מלחמת דואר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מלחמת דּוּאָראנגלית: Duar War) הייתה מלחמה בין הודו הבריטית לבין ממלכת בהוטן בין השנים 18641865.

בריטניה שלחה משלחת דיפלומטית לממלכת בהוטן בתחילת שנת 1864, לאחר סיום מלחמת האזרחים בממלכה. המשלחת ניסתה להגיע להסכם שלום עם בהוטן אך ניהלה משא ומתן עם צדדים יריבים בקרבות הפנימיים בממלכה. בתגובה ממלכת בהוטן דחתה את כל הצעות בריטניה להסכמי שלום וידידות. בריטניה הכריזה מלחמה בנובמבר 1864. לממלכת בהוטן לא היה צבא סדיר, הכוחות המאומנים במדינה כללו רק את שומרי הדזנוגים. שומרים אלו היו חמושים רק בכלי נשק מיושנים, כמו חרבות, קשתות וכדומה, אבל הם נלחמו נגד חיילים בריטים אשר צוידו ברובים.

לאחר שהבריטים כבשו את אסאם והפכו את האזור לחלק מהודו הבריטית (1826), החל סכסוך גבול ותיק עם מדינת בהוטן מצפון. בראשית שנות ה -60 של המאה ה-19 לקחו הבוטאנים מעברי הרים אסטרטגיים מגבול האסמים ולא התייחסו לדרישה הבריטית למסור את האדמות או לחלוק כבוד. בינואר 1865 פלש כוח בריטי קטן לבוטאן, אך הבוטנים התנגדו בהצלחה ופינו את חיל המצב הבריטי בדוונגירי. משלחת ענישה בהנהגת סר הנרי טומבס (1824-1874) דיכאה בהדרגה את הבוטאנים, שהסכימו לשלום ב-11 בנובמבר 1865 על פי הסכם סינצ'ולה.[1] מלחמת הדואר נמשכה רק חמישה חודשים ולמרות שבהוטן ניצחה בחלק מהקרבות - הסתיימה בתבוסתה. בעקבות התבוסה בריטניה כבשה חלק מאדמת בהוטן והכריחה את הממלכה לסגת משטחים אחרים שהיו בכיבושה. המלחמה הסתיימה באופן רשמי כאשר נחתם הסכם סינצ'ולה ב-11 בנובמבר 1865. לפי תנאי ההסכם, בהוטן העבירה חלק מאדמותיה באזור הדוארים בדרום הממלכה לבריטניה בתמורה לתשלום שנתי בן 50,000 רופיות.

הסכם סינצ'ולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההסכם נחתם ביום 11 בנובמבר 1865 בין נציגי הממשל הבריטי בהודו לבין נציגי הרג'ה של בהוטן.

להלן סעיפי ההסכם:[2]

1.   מעתה והלאה ישררו שלום קבוע וידידות בין ממשלת בריטניה וממשלת בהוטן.

2.   הואיל וכתוצאה מפעולות תוקפניות חוזרות ונשנות על ידי ממשלת בהוטן וסירוב ממשלה זו לתת פיצוי על פעולות אלו, ולאור היחס המשפיל שניתן לשליחי הוד מעלתו המושל הכללי בניסיונם להגיע לפתרון ידידותי של חילוקי הדעות הקיימים בין שתי המדינות, ממשלת בריטניה נאלצה לתפוס בכוח צבאי את כל שטחי הדואר ומספר מוצבים הרריים המגינים על המעברים לתוך בהוטן, והיות וממשלת בהוטן הביעה כעת את צערה על התנהגותה הבלתי הולמת והביעה את רצונה לבסס יחסים ידידותיים עם ממשלת בריטניה, מוסכם בזאת שכל השטח הידוע כ"שמונה עשר הדוארים" הגובלים באזורי ראנג'פור, קוץ'-ביהאר ואסאם, וכן אזורי הטאלו של אמבארי פאלקוטה וטריטוריית הגבעות מעל הגדה השמאלית של הטסטה עד הנקודות שייקבעו על יד הנציב הבריטי שימונה למטרה זו, יימסרו על ידי ממשלת בהוטן לממשלת בריטניה לנצח.

3.   ממשלת בהוטן מסכימה בזאת למסור את כל הנתינים הבריטיים וכן את הנתינים של סיקים וקוץ'-ביהאר המוחזקים כעת בבהוטן בניגוד לרצונם, ולהימנע מכל הפרעה בעת חזרת אנשים אלו, כולם או חלקם, לטריטוריה בריטית.

4.   בהתחשב בהחזרת כל השטחים המפורטים בסעיף 2 להסכם זה על ידי ממשלת בהוטן, ולאור הבעת הצער על ידי ממשלה זו על התנהגותה  הבלתי הולמת בעבר, ולאור התחייבותה בזאת למנוע בעתיד מגורמים חורשי רע לבצע פשעים בטריטוריה הבריטית או בטריטוריות של הראג'ות של סיקים וקוץ' בהאר, וליישם טיפול מהיר ומלא בפשעים כאלו העלולים להיות מבוצעים בניגוד לחוק, ממשלת בריטניה מסכימה לתת לממשלת בהוטן הקצבה שנתית של עד 50000 רופיות שישולמו לקצינים שיהיו לפחות בדרגת יונגפאן, אשר ימונו בידי ממשלת בהוטן למטרה זו. כמו כן מוסכם בזאת שהתשלומים יבוצעו כמפורט להלן:

·       עם יישום תנאי הסכם זה בידי ממשלת בהוטן: 25,000 רופיות.

·       ביום 10 בינואר לאחר ביצוע התשלום הראשון: 35,000 רופיות.

·       ביום 10 בינואר שלאחריו: 45,000 רופיות.

·       בכל תאריך 10 בינואר בשנים הבאות: 50,000 רופיות.   

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Duar War 1864-1865, ONWAR.COM
  2. ^ Treaty of Sinchula – 1865, Bharatiya Gorkhali, ‏Nov. 11.1865 (באנגלית)
ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריה צבאית ובנושא הממלכה המאוחדת. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.