מנדרין אוריינטל (בנגקוק)

מנדרין אוריינטל
Mandarin Oriental
מידע כללי
סוג בית מלון עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום בנגקוק עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה תאילנד עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלים Mandarin Oriental Hotel Group עריכת הנתון בוויקינתונים
מפעיל Mandarin Oriental Hotel Group עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1876
תאריך פתיחה רשמי 1876 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 13°43′25″N 100°30′52″E / 13.723611°N 100.514444°E / 13.723611; 100.514444
האתר הרשמי
(למפת בנגקוק רגילה)
 
מנדרין אוריינטל
מנדרין אוריינטל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
חזיתו של מלון מנדרין אוריינטל, 2009

מנדרין אוריינטל, בנגקוקאנגלית: Mandarin Oriental, Bangkok) הוא מלון בן חמישה כוכבים בבנגקוק בבעלות חלקית ובניהולה של קבוצת Mandarin Oriental Hotel Group. הוא ממוקם לגדות נהר הצ'או פראיה, המבנה המקורי היה המלון הראשון שנבנה בתאילנד כשהוא נפתח כאוריינטל ב-1879. כיום, המלון הוא אחד משני הנכסים המהווים את ספינות הדגל של קבוצת מנדרין אוריינטל הוטל והוא נודע בשל השירות שלו, שבאופן עקבי ממצב אותו כאחד המלונות הטובים בעולם (ראו חלק הפרסים).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשסיאם נפתחה לסחר זר אחרי החתימה על הסכם באורינג, המלחים שאכלסו את הספינות שהעבירו את הסחורות דרך בנגקוק נזקקו למגורים על החוף. כדי לעמוד בדרישה זו קפטן דיירס, אמריקאי ושותפו בארנס פתחו מלון בשם אוריינטל. הוא נשרף כליל ב-1865. [1]

מספר שנים אחרי כן שותפות של רבי חובל דנים פתחה מלון חליפי באזור באנג ראק.[2] בשנות השבעים הצוות של מלון אוריינטל החליט על פתיחת אגף הנהר החדש, ב-1876 כיסוד הרשמי של מלון אוריינטל.

אנדרסון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1881, הנס נילס אנדרסון בן ה-29, איש עסקים דני רכש את המבנה. [3] עסקיו המגוונים הפכו אותו להיות חבר נכבד בקהילה המערבית בסיאם. אנדרסון זיהה את הצורך במלון מכובד שבו מגורים נוחים, מסבאה ותפריט מערבי שיענה על צורכיהם של מטיילים ואנשי עסקים המבקרים בסיאם.

בעידודו של הנסיך פריסדנג ג'מסאי, הנס נילס אנדרסון הקים שותפות עם פיטר אנדרסון ופרדריק קינץ' כדי לבנות מלון יוקרה. תוכנן בידי קרדו ורוסי, צוות של ארכיטקטים איטלקיים מקומיים, האוריינטל היה מלון היוקרה הראשון בסיאם. המלון נפתח ב-19 במאי 1887 כשבו 40 חדרים ואטרקציות שבאותה עת מעולם לא נראו בסיאם מחוץ לארמון המלך: קומה שנייה (during a time of single storey bungalows), מסדרונות מרופדים בשטיחים, חדרי עישון ושירותי נשים, חדר ביליארד ובר שבו מקום ל-50 לקוחות. [4] על מנת להבטיח את הצלחת המסעדה ורמה משביעת רצון של שירות, פיתו הבעלים את השף ורב-המלצרים שעבדו בשגרירות הצרפתית והביאו אותם על מנת לעבוד במלון.

האירוע הגדול הראשון אותו המלון אירח היה הנשף הגדול ב-24 במאי 1888 שנועד לחגוג את יובל הזהב של המלכה ויקטוריה. אחרי שהוא בדק באופן אישי את מתקניו של המלון בדצמבר 1890, המלך צ'וללונגקורן החליט שהמלון עמד בסטנדרטים הנחוצים על מנת לאחר את האצולה המבקרת בבירה. האורחים הראשונים שביקרו במלון היו פמליית נסיך הכתר ניקולס מרוסיה (מאוחר יותר הצאר ניקולאי) באפריל 1891.

הבעלים המשיכו להחזיק במלון עד שמַרי מר הפכה לבעלים ב-1910. היא שיפצה לאלתר את המלון. היא מכרה אותו ב-1932. במהלך מלחמת העולם השנייה המלון הוחכר לצבא היפני שהשתמש בו כמועדון קצינים (שהיה תחת הנהלת המלון הקיסרי של טוקיו). בסיום המלחמה השתמשו בו כדי לשכן את האסירים המשוחררים של בעלות הברית, שמתוך אמונה שהיה זה נכס יפני בזזו את הבניין. [5] [6]

ז'רמן קרול[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשלהי המלחמה נוסדה שותפות של שישה אנשים שכל אחד מהם תרם $250 אמריקאי כדי לרכוש את המלון. השותפות הורכבה מז'רמן קרול (1897-1985), הנסיך בהאנו, פוט סרסין, גנרל צ'אי פרטיפאסן, עורך דין תאי, ג'ון וובסטר וג'ים ת'ומפסון, שני אמריקנים ששירתו ב-the Organization for Strategic Security ‏(OSS) ושנשארו בתאילנד. קרול נטלה את משרת המנהלת ב-1947, חרף העובדה שלא היה לה כל ניסיון קודם בשדה המלונאות. היא נולדה בפולין, ונודעה במיוחד כצלמת בשנות העשרים לפני ששירתה באוקיינוס השקט ככתבת צבאית עבור סוכנות הידיעות הצרפתית. מכיוון שמצבו של המלון הידרדר קשות בתקופת המלחמה, השותפות נגשה מיד לשיפוץ ולבנייה מחדש שלו והציעה למנות לתפקיד את תומפסון, וכך לנצל את יכולותיו הארכיטקטוניות והאמנותיות.

המלון נפתח מחדש ב-12 ביוני 1947. קרול התגלתה כמלונאית מלידה ובזמן כהונתה הושב למלון מעמדו כבכיר במלונות תאילנד. תומפסון עזב בשלב מוקדם את השותפות כשהוא תכנן להקים אגף חדש, אם כי הוא נשאר כאורח במלון לזמן מה. על מנת להתחרות עם מועדונים פופולריים ומסבאה מקומית חדשה שה איב, ייסדה קרול את בר במבו, שבמהרה נעשה אחת מהמסבאות המובילות בבנגקוק. [7]

ב-1958 נבנה אגף הגן בן עשר הקומות. הוא הציג את המעלית הראשונה בעיר והיה משכנה של מסעדת לה נורמנדי. [8] קרול, שחששה שתאילנד תיפול לידיהם של הקומוניסטים, מכרה ב-1967 את חלקה במלון לאיטלתאי שבאותה עתה הייתה אחת מקבוצות המסחר העולות בארץ וכללה לבסוף 60 חברות המעורבות כמעט בכל היבט של הכלכלה התאילנדית.

איטלתאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת איטלתאי נוסדה באמצע שנות החמישים בידי ג'ורג'ו ברלינג'יירי, איטלקי שנולדה בג'נואה וד"ר צאיט'ד קרנסוטה, תאילנדי. ברלינג'יירי חש שהאוריינטל החל לנוח על זרי הדפנה ופיגר אחרי מתחריו. הוא רצה להפוך את האוריינטל לאחד מהמלונות הטובים בעולם. ברלינג'יירי היה טרוד מאוד בעסקיו השונים מכדי שיוכל להקדיש זמן לפרויקט, הוא מינה ב-1967 את קורט וכטפייטל בן ה-30 (נולד ב-1937) שהיה באותה עת מנהלו של Nipa Lodge (מלון בפאטאטיה בבעלות איטלתאי) כמנהל כללי של האוריינטל.

ב-1972 רכש המלון נכס נוסף שבו הקים את אגף הנהר ובו 350 חדרים. [9]

קבוצת מלונות מנדרין אוריינטל ומנדרין אוריינטל, בנגקוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקבוצה החלה בפתיחתו של מלון הדגל שלה מנדרין בהונג קונג ב-1963, שבמהרה בנה לעצמו מוניטין בשל שירותו העילאי. ב-1974 נוצרה קבוצת Mandarin International Hotels Limited כחברת הניהול של המלון. כוונת הקבוצה הייתה להתרחב באסיה ולהפעיל מלונות שישקפו את הסטנדרט של השירות שיהיה זהה לזה שבמלון בהונג קונג. [10]

ענייניה של חברת המלונאות התרחבו ב-1974 באמצעות הרכישה של 49% ממלון האוריינטל בבנגקוק. האוריינטל, שנבנה ב-1876, היה כבר נכס אגדי ונודע כאחד המלונות הטובים בעולם. באמצעות ניהול גם של מנדרין בהונג קונג וגם של אוריינטל בבנגקוק, הייתה הקבוצה במצב בו היו בבעלותה שני "מלונות דגל" שיצא להם מוניטין של מי שמספקים את השירות והאירוח המושלמים. ב-1985 החברה שילבה את שמות שני הנכסים הללו וכינתה עצמה מנדרין אוריינטל הוטל גרופ (Mandarin Oriental Hotel Grou). [11]

המלון פתח את ספא האוריינטל ב-1993 והשלים שיפוץ יסודי בחדריו ב-2003. בשנת 2006 חגג האוריינטל בבנגקוק את השנה ה-130 להיווסדו. [12] בספטמבר 2008, בעלי המלון שינו את שמו מאוריינטל, בנגקוק למנדרין אוריינטל, בנגקוק.

המלון[עריכת קוד מקור | עריכה]

המלון מכיל 358 חדרים ו-35 סוויטות ייחודיות. אגף הסופרים בין שתי הקומות הוא המבנה היחידי שנותר מהמלון המקורי מן המאה ה-19, הוא מאכלס סוויטות הקרויות על שמותיהם של ג'וזף קונראד, סומרסט מוהם, נואל קאוורד וג'יימס מיצ'נר. אגף הנהר מכיל סוויטות דלוקס בנות שני חדרי שינה הקרויות על שם אורחים לשעבר או דמויות המקושרות עם המלון בכללן: ברברה קרטלנד, גור וידאל, גרהם גרין, וילבור סמיט, ג'ון לה קארה, ג'ים תומפסון, קפטן אנדרסון, נורמן מיילר, מייקל ג'קסון, ניקולס קייג', ג'ון קיוזק, אוון וילסון, ג'ורג'ו ברלינג'יירי והסופר התאילנדי קוקריט פראמוט. סוויטות אחרות קרויות על שם ספינות שמקושרות עם ראשית הסחר בבנגקוק כמו אוטגו (שרב-החובל שלה היה ג'וזף קונראד), אייצ'. אם. אס. מליטה., וסאטרי ונטונה. כל סוויטה במלון מרוהטות באופן ייחודי, אין שתי סוויטות זהות זו לזו. אפילו סידור הפרחים, הפריטים הקישוטיים וחלוקי האמבטיה מהמשי התאילנדי הם כולם ייחודיים לכל סוויטה.

המלון מחזיק ביחס מן הגבוהים ביותר בתעשיית המלונאות במספר חברי הסגל ביחס לחדרי האורחים (3 אנשי צוות על כל חדר אורחים)

מסעדות המלון [13]

אולמות אורחים ומסבאות [15]

  • Authors' Lounge - אולם אורחים בסגנון קולוניאלי המגיש תה מסורתי אנגלי של אחר-הצהרים
  • The Bamboo Bar - בר ג'אז פעיל

שירותים ומתקנים נוספים

  • ספא האוריינטל[16]
  • בית הספר לבישול תאי של האוריינטל[17]

פרסים [18]

  • נבחר כ"מלון הטוב ביותר בעולם" בידי Institutional Investor למשך תקופת שיא של עשר שנים רצופות (1990-1981)
  • כונה "המלון העירוני הטוב ביותר באסיה" ואחד מ"עשרים המלונות המובילים בכל העולם" (Travel + Leisure Magazine’s annual World Best Awards 2009)[19]
  • ספא המלון העירוני הטוב ביותר בעולם (Luxury Travel Advisor, December 2008 - Awards of Excellence)
  • הספא העירונית של השנה (AsiaSpa Magazine, November 2008 - AsiaSpa Awards)
  • נבחר כאחד מ-400 המלונות הטובים ביותר (Forbes Traveler, November 2008)
  • מספר 13 בספא של המלונות שמעבר לים (קונדה נאסט טראבלר, אוקטובר 2008, פרסי הקוראים)
  • מספר 3 מבין 20 המלונות העירוניים הטובים ביותר בעולם (Andrew Harper’s Hideaway Report, September 2008 - The World’s Best Hotel, Resorts & Hideaways)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מנדרין אוריינטל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ O‘Nell. Page 176.
  2. ^ Warren & Gocher. Page 120.
  3. ^ Augustin and Williamson.
  4. ^ O‘Nell. Page 178.
  5. ^ ראו הערה 2
  6. ^ O‘Nell. Page 181.
  7. ^ Samuels.
  8. ^ ראו הערה 2
  9. ^ Warren & Gocher. Page 120.
  10. ^ קבוצת מנדרין אוריינטל, מידע על התאגיד, אתר מנדרין אוריינטל
  11. ^ שם
  12. ^ מלונות מנדרין אוריינטל, אתר קבוצת המלונות
  13. ^ מסעדות המלון, אתר מנדרין אוריינטל
  14. ^ מסעדת לה נורמנדי באתר השולחנות הגדולים בעולם
  15. ^ אולמות אורחים ומסבאות, אתר מנדרין אוריינטל
  16. ^ ספא המלון, אתר מנדרין אוריינטל
  17. ^ בית הספר לבישול תאי של המלון, אתר מנדרין אוריינטל
  18. ^ פרסים, אתר מנדרין אוריינטל
  19. ^ דירוגים של המלון, travelandleisure.com