מילון עולמי לעברית מדוברת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חלקו העליון של עמוד מתוך המילון

מילון עולמי לעברית מדוברת הוא מילון לסלנג עברי מאת דן בן אמוץ ונתיבה בן-יהודה, שראה אור בהוצאת א. לוין אפשטיין בשנת 1972 (המילה "עולמי" בשמו של המילון איננה במשמעות התקנית שלה, אלא במשמעות הסלנג: "עצום! גדול מאוד! נפלא! מצוין!", כהגדרתה במילון).

חלוקת העבודה בין שני מחבריו של המילון מוצגת בסוף ההקדמה שלו:

מי עשה מה? ובכן הגברת בן-יהודה אחראית לתחום הלשוני במילון ולהגדרת הערכים, ואילו מר בן-אמוץ אחראי למובאות המדגימות את מקום המילה והביטוי בשפה המדוברת, לבחירת החומר הגרפי ותאורו, לחוסר הרצינות ולברדק הכללי. שניהם אחראים במידה שווה לששת אלפים הממזרים (בערך) המכונסים כאן.

המילון יצא לאור בשנת תשל"ב-1972, ובמרוצת העשור שלאחר מכן הופיע בכעשר מהדורות. בשנת תשמ"ב-1982 יצא בהוצאת זמורה-ביתן כרך המשך: "מילון אחול-מניוקי לעברית מדוברת", ובו אוסף נרחב נוסף של מונחי סלנג עבריים.

המילון בנוי במבנה המקובל, כלומר מציג את המונחים בסדר אלפביתי, שמו של כל מונח כתוב בניקוד מלא (משימה לא פשוטה ברבים מהמונחים), ולאחריו באות ההגדרה ודוגמאות להמחשתה. בשולי המילון מופיעים איורים, אך שלא כמקובל, האיור אינו סמוך להגדרה המתאימה, אלא מהווה הגדרה ויזואלית עצמאית (לעיתים קיימת הגדרה מקבילה במקום אחר במילון, ופעמים רבות הכיתוב מתחת לאיור הוא האזכור היחיד במילון למושג זה). המילון, ובמיוחד הדוגמאות העסיסיות והאיורים המלווים בכיתובים שנונים, מהווה שילוב חינני של מילון רציני עם הומור.

על הקריטריון שהנחה אותם בבחירת ערכים כתבו המחברים בהקדמתם:

רק ערכים, שעל קיומם דה-פקטו אנו מוכנים להעיד בשבועה, זכו מצידנו להכרה דה-יורה. ובכל זאת, כדי לחזק את עדותנו ולהוציא מלב הקוראים את החשד שמילון זה הוא יצירתם הפרטית של העורכים, כללנו בו שפע של עדויות נוספות מתוך השירה, הספרות והעיתונות העברית.

"מילון עולמי לעברית מדוברת" לא היה מילון סלנג עברי ראשון - קדם לו "מילון הסלנג הישראלי", בעריכת רפאל ספן, שיצא לאור בשנת 1965. אף על פי כן, "מילון עולמי לעברית מדוברת" היווה פריצת דרך בתחום זה, משום שמילונו של ספן זכה לתפוצה מצומצמת, ואילו מילונם של בן אמוץ ובן יהודה זכה לתפוצה רחבה ביותר.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 'המילון לעברית מדוברת: ראיון עם נתיבה בן-יהודה על עבודתה עם דן בן אמוץ', לשון ועברית (כתב עת לענייני לשון, שפות והלשון העברית) 1 (1990), 21–26.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]