מנדרין (דג)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןמנדרין
דג מנדרין ממבט צדי
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: מקריני סנפיר
מחלקה: מקריני סנפיר
סדרה: דקראים
תת־סדרה: דמויי-שפריר
משפחה: שפריריים
סוג: שפרירנון
מין: מנדרין
שם מדעי
Synchiropus splendidus
הרה, 1927
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מנדרין (שם נוסף: שפריר מקושט, שם מדעי: Synchiropus splendidus) הוא דג קטן בעל צבעים עזים ממשפחת השפריריים[2].

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה לשאר הדגים ממשפחת השפריריים המנדרין הוא דג קטן, אורכו המרבי כ-6 ס"מ. גופו כמעט גלילי, עטוף בעור דק מכוסה בריר שמשמש כמחסום פיזי מצוין מפני פרזיטים ודוחה בצורה אפקטיבית טורפים פוטנציאלים. למנדרין ראש קצר ושתי עיניים גדולות ובולטות, פיו קטן וניתן למתיחה קדימה. בתוך הפה מספר שורות של שיניים קטנות. בדומה לשאר הדגים במשפחה זימיו של המנדרין נראים כשני חורים קטנים ולשני סנפירי הגב יש קרניים רכות. המנדרין הוא הדג הצבעוני ביותר במשפחת השפריריים ולכן הוא זוכה לפופולריות רבה. המנדרין הוא אחד משני מינים שידוע כי צבעם הכחול נובע מתאי פיגמנט ולא מננו-מבנים, השני הוא ה-Synchiropus picturatus. הדו-צורתיות הזוויגית באה לידי ביטוי במין זה בגודל הקרן הראשונה של סנפיר הגב שארוכה פי 2 אצל הזכרים. למרות איטיותם והעובדה שהם יחסית נפוצים בתחום מחייתם, דגי המנדרין לא נצפים לעיתים קרובות. תורמים לכך גודלם הקטן והעובדה שהם אינם יוצאים לחפש מזון מחוץ לאזור מחייתם.

שמות נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה של המנדרין מהחזית

המנדרין קיבל את שמו בזכות צבעיו העזים המזכירים את לבושו של המנדרין מהעידן של סין הקיסרית. הוא מוכר גם, באופן מטעה, כגובי מנדריני מכיוון שהוא דומה לדגי קברנון או לקרנון. שמות נוספים בהם הוא מכונה הם "מנדרין ירוק", "דג קשקוש", "מנדרין מפוספס", ו"דג פסיכדלי". בשם "מנדרין פסיכדלי" מכונה גם המין הקרוב Synchiropus picturatus.

הדג Siniperca chuatsi הידוע גם כאוקונוס סיני נקרא גם הוא מנדרין.

אזור מחיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המנדרין חי באוקיינוס השקט באזור שבין אוסטרליה לאיי ריוקיו. דגי המנדרין שוכנים בתוך שוניות אלמוגים המספקות להם הגנה. הם מעדיפים לחיות בשוניות הקרובות לחופים.

תזונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המנדרין ניזון מסרטנאים וחסרי חוליות קטנים שחיים בין הסלעים בשוניות האלמוגים.

הסתגלות לחיים באקווריום[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף על פי שהוא פופולרי מאוד בקרב מגדלי דגי נוי, המנדרין נחשב לדג קשה מאוד לגידול בגלל הרגלי האכילה שלו. חלק מהדגים לא מתרגלים לחיים בתוך האקווריום והם מסרבים לאכול דבר מלבד שטצדאים ושטרגליים חיים (כמו בטבע). למרות זאת, הדגים שכן מסתגלים לאוכל באקווריום נחשבים לעמידים מאוד בפני מחלת הנקודות הלבנות.

המנדרין אגרסיבי מאוד ועלול להילחם בזכרים אחרים עד המוות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מנדרין באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ רשימת מיני דגים פלשניים במאמרו של דני גולני מהמחלקה לאבולוציה, סיסטמטיקה ואקולוגיה באוניברסיטה העברית (הטבלה בעמ' 19)