית מעורבת לדתיים וחילוניים, השוכנת בקיבוץ כפר רופין שבעמק המעיינות.

במרכז המכינה בית מדרש לזהות יהודית ומנהיגות חברתית וקהילתית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכינה הוקמה בשנת 2006 על ידי עמותת חיברותא, עמותה שהוקמה על ידי חברי עמק בית שאן ובראשם אבנר הלר במטרה לגשר על הפערים בחברה הישראלית ולפתח את החברה הישראלית ואת עמק בית שאן בפרט.

מהקמת המכינה וועד ל-2019 עמד בראשה רב-סרן במיל' אודי תמיר, המתגורר בטירת צבי. מאז 2019 ראש המכינה הוא נאור גליל.

ביוזמת חניכי ומדריכי המכינה הוקם בשנת 2010 שביל עמק המעיינות, נתיב הליכה ארוך מעגלי, המקיף את כל עמק המעיינות באורך כ-145 ק"מ.

מיזם שביל עמק המעיינות נולד כפרויקט חינוכי ששם למטרה לקרב מתנדבים בשביל לערכי טבע היסטוריה ומורשת באזור הפריפריה. במהלך השנים 2009-2010 עמלו על פריצת השביל קבוצות של נוער מעמק המעיינות ובית שאן, בני נוער מבתי ספר ופנימיות ברחבי הארץ, וכן חיילים בשירות סדיר. המתנדבים פרצו את נתיב השביל באתי חפירה ומעדרים בידיים חשופות, וסיימו את עבודתם בסיור בשביל ובדיון לימודי - ערכי בנושאים חברתיים והיסטוריים.

מחלקת ילדים ונוער במועצה האזורית מקיימת, בשיתוף המכינה, פרויקטים חינוכיים- קהילתיים רבים על השביל, ביניהם מסע של כל תלמידי כיתות י' הלומדים בעמק במשך שלושה ימים וכן פעילות במספר ימי שישי לתלמידי בית הספר היסודי ביכורה הנמצא במושב רחוב, כחלק מפעילות לחיזוק תחושת השייכות לאזור.

עד תחילת שנת 2017 שכנה המכינה בתל תאומים, חלק מגוש מושבי ביכורה (רחוב, שדי תרומות, רוויה ותל תאומים) שהוקמו בשנות ה-50 על ידי תנועת הפועל המזרחי ונמצאים על כביש 90 כ-7 קילומטרים מדרום לבית שאן, חלק גדול מהפעילות החינוכית-התנדבותית של המכינה עדיין נמצא בגוש ביכורה.

תחומי המכינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעורבות בקהילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעורבות בקהילה היא אחת מאבני היסוד של המכינה. המכינה מעורבות ויוזמת פרויקטים חברתיים והתנדבות בסביבתה מתוך רצון להכיר, לקחת אחריות וליצור שותפות עם הקהילות השונות בעמק. בימי רביעי חניכי המכינה מתפזרים במקומות שונים בעמק, בתי ספר יסודיים ותיכוניים ברחוב, שדה אליהו ונווה איתן, מרכז יום לקשישים בתפעול המועצה האזורית, פעילות עם רשות הטבע והגנים בנחל הקיבוצים, עין שוקק ועין מודע, עבודה עם ילדים על הקשת האוטיסטית במסגרת בית ספר דרור במסילות ותחזוק שביל העמק והפעלת פעילויות חינוכיות סביבו.

בנוסף פעם בשבוע לפחות ישנו "זמן ביכורה" בו חניכי המכינה מתפצלים במושבי ביכורה ונמצאים בקשר עם בני הנוער והילדים במושבים, מעניקים מענה לימודי באמצעות חונכויות אישיות עם ילדים בכיתות א' עד ו', מובילים פעילות חברתית ענפה עם נוער המושבים ויוצרים קשר אישי עם אוכלוסיית הקשישים ביישובים הוותיקים.

לימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרצי המכינה מגיעים מקשת רחבה של החברה הישראלית ומלמדים מגוון נושאים. בשיעורים נוצר חיבור מיוחד עם המרצה המשלב לימוד תוכן השיעור ולימוד מעולמו של המרצה. רבים מהמרצים משתלבים גם בסמינרים נושאיים אחרים, בלילות לבנים ובתכנים אחרים במכינה. נושאי הלימוד במכינה נעים סביב החברה הישראלית, ציונות ויהדות.

בנוסף ללימודי השגרה המכינה מפעילה סדרות האורכות בדרך כלל כשבוע שהם החלק המשלים ללימודים שבמכינה. האתגרים שבחוץ והמפגשים עם אנשים אחרים מאפשרים לנו לבחון מחדש את עצמנו, את יחסינו אחד עם השני ואת אמונותינו. בשבועות אלה, המתחלקים לטיולי שטח וסדרות לימודיות, אנו יוצאים החוצה להכיר לעומק את ארץ ישראל על נופיה הגאוגרפיים והאנושיים. הסדרות מזמנות התמודדות עם אתגרים פיזיים, מנטליים ולימודיים. המכינה מפעילה סדרת ניווטים שבה חניכי המכינה מתחלקים לחוליות ומנווטים ברמות מנשה, סדרת ירושלים שבה מכירים את כל צדדיה של העיר, סדרת יהודה ושומרון שבה נחשפים לצדדים השונים של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, סדרת הישרדות שבה החניכים נמצאים כשבוע בערבה, ללא אספקת אוכל וללא עזרה מבחוץ, מסע בשביל שהוא מסע של כל תלמידי כיתות י' הלומדים בעמק במשך שלושה ימים על מסלולי שביל עמק המעיינות והסדרה המסכמת שנקבעת כל כולה על ידי חניכי המכינה.

חיי קבוצה, פיתוח אישי וניהול עצמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

החניכים במכינה הם למעשה קומונה, כקבוצה המתקיימת באופן רצוף ואינטנסיבי לאורך כל תקופת חודשי המכינה וכל החברים בה קשורים זה בזה באופן עמוק ואמיתי מבחינת הערבות ההדדית, החברות והמחויבות לאורחות החיים במכינה. חברות בקבוצה משמעותה מוכנות לשיתוף הדדי וקיום יחסים דיאלוגיים ואמון בין החניכים לבין עצמם. חיי הקבוצה במכינה מושתתים על עקרון הניהול העצמי כך שמהימים הראשונים מוקם מערך של גופי ניהול עצמי וקבלת החלטות על מנת לנהל תחומים אוטונומיים הנמסרים לרשות החניכים.

ככל שהשנה מתקדמת כך נצברים סמכויות וכלי הניהול העצמי ובמקביל גדלים תחומי האוטונומיה עד לכדי ניהול עצמאי כמעט לחלוטין בשליש האחרון של השנה.

  • מ”מ (מדריך מתנסה): בכל שבוע זוג חניכים מתנסים כמדריכים. משמעותו של התפקיד היא הוספת התמודדות בתחומי תוכן, עמידה מול קהל, תכנון לו”ז, לקיחת אחריות על מצב הקבוצה והתנהלותה, ניהול קונפליקטים, יוזמה ואסרטיביות. המ”מ מצטרפים כחברים מן המניין לישיבות הצוות, ומלווים על ידי המדריכים לפני, תוך כדי ובסיום השבוע.
  • אחראי קבוצות לימוד: בכל שיעור שמתקיים במכינה יש חניך האחראי לקבוצת הלימוד. משמעותו של התפקיד הוא לקיחת מלוא האחריות של החניכים על מהלך השיעור, קשר עם המרצה והתנהלות החניכים המשתתפים בשיעור. התפקיד כולל: הכרת הרכב הקבוצה, ווידוא נוכחות של כלל חברי שיעור הנמצאים במכינה בזמן, קיום קשר רצוף עם המרצה, שמירה במהלך השיעור על הנהלים וסטנדרט ההתנהגות הלימודית שנקבע על ידי קבוצת הלימוד וכו'.
  • ועדות וצוותים: בתפקודה היום יומי של המכינה לוקחים החניכים חלק פעיל בניהול הלו”ז ע”י שותפות בוועדות וצוותים שונים, כל חניך, ע”פ העדפתו האישית, משבץ את עצמו בוועדות ובצוותים השונים ועובד יחד עם חבריו לוועדה בליווי איש צוות. ישנו גיוון בוועדות ובצוותים: ועדת תרבות, תכנים, אורחות חיים, גיוס חניכים, איכות הסביבה, צוות לוגיסטיקה, צוות מטבח ועוד. עם התפתחותה של השנה לוקחים החניכים אחריות רבה יותר על ניהול הלו”ז היום יומי וממלאים אותו לפי החלטותיהם.
  • סדרות: בכל סדרה שמתקיימת לוקחים החניכים אחריות מלאה על יציאתה לפועל. לכל סדרה ישנם בעלי תפקידים שונים: יו”רים, אחראי יום, אחראי לוגיסטיקה וכו’.
  • שליש שלישי: היינו השליש האחרון של השנה המכינתית והוא נבנה באופן עצמאי, לפי החלטות ובחירות של המחזור הנוכחי של חניכי המכינה, בליווי הצוות. לשליש זה מתכוננים רבות מבחינה לוגיסטית ומנטלית חניכי המכינה. בשליש זה לוקחים חניכי המכינה אחריות מלאה על ניהול הלו”ז היום יומי השוטף ואף על הלו”ז שאינו שגרתי. שליש זה היינו הזדמנות להוציא לפועל את פרי שאיפותיהם של החניכים לכל אורך השנה.

הכנה לשירות צבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמירה על כושר גופני היא ערך בסיס במכינה עם וללא קשר לתהליך ההכנה לצה”ל. במהלך השבוע מתקיימים שני אימוני ספורט מלאים באורך של שעה וחצי כל אחד ושני אימונים קצרים יותר באורך של 45 דקות. האימונים מותאמים לרמות הכושר הגופני השונות וליעד הגיוס ומועברים על ידי אנשי מקצוע. בנוסף במהלך השנה מתנסים החניכים בתחומים רבים מתוך חיי המכינה המכינים אותם למצבים דומים בצבא כגון: מערך חיים אינטנסיבי עם קבוצת אנשים, תפקוד במסגרת היררכית, הובלה והנהגה, דילמות מוסריות, הדרכה והעברת תכנים וכו’. עם זאת מתקיימות פעילויות במסגרת מערך ההכנה לצה”ל המכוונות ספציפית לפיתוח יכולות ותכונות הנדרשות בשירות הצבאי כגון סדרת ניווטים וסדרת שטח/הישרדות, שיעורים ושיחות בנושא המעבר מאזרח לחייל והחוסן המנטלי הנדרש ומפגשים עם דמויות בעלות עבר צבאי המהוות דוגמה אישית. מעבר לתהליך ההכנה הכללי אנו מלווים כל חניך וחניך בתהליכי המיון והגיוס לצה”ל ומסייעים בפתרון בעיות בדרך לשירות משמעותי ויציאה לפיקוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]