מלך עכברוש (פולקלור)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מלך חולדה במוזיאון המדע מאוריטאנום באלטנבורג, גרמניה

מלך עכברוש הוא תופעה אשר נטען שמתרחשת כאשר זנבותיהן של מספר חולדות נשזרים זה בזה, ונדבקים יחד על ידי דם, לכלוך, קרח, צואה, או שהזנבות נקשרים זה לזה מעצמם. החולדות גדלות, לכאורה, כשהן מאוחדות בזנבותיהן. מספר החולדות המאוחדות יכול להשתנות, אך נדיר למצוא מלך עכברוש המורכב ממספר רב של חולדות. התופעה מיוחסת בעיקר לגרמניה, שם דווחו רוב המקרים.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Roi de rats" התגלה בשנת 1986 במחוז ודנה

המונח הגרמני Rattenkönig תורגם לאנגלית כ-rat king, ולצרפתית כ-roi de rats. במקור לא כוון השם להגדרת חולדות אמיתיות אלא לאנשים החיים על חשבונם של אחרים. בספר Historia animalium ציין קונרד גסנר ש"יש אשר יאמרו שהחולדות הזקנות מקבלות את מזונן מהחולדות הצעירות, תופעה אשר נקראת מלך עכברוש", ומרטין לותר ציין "ולבסוף, ישנו האפיפיור, מלך העכברושים הנמצא בפסגה". מאוחר יותר, שונה האפיון למלך היושב על כיסא מלוכה העשוי מזנבות קשורים.[1]

חוקרי ימי הביניים סברו שאנשים רבים התרשמו שמלך עכברוש הוא למעשה יצור אחד עם גופים רבים, וה"מלך" רומז למעשה על גודל היצור. אגדות אף הציעו ש"העכברוש המלך" יושב על זנבותיהם של "מלך עכברוש", מכוון את תנועת בעלי החיים בעודם מנסים לנווט עם זנבותיהם הקשורים [דרוש מקור]

תאוריה חלופית טוענת כי מקור השם בצרפתית rouet de rats (או גליל מסתובב של חולדות, הזנבות הקשורים בין חישורי הגלגל), והמונח תורגם במשך הזמן ל-roi de rats. [1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלך חולדה

הדיווחים המוקדמים על מלך עכברוש מתועדים בשנת 1564. מלך עכברוש נחשב מבחינה היסטוריונית כאות שלילי, לרוב כיוון שחולדות נתפסו כמבשרות מחלות כדוגמת דבר.

התופעה הצטמצמה כשחולדת החוף (Rattus norvegicus) תפסה את מקומה של החולדה המצויה (R. rattus) במאה ה-18. בעידן המודרני לא היו התצפיות סדירות, במאה ה-21 נצפתה התופעה בחווה אסטונית באזור וורומאה ב-16 בינואר 2005.

דגימות של מה שמתיימר להיות מלך עכברוש נשמרות במספר מוזיאונים. במוזיאון המדע מאוריטאנום באלטנבורג שבגרמניה משומרת הדגימה הגדולה ביותר של "מלך עכברוש", אשר התגלתה באח של בעל טחנת קמח בבוכהיים בשנת 1828. הדגימה מורכבת מ-32 חולדות. מלך עכברוש משומרים באלכוהול מוצגים במוזיאונים בהאמבורג, המלין, גטינגן ושטוטגרט. במוזיאון הזואולוגי של אוניברסיטת טרטו באסטוניה, ישנה דגימה נוספת. מלך עכברוש נוסף התגלה בשנת 1930 בניו זילנד, ומוצג במוזיאון אוטגו בדנידין. הוא מורכב מחולדות שחורות צעירות, אשר זנבותיהן מפותלים בשערות סוס.[2] באופן יחסי, מספר מצומצם של מלכי עכברוש התגלו, ומספר הדיווחים נע בין 35 ל-50.

רוב דגימות המלך עכברוש מורכבות מחולדות שחורות. עם הזמן נתגלו דגימות נוספות המורכבות מסוגים נוספים של חולדות, וביוני 2013 התגלה ברג'יינה, ססקצ'ואן "מלך סנאי", אשר הורכב משישה סנאים חיים. הם הופרדו זה מזה בעזרת וטרינרים.[3]

המלך עכברוש אשר התגלה בשנת 1963 על ידי החקלאי פ. ואן ניג'נאטן ברוכפן הולנד, מורכב משבע חולדות. צילום רנטגן[4] שנעשה חולדות הראה שנוצרה רקמה מיובלת סביב השברים בזנבותיהם, דבר שהוכיח שהם שרדו למשך זמן מה במצבם הנוכחי.

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלך עכברוש מופיע בסיפורים רבים, כדוגמת "The Tale of One Bad Rat" מאת בריאן טלבוט, "מלך עכברוש" מאת ג'יימס קלאוול, ועוד. מלך עכברוש המורכב משבע חולדות מופיע בסרטו של לארס פון טרייר "Epidemic" ("מגפה", 1987).

בספר "מוריס המדהים ומכרסמיו המלומדים" שחיבר טרי פראצ'ט, מציין קית בספקנות שהזוהמה אשר אמורה לגרום לזנבותיהם של החולדות הצעירות להסתבך אינה מצויה בקיני החולדאים, וחושד שהמלך עכברוש נוצר כסוג של פרויקט על ידי לוכדי החולדות עצמם. בדבר המחבר בסוף הספר מזכיר טרי פראצ'ט את התאוריה של ד"ר ג'ק כהן, ש"במהלך השנים היה לכמה אנשים אכזריים ורבי תושייה יותר מדי זמן פנוי".

בסיפור "מפצח האגוזים ומלך העכברים" מאת א.ת.א. הופמן מוצגת דמותו של "מלך עכבר", בעלת שבעה ראשים, אשר נראית מושפעת ממלך עכברוש מרובה הגופים. דמות זו לא מופיעה כלשונה בסוויטה "מפצח האגוזים", המבוססת באופן חלקי על הסיפור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מלך עכברוש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Hart, Martin (1982) [1973]. Rats. Allison & Busby. p. 66. ISBN 0-85031-297-3.
  2. ^ "Rat King". Galleries > Animal Attic. Otago museum. אורכב מ-המקור ב-2006-10-04. נבדק ב-2007-06-09. The Otago Museum’s rat king: This display features a family of Rattus rattus, discovered in the 1930s. They had fallen from their nest in the rafters of a shipping company shed, and were immediately followed to the floor by a parent who vigorously defended the young.
  3. ^ McDonald, Alyssa (2013-06-11). "Photos: Regina squirrels tangled by sticky situation". Metro News. אורכב מ-המקור ב-2015-06-20. נבדק ב-2013-06-14.
  4. ^ Rucphen, Rat king (2007-01-21). "Rat king Rucphen". Rucphen. אורכב מ-המקור ב-2007-08-01. נבדק ב-2007-01-21.