מכל הדחה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מכל הדחה מסוף המאה ה-19 או תחילת המאה ה-20 במוזיאון בבריסל

מכל הדחהסלנג: "ניאגרה") הוא מתקן לשטיפת האסלה בבתי שימוש. מכל ההדחה נמצא בשימוש החל מהמאה ה-20, והחליף את השיטה הקודמת לשטיפת האסלה – צינור שהגיע היישר ממקור מים והופעל על ידי ידית או חבל ללא הקצבת הכמות להדחה.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבנה מכל הדחה

מכל ההדחה בנוי ממכל העשוי מחומר פלסטי או חרסי, פתח לצינור מילוי מים בחלקו העליון, פתח יציאת מים בחלקו התחתון, ומנגנון הפעלה. אל מנגנון ההפעלה מחובר אמצעי הפעלה חיצוני - בדרך כלל ידית או לחצן.

שיטות התקנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשיטה הנפוצה המכל מותקן על הקיר מאחורי האסלה, ומתחבר אליה באמצעות צינור. שיטה אחרת היא אסלות "מונובלוק", העשויות כיחידה אחת, בהן מכל ההדחה מחובר לאסלה. שיטה נוספת היא התקנת מכלי הדחה סמויים בתוך הקיר (והסתרתם באמצעות אריחי קרמיקה), ורק ידית או כפתור ההפעלה הם חיצוניים.

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב מכלי ההדחה הם דו-כמותיים וכוללים מנגנון שטיפה מפוצל המאפשר הדחת מים ושטיפה בשתי כמויות שונות וקצובות למשל של 4.5 ליטר הדרושה לשטיפת נוזלים, ושל 6 ליטר לשטיפת מוצקים. בישראל כמויות אלה הוכרו כתקניות לשטיפת האסלה. קיימים גם מכלים בעלי מנגנון הדחה חד-כמותי.

פעולת המנגנון[עריכת קוד מקור | עריכה]

קול טיפוסי של מכל הדחה בפעולה

מנגנון הפעולה של מכל הדחה נועד לאפשר את הזרמת המים מהמכל לאסלה, לאפשר את מילוי המכל מחדש ולעצור את זרימת המים למכל בגמר המילוי.

החלקים העיקריים של המנגנון הם:

  • פעמון גומי המכסה את צינור יציאת המים, ומחובר למוט אנכי.
  • מצוף מחובר למוט על ציר.
  • שסתום כניסת מים הנסגר על ידי כפתור.

כאשר המכל ריק, הפעמון מכסה את פתח יציאת המים, והמצוף נמצא במצבו הנמוך ביותר כשמשקלו לוחץ על הפעמון. במצב זה, הכפתור של שסתום הזרימה אינו לחוץ והמים זורמים בחופשיות אל תוך המכל.

ככל שהמכל מתמלא במים, לוחץ משקלם את הפעמון כלפי פתח היציאה ובכך אוטם אותו, והמצוף הולך ועולה. בהדרגה, לוחץ המוט אליו מחובר המצוף על כפתור הסגירה של שסתום המים, עד לסגירתו המלאה כאשר כמות המים במכל מגיעה ליעדה. בשלב זה המכל מלא במים ומוכן להפעלה.

לחיצה על אמצעי הפעלת המנגנון מסיטה זרוע שמרימה את מוט הפעמון. עם התרוממות הפעמון נפתח פתח היציאה והמים זורמים דרכו, כשעוצמת הזרם מונעת את סגירתו מחדש. בזמן הזרימה המצוף יורד במהירות, והשילוב של משקל המצוף עם היחלשות הזרם גורם לפעמון לצנוח ולאטום את פתח היציאה. כעת המכל ריק והתהליך חוזר על עצמו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מכל הדחה בוויקישיתוף