מסורן ארוך-שן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מסורן ארוך שן)
קריאת טבלת מיוןמסורן ארוך-שן
מסורן ארוך-שן
מסורן ארוך-שן
מצב שימור
מצב שימור: סכנת הכחדה חמורהנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: סכנת הכחדה חמורה
סכנת הכחדה חמורה (CR)
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
מחלקה: דגי סחוס
על־סדרה: בטאים
סדרה: מסורנאים
משפחה: מסורניים
סוג: מסורן
מין: מסורן ארוך-שן
שם מדעי
Pristis perotteti

מסורן ארוך-שן (שם מדעי: Pristis perotteti) הוא מין של דג במשפחת המסורניים. עיקר תפוצתו היא באזור האוקיינוס האטלנטי והאוקיינוס השקט. לעיתים מזדמן לו להגיע לחופי ישראל. רובץ רוב הזמן בלא תנועה במים רדודים בקרבת החוף.

שמו ניתן לו בשל אורכה הייחודי (בקרב מיני הסוג מסורן) של לסתו התחתונה שעשויה סחוס. הלסת דומה ללהב שטוח, וקבועה בה שורת בליטות, הדומות לשיניים חזקות, אשר בולטות בצדדים. אורכו של מסורן ארוך-שן מגיע עד כ-6–8 מטרים (20–26 רגל), רוחבו עד 30 סנטימטרים, ומשקלו המקסימלי כ-590 קילוגרם (1,300 ליברות). צבע גבו אפור בהיר וזנבו דומה לזנב כריש. החרטום מוארך מאוד ודומה ללהב שטוח. קבועה בו שורת בליטות, מעין שיניים חזקות, הבולטות מכל הצדדים. החרטום עצמו עשוי מסחוס.

המסורן ארוך-השן משתמש בחרטומו לחיטוט בקרקעית בשעת חיפוש אחר מזון. הוא ניזון מרכיכות, מסרטנים ומקיפודי ים. שיניו דומות לכתרים זעירים והן ערוכות שורות שורות. הוא ניזון גם מדגים שהוא לוכד תוך כדי שחייה אל תוך להקה והכאה במסורו מצד אל צד. הדגים ההמומים והפצועים משמשים לו טרף.

הנקבה משריצה בין 15 ל-25 דגיגים. ההיריון נמשך כשנה. החרטום מתפתח אצל העובר בחודשי ההיריון האחרונים, ובשעת הלידה הוא רך וגמיש ובעל שיניים לא מפותחות. למרות זאת, מכוסה החרטום בקרום מגן עד הלידה, כדי למנוע את פציעתה של האם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מסורן ארוך-שן בוויקישיתוף