מנזר זדאזני

מנזר זדאזני
ზედაზენი
מידע כללי
סוג מנזר עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום מצחתה מתיאנתי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גאורגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 41°52′17″N 44°45′56″E / 41.871351°N 44.765663°E / 41.871351; 44.765663
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מנזר זדאזני

מנזר זֶדַּאזְנִיגאורגית: ზედაზენი) הוא מנזר אורתודוקסי בגאורגיה, על גדת נהר האראגווי מזרחית למצחתה על הר זדאזני (גאו') שברכס סָאגוּרַאמוֹ (אנ').

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המנזר נוסד במאה השישית על ידי יוֹאֲנֶה זֶדַאזְנֵלִי (גאו') (יוחנן מזדאזני), אחד משלוש עשרה האבות האשורים[1], על מקדשה של אל הפיריון האיברי זָדֵנִי[2]. יוחנן הגיע ללמצחתה שבגאורגיה בשנת 535 והתיישב על הר זדאזני שהיה מקום פולחן פגני לאל זָדֵנִי או זַדֵּן[2] שנקרא לאחר מכן יוחנן מזדאזנלי (იოანე ზედაზნელი יוֹאֲנֶה זֶדַאזְנֵלִי) (גאו') משם שלח יוחנן תלמידים לחלקים שונים במזרח גאורגי - כארתלי וקאחתי. יוחנן עצמו לא בנה את מבנה המנזר אלא שינה את מקדש אל הפיריון לקפלה. עם מותו בשנת 573 נקבר בקבר שנבנה במיוחד עבורו. לאחר קבורתו החלה בניית המנזר. ברבע השלישי של המאה השלישית, הקתוליקוס של כארתלי קלמנטה[3] בנה בזיליקה בת שלושה חלקים וכלל את קבר יוחנן זדאזנלי בחלק הצפוני של הבזיליקה. לאחר מכן שופר המנזר. בתקופתו של הקתוליקוס גבריאל השני (גאו'), במחצית הראשונה של המאה ה-9, נבנה שער הבזיליקה. המנזר שופר בתקופת הקתוליקוס מיכאל השלישי (גאו') והקתוליקוסים שבאו אחריו.

בשנת 1101 כבש דוד הבנאי, מלך ממלכת גאורגיה, את המנזר והמבצר שנמצאו בנקודה אסטרטגית והגנו על הגישה לממלכת קאחי-הרתי. הוא הכניע את האימפריה הסלג'וקית (אנ') (סלג'וקים) וצבא קוויריקה הרביעי מלך ממלכת קאחתי-הרתי, שהיה כפוף לסלג'וקים, לאחר שורה של קרבות, והשתלט על המנזר יחד עם קוויריקה שמצא בה מקלט.

משנת 1479 נמצאת במנזר הקריפטה של משפחת זֶדְגֵּנִידְזֶה (גאו')-גּוּרָמִישְׁווִילִי (אנ'). בשנת 1705, הופסקו זמנית חיי הנזירות במנזר לאחר שעבאס שאה הראשון החריב אותה. במאה ה-18 נבנו מגדל פעמונים. באותה מאה, הקתוליקוס דומנטיוס הרביעי (אנ') שיפץ את הכנסייה. בשנת 1889, בתקופתו של בישוף גוריה-סמגרלו, אלכסנדר אוֹכּרוֹפִּירִידזֶה (רו'), חודשו שוב חיי המנזר, הכנסייה כוסתה ב"גג ברזל", נוספה כניסה בקיר המערבי ועוד.

במהלך התקופה הסובייטית, בשנים 1938 ו-1970/71, בוצעו במנזר עבודות חיזוק וניקיון.

ב-20 במאי (7 במאי על פי הלוח היוליאני) הוא יום חג לזכר יוחנן מזדאזני. החגיגות מתקיימות במקום קבורתו של יוחנן שנמצא במקדש הראשי של המנזר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מנזר זדאזני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אחד משלוש עשרה האבות האשורים היה גם דוד מגארג'ה (גאו'), מייסד קומפלקס מנזרי דוד מגארג'ה (אנ')
  2. ^ 1 2 זדני, זאדני או זאדן (אנ') - אל הפריון בפנתאון הרשמי של האיברים. הפולחן לאל הפיריון נוסד על ידי פרנאוואז הראשון.
  3. ^ קתוליקוס קלמנטה (კლემენტოსი; קלמנטוסי) היה הקתוליקוס של כארתלי (גאו') בשנות ה-70 של המאה השמינית.