מלון צ'לסי

מלון צ'לסי
Hotel Chelsea
מידע כללי
סוג בית מלון עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת 222 ברחוב 23 מערב
מיקום מנהטן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1905
תאריך פתיחה רשמי 1905 עריכת הנתון בוויקינתונים
סגנון אדריכלי התחייה הגותית עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 40°44′40″N 73°59′49″W / 40.744444444444°N 73.996944444444°W / 40.744444444444; -73.996944444444
hotelchelsea.com
(למפת ניו יורק רגילה)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
חזית המלון
גרם המדרגות
הלובי

מלון צ'לסיאנגלית: Chelsea Hotel), אשר מוכר גם כצ'לסי הוטל או הצ'לסי, הוא בית מלון ואתר היסטורי בניו יורק, הידוע באורחיו והאירועים שאירעו בו. המלון ממוקם בבית מספר 222 ברחוב 23 מערב, בין השדרה השביעית והשדרה השמינית ברובע צ'לסי במנהטן. במלון 250 יחידות בהם התגוררו לתקופות שונות סופרים, מוזיקאים, אמנים ושחקנים, בהם בוב דילן, צ'ארלס בוקובסקי, ג'ניס ג'ופלין, לאונרד כהן, פטי סמית' ואיגי פופ. אף על פי שכיום המלון לא מקבל אורחים חדשים לטווח ארוך, המבנה הוא עדיין ביתם של דיירים קבועים שגרו בו לפני שינוי המדיניות. החל מ-1 באוגוסט 2011 המלון נסגר לאירוח.

הסופר והמדען ארתור סי. קלארק כתב את הספר 2001: אודיסיאה בחלל בזמן ששהה במלון צ'לסי, והמשוררים אלן גינסברג וגרגורי קורסו בחרו בו כמקום למפגשי התרבות שערכו. המקום ידוע גם כמקום שבו שהה המשורר הוולשי דילן תומאס טרם מותו ב-1953, כמו גם המקום שבו נמצאה גופתה הדקורה של ננסי ספנג'ן, חברתו של סיד וישס (חבר להקת הסקס פיסטולס) ב-1978. לאונרד כהן כתב על המלון את שירו Chelsea Hotel #2, המתייחס גם לג'ניס ג'ופלין. הבניין נקבע כאתר תיירות בעיר ניו-יורק החל מ-1966, ואתר לשימור לאומי החל מ-1977.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבניין נבנה בין השנים 18831885, ונפתח ב-1884, בטרם הסתיימה בנייתו. היה זה אחד מחמשת בנייני הדירות הקואופרטיבים הראשונים בעיר. בעת בנייתו, הבניין בן 12 הקומות היה הגבוה ביותר בעיר ניו-יורק, והשקיף על מרכז העיר ניו-יורק ורובע התיאטראות. למרות ייחודו, בחלוף מספר שנים הקואופרטיב פשט את הרגל, והבניין הוסב למלון. בשנת 1939 פשט המלון את הרגל, ונרכש על ידי שלושה שותפים, ג'וזף גרוס, ג'וליוס קראוס ודייוויד בארד, שניהלו אותו עד תחילת שנות ה-70 של המאה ה-20. לאחר פטירתם של קראוס וגרוס, המשיך לנהל את המלון בנו של דייוויד בראד, סטנלי.

במאי 2011 נמכר המלון לסוחר נדל"ן במחיר של 80 מיליון דולר. החל מאוגוסט 2011 הפסיק המלון לקבל הזמנות חדשות במטרה להתחיל בתהליך שיפוצו (אף על פי שדיירים ותיקים ממשיכים לגור בו).

דיירים בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמנים מתחום הכתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מארק טוויין, או. הנרי, דילן תומאס, ארתור סי. קלארק, ארתור מילר, גור וידאל, טנסי ויליאמס, סימון דה בובואר, ז'אן-פול סארטר, תומאס וולף, קוונטין קריספ, רוברט האנטר, לאונרד כהן ורבים אחרים.

רבים מיוצרי דור הביט חיו ויצרו במלון. בהם ויליאם ס. בורוז, גרגורי קורסו, הרברט הנקה, אלן גינסברג, ג'ק קרואק (שכתב בזמן שהותו במלון את ספרו הידוע "בדרכים"), וצ'ארלס בוקובסקי.

הסופר צ'ארלס ר. ג'קסון (מחבר הספר "סוף השבוע האבוד") התאבד בחדרו בספטמבר 1968.

שחקנים ובמאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטנלי קובריק, מילוש פורמן, שירלי קלארק, ג'יין פונדה, אליוט גולד, הקומיקאי מיץ' הדברג, אית'ן הוק, דניס הופר, וינסנט גאלו, אדי איזרד, אומה תורמן, מייקל אימפריולי, אידי סדג'וויק, גבי הופמן ואמה, ויווה, שהייתה שחקנית בסרטיו של אנדי וורהול.

מוזיקאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברי להקת הגרייטפול דד, טום וייטס, פטי סמית', איגי פופ, חברי להקת The Velvet Underground, חברי להקת מוד פאן, וירג'יל תומסון, ג'ף בק, צ'יק קוריאה, די די ראמון, ג'וני ת'אנדרס, סולן להקת Thin Lizzy פיל ליינוט, ג'ון קייל, אדית פיאף, ג'וני מיטשל, בוב דילן, אליס קופר, ג'ניס ג'ופלין, ג'ימי הנדריקס, חברי להקת Canned Heat, סיד וישס, ריצ'רד הל מלהקות טלוויז'ן וההארטבקיירס, רופוס ויינרייט, ריאן אדמס, לו ריד, עבדולה איברהים והזמר הקנדי לאונרד כהן (שמזכיר את המלון בשירו הידוע "צ'לסי הוטל מספר 2").

בין דיירי המלון היו גם אנתוני קידיס מלהקת רד הוט צ'ילי פפרז, מדונה (שהתגוררה בו בשנות השמונים וצילמה בחדר 822 את התמונות לספרה SEX), הזמר פאלקו וחברי להקת הליברטינז.

אמנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצמד כריסטו וז'אן-קלוד, ג'וליאן שנאבל, פרידה קאלו ודייגו ריברה, ג'ספר ג'ונס, קלאס אולדנבורג, וילם דה קונינג, והצלמים אנרי קרטייה ברסון ורוברט מייפלת'ורפ.

כוכבי וורהול[עריכת קוד מקור | עריכה]

לעיתים קרובות נקשר בית המלון בשמם של כוכבי אנדי וורהול (חבורה שקודמה על ידי וורהול ביצירותיו ונהגה להתלוות אליו באירועים חברתיים).

בשנת 1966 צילמו וורהול והבמאי פול מורייסי את הסרט "צ'לסי גירלס'" (בנות הצ'לסי) שתיעד את המשתתפים הקבועים ב"בית החרושת" (הפקטורי) של וורהול ואורח חייהם במלון צ'לסי. בין הסופרסטארים של וורהול שנהגו לגור במלון צ'לסי ניתן למנות את אידי סדג'וויק, ויוה, אולטרה ויולט (איזבל קולין דופרסן), מארי וורנוב, הולי וודלון, אנדרה פלדמן, פול אמריקה, בריגיד ברלין ואת הזמרת ניקו (שהייתה שותפה ללהקת הוולווט אנדרגראונד).

אזכורים בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרטים ובטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזכורים במוזיקה הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • השיר "Sara" של בוב דילן מתאר את תקופת שהותו במלון.
  • השיר "Chelsea Morning" של ג'וני מיטשל.
  • השיר "Chelsea Girl" שיר הנושא מאלבום הבכורה של הזמרת ניקו .
  • השיר "Third Week In The Chelsea" של להקת ג'פרסון איירפליין.
  • השיר "Chelsea Hotel #2" של הזמר לאונרד כהן המתאר את מערכת היחסים המינית של כהן עם הזמרת ג'ניס ג'ופלין.
  • השיר "Hotel Chelsea Nights" של הזמר ריאן אדמס.
  • השיר "Chelsea Burns" של הזמרת קרן אן.
  • השיר "קולנוע לב" של ההרכב ג'ין בורדו תורגם מהשיר "Chelsea Hotel #2" של הזמר לאונרד כהן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מלון צ'לסי בוויקישיתוף