מסגד לרבנגה

מסגד לרבנגה
מסגד לרבנגה
מסגד לרבנגה
מידע כללי
סוג מסגד, בניין עריכת הנתון בוויקינתונים
שימוש פולחן דתי
כתובת לרבנגה
מיקום West Gonja Municipal District עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גאנה
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ? – 1421 או במאה ה-17, לפי מקורות שונים
תאריך פתיחה רשמי 1421 עריכת הנתון בוויקינתונים
חומרי בנייה טיט עריכת הנתון בוויקינתונים
סגנון אדריכלי אדריכלות סודנו-סאהליאנית עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 9°12′59.76″N 1°51′59.76″E / 9.2166000°N 1.8666000°E / 9.2166000; 1.8666000
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מסגד לַרָבַּרְגָה (אנגלית: Larabanga Mosque) הוא מסגד היסטורי הבנוי בסגנון האדריכלות הסודאנית בכפר בעל אותו השם בגאנה. זהו המסגד העתיק במדינה ובין העתיקים בכל מערב אפריקה ומתייחסים אליו כאל "מכה של אפריקה המערבית". הוא שופץ מספר פעמים מאז הקמתו ב-1421 או במאה ה-17, לפי מקורות שונים.

מיקומו[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסגד נמצא כ-16 קילומטרים מערבית לדמונגו, עיר ראשית במחוז גונג'ה המערבית של האזור הצפוני בגאנה וכ 8 קילומטרים מן הפארק הלאומי מולה הגדול במדינה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי האגדה, סוחר בשם אָיוּבָּה הגיע לאזור כשקיבל מסר שעליו לבנות כאן את המסגד. כשהתעורר לאחר שנרדם מצא כי היסודות למבנה כבר קיימים והמשיך בבנייתו. האגדה גם אומרת כי הוא נקבר מתחת לבאובב הנמצא בסמוך לו. כעת המסגד מהווה מקום עלייה לרגל (חאג') כה ידוע עד שזכה לשם "מכה של אפריקה המערבית".

בשנות ה-70 בניסיון למנוע פגיעה במבנה מגשם ורוח המקום נעטף בתערובת חול ומלט אך בעקבות חדירת תערובת ופעילות טרמיטים על יסודות המבנה חלק מן המבנה קרס.

ב-2002 לאחר שסערה גרמה לקריסת מחראב ומינרט, מבנה הכיסוי שנעשה בשנות ה-70 הוסר והמבנה שופץ בעזרת מימון של 50 אלף דולר שנתרמו על ידי אמריקן אקספרס וסכום נוסף מן הקהילה המקומית. החלק העשוי מעץ הוחלף והמחראב שופץ יחד עם המינרט.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו שאר המסגדים בצפון גאנה המסגד נבנה בשיטה אדריכלית סודנית-סאהלית מבוץ וקני סוף. גודלו 8 מטר אורך ורוחב. המבנה בעל שני מגדלים - האחד - מחראב הפונה לכיוון מכה והשני משמש כמינרט. ספר הקוראן שלפי האמונה המקומית ירד מן השמיים ב-1650 לבּרָמָה, אימאם של אותה התקופה, לאחר תפילותיו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מסגד לרבנגה בוויקישיתוף