מלכה אפריקאית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מלכה אפריקאית
The African Queen
מבוסס על המלכה האפריקנית עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי ג'ון יוסטון עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי סם שפיגל[1], ג'ון וג'יימס וולף
תסריט ג'ון יוסטון, פיטר וירטל, ג'יימס אג'י, ססיל סקוט פורסטר עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ראלף קמפלן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים המפרי בוגרט
וולטר גוטל
פטר סוונוויק
ריצ'ארד נדלר
פטר בול
רוברט מורלי
תיאודור ביקל
קתרין הפבורן
Errol John עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה אלן גרי עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ג'ק קארדיף עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Horizon Pictures עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה יונייטד ארטיסטס, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 19 באוגוסט 1958 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 105 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, קומדיה רומנטית, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו africanqueen
פרסים פרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר (המפרי בוגרט) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.african-queen-movie.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מלכה אפריקאיתאנגלית: The African Queen) הוא סרט דרמה אמריקאי משנת 1951 שעובד מרומן בן אותו שם של סי. אס. פורסטר משנת 1935.

המפרי בוגרט, שכיכב בסרט, זכה על כך בפרס האוסקר לשחקן הטוב ביותר – האוסקר היחידי שלו.

הסרט מלכה אפריקאית נבחר לשימור בידי ארכיון הסרטים הלאומי של ארצות הברית.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוברט מורלי וקתרין הפבורן מגלמים את דמויותיהם של סמואל ורוז סייר, אח ואחות שהם מיסיונרים מתודיסטים בריטים בכפר במזרח אפריקה הגרמנית ב-1914 במהלך מלחמת העולם הראשונה. אספקת הדואר שלהם מועברת בידי הקפטן הקנדי המחוספס צ'ארלי אולנאט (המפרי בוגרט), שמשיט את הספינה "המלכה האפריקאית".

אולנאט מעדכן אותם שפרצה מלחמה בין גרמניה לבריטניה, אך המיסיונרים בוחרים להישאר וצופים בגרמנים ששורפים את כפר המיסיון ומבריחים ממנו את הכפריים. כשסמואל מוחה, מכים אותו החיילים הגרמנים. אחרי שהגרמנים עוזבים, סמואל הוזה עם חום ובמהרה נפטר. צ'רלי שב זמן קצר אחרי כן. הוא מסייע לרוז לקבור את אחיה, והם יוצאים לדרך על סיפונה של המלכה האפריקאית.

צ'רלי מספר לרוז שלגרמנים יש ספינת תותחים, "הלואיזה", שמסיירת באגם גדול במורד הנהר, וחוסמת ביעילות כל התקפת נגד בריטית. רוז מציעה להסב את המלכה האפריקאית לספינת טורפדו, ולהטביע את "הלואיזה". צ'רלי מציין שכדי להגיע לאגם עליהם לעבור מעוז גרמני ולעבור מספר זרמי נהר מסוכנים, אולם רוז מתעקשת ולבסוף משכנעת אותו לדבוק בתוכנית.

צ'רלי מקווה שאחרי שהם יעברו את המכשול הראשון ירפו ידיה של רוז, אך היא בטוחה שהם יכולים להתמודד עם העתיד לבוא וטוענת שצ'רלי הבטיח לה ללכת עד הסוף.

במהלך המסע במורד הנהר הם נתקלים במהמורות רבות, בכללן מבצרים גרמניים שניצבים על ראש ההר בסמוך לנהר, משם יורים עליהם ילידים. היריות מחוררות את דוד החימום וגורמות לאחד מזרנוקי הקיטור להתנתק מהדוד, מה שגורם למנוע הספינה להפסיק לפעול. למרבה המזל, צ'רלי מצליח לחבר מחדש את הזרנוק לדוד בדיוק כשהם בדרכם להיכנס למערכת הזרמים. הספינה מתגלגלת ונזרקת בחוזקה כשהיא יורדת במורד הנהר, מובילה להצפה קשה יותר בספינה וגם לקריסת חופת הירכתיים.

בשלב זה הם חוגגים את הצלחתם, ומוצאים עצמם מחובקים. נבוכים, הם מנתקים מגע, אבל מיד אחרי כן מתחיל להתפתח ביניהם רומן. רוז שואלת: "מה שמך, יקירי?" הוא אומר לה והיא קוראת לו "צ'רלי", במקום "מר אלנו", והוא מתחיל לקרוא לה "רוזי" במקום "מיס".

מאוחר יותר מחליט הזוג לעצור למנוחה על מנת לאסוף עוד דלק ולנקז את הספינה. בחזרה בנהר, צ'רלי ורוז צופים בתנינים על גדת הנהר הסמוכה כשהמערכת השלישית של יובלים צצה. כעת, נשמע רעש מתכתי רם כשהספינה עוברת את המפלים. שוב, הזוג עוגן על גדת הנהר כדי לבדוק את הנזק. כשצ'רלי צולל מתחת לספינה, הוא מגלה שהמדחף מכופף הצידה ושאחד מלהבי המדחף חסר.בעזרת מומחיותו ועצות שימושיות שרוז משיאה לו, מצליח צ'רלי ליישר את המדחף ולחבר להב חדש למדחף, והם מפליגים שוב.

הכול נדמה אבוד כשצ'רלי ורוז "מאבדים את אפיק הנחל" והספינה שוקעת בבוץ בתוך קני סוף צפופים סמוך לשפת הנהר. ראשית, הם מנסים למשוך את הספינה דרך הלכלוך, אז צ'רלי יוצא מהמים מכוסה בעלוקות. כל מאמציהם לשחרר את המלכה האפריקאית עולים בתוהו. כשלא נותרת להם די אספקה וחסרים להם מים ראויים לשתייה, רוז וצ'רלי (האחרון סובל מהתקפת חום של מלריה) הולכים לישון, משוכנעים שאין להם שום תקווה לשרוד. לפני שהם הולכים לישון רוז מתפללת שהיא וצ'רלי יגיעו לגן עדן. בעודם ישנים, מותשים וחבולים, מעלה גשם כבד את מפלס הנהר ומוציא את המלכה האפריקאית מחוץ לבוץ ולתוך האגם שקרוב למקום יעדם. כשהם באגם, בקושי עולה בידם להימנע מלהתגלות בידי הלואיזה.

באותו הלילה הם מתחילים במתקפה בהסבם גלילי חמצן לטורפדו. הם משתמשים בחומר נפץ מג'לטין ונפצים מאולתרים שמשתמשים במסמרים כנוקרים לתרמילי הרובה, ומחברים את הטורפדו דרך חרטומה של המלכה האפריקאית.

בשיא הסערה הם דוחפים את המלכה לתוך האגם, כשהם מתכוונים להתקיף את הלואיזה. לרוע המזל, הנקבים בחרטום הספינה שדרכם הטורפדו עוברים אינם אטומים, דבר המאפשר למים לחדור לספינה וגורם לה לשקוע נמוך יותר ולבסוף הספינה מתהפכת.

צ'רלי נשבה ונלקח לסיפונה של הלואיזה, ואחרי שהוא נחקר רוז נשבית וצ'רלי צועק את שמה ואז מעמיד פנים שאינו מכיר אותה. הקפטן חוקר אותה, ורוז אומרת שהם תכננו להטביע את ספינת הגרמנים ומעודדת את צ'רלי לתאר את הטורפדו. הקפטן דן אותם להוצאה להורג כמרגלים. צ'רלי מבקש מהקפטן הגרמני להשיא אותם לפני שיוציא אותם להורג. אחרי טקס נישואים קצר, מתכוננים הגרמנים לתלות אותם, כשלפתע יש התפוצצות והלואיזה מתחילה לשקוע. הלואיזה הותקפה בידי גוף האוניה ההפוך של המלכה האפריקאית, שגורם לטורפדו להתפוצץ. תוכניתה של רוז הצליחה, אם גם באיחור רב, והזוג הטרי שנישא שוחה למקום מבטחים בקונגו הבלגית.

ההפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצנזורים של ההפקה התנגדו להיבטים אחדים של התסריט המקורי, בכללם שהשניים חיים יחד כזוג נשוי בלי שהם נשואים פורמלית. שינויים מסוימים נעשו לפני שהסרט הושלם.[2]

אחרי שבוגארד לוהק לסרט, שוכתב התפקיד שלו. התסריט המקורי מתאר את דמותו כבעלת מבטא קוקני כבד, אך בוגארט לא היה מסוגל לדבר במבטא זה.

הסרט מומן בחלקו בידי ג'ון וולף וג'יימס וולף מסרטי רומולוס. בעקבות הצלחת הסרט הציעה החברה מג'ון יוסטון לביים את סרטם הבא, מולן רוז'.

סצינות שבהן בוגארט והפבורן נראים במים צולמו כולן במכלי האולפן באנגליה (באולפני איזלוורת'ף מידלסקס Isleworth Studios, Middlesex). רובל הסצנות האחרות צולמו במרכז אפריקה, גרמו לתלאות רציניות לצוות, אבל התוצאה הייתה הצלחה ביקורתית ומסחרית.[3]

רוב הפעולה התרחשה על הספינה – ששמה המלכה האפריקאית כשם הסרט – והסצנות על סיפון הספינה צולמו תוך שימוש בדוברה גדולה עם דגם של סירה עליה. ניתן היה להזיז חלקים מאתר הספינה כדי לפנות מקום למצלמת טכניקולור גדולה. הדבר התברר כמסוכן במקרה אחד כשדוד הספינה – העתק כבד של הסיר – כמעט נפל על הפבורן. הוא לא הוברג כי היה צריך להזיז אותו על מנת לפנות מקום למצלמה. ספינת הקיטור הקטנה שהשתמשו בה בסרט לתאר את המלכה האפריקאית נבנתה ב-1912, בלית'ם סיינט אנס, אנגליה, לצורך שירות באפריקה, והיא עכשיו בתצוגה בקי לארגו בפלורידה, ארצות הברית. בשלב כלשהו הייתה בבעלותו של השחקן פס פארקר.[4]

הסרט מציג ספינת תותחים גרמנית, הקיסרית לואיזה, שמבוססת על כלי השיט ממלחמת העולם הראשונה MV Liemba (שנודע ב-1924 כגראף פון גוצן Graf von Götzen) שטבע ב-1916 במהלך הקרב על ימת טנגניקה, אולם לבסוף הועלה על פני המים בידי הבריטים והמשיך לפעול כמעבורת נוסעים.

הסרט הוצג בבתי הקולנוע ב-23 בדצמבר 1951 בלוס אנג'לס, והתמודדה על פרסי האוסקר של שנת 1951, וב-20 בפברואר 1952 בקולנוע הקפיטול Capitol Theatre בעיר ניו יורק.

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסי אוסקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

זכיות

מועמדויות

אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכרה של מכון הסרטים האמריקאי

  • 1998 - מקום 17 ברשימת 100 הסרטים האמריקאיים הטובים ביותר ב-100 השנים האחרונות.
  • 2002 - מקום 14 ברשימת 100 סרטי התשוקה האמריקאיים הטובים ביותר ב-100 השנים האחרונות.
  • 2006 - מקום 48 ברשימת 100 הסרטים האמריקאיים מעוררי ההשראה ביותר ב-100 השנים האחרונות.
  • 2007 - מקום 65 ברשימת 100 הסרטים האמריקאיים הטובים ביותר ב-100 השנים האחרונות.

מכון הסרטים האמריקאי גם העריך את המפרי בוגרט וקתרין הפבורן כאגדות הקולנוע האמריקאיות הגדולות ביותר.

עיבודים לאמצעי תקשורת אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המלכה האפריקאית עובדה לתסכית רדיו בן שעה אחת ששודר ב-15 בדצמבר 1952 ב-Lux Radio Theater עם המפרי בוגארט שחוזר על תפקידו בסרט ביחד עם גריר גארסון.

הסרט צייד לבן לב שחור בבימויו ובכיכובו של קלינט איסטווד מבוסס באופן חופשי על הפקת המלכה האפריקאית.

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Farwell, Byron. The Great War in Africa, 1914-1918. 2nd ed. New York City: W. W. Norton & Company, 1989.
  • Foden, Giles (2005). "Mimi and Toutou Go Forth: The Bizarre Battle of Lake Tanganyika". Penguin Books Ltd. ISBN 0-14-100984-5
  • Hagberg Wright, C.T. "German Methods of Development in Africa." Journal of the Royal African Society 1.1 (1901): 23-38. Historical. JSTOR. Golden Library, ENMU. 18 April. 2005 http://links.jstor.org/sici?sici=0368-4016%28190110%291%3A1%3C23%3AGMODIA%3E2.0.CO%3B2-L
  • Henderson, William Otto. The German Colonial Empire. Portland: International Specialized Book Services, Inc, 1993.
  • Hepburn, Katharine (1987). The Making of the African Queen, or: How I Went to Africa with Bogart, Bacall and Huston and Almost Lost My Mind (Knopf)
  • Werner, A, and R Dilthey. "German and British Colonisation in Africa." Journal of the Royal African Society 4.14 (1905): 238-41. Historical. J-Stor. Golden Library, ENMU. 18 April. 2005.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מלכה אפריקאית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שפיגל הופיע בקרדיטים כ"S.P. Eagle".
  2. ^ Censored Films and Television.
  3. ^ Embracing Chaos: Making ‘The African Queen' a documentary film.
  4. ^ Fess Parker, An Interview by Michael Barrier.