מסע בין כוכבים: הדור הבא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מסע בין כוכבים: הדור הבא
כתוביות הפתיחה
כתוביות הפתיחה
מבוסס על מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מדע בדיוני
יוצרים ג'ין רודנברי
שחקנים ראה פירוט
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 7
מספר פרקים 178
תוכנית המשך מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9
הפקה
מפיקים בפועל ג'ין רודנברי עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Paramount Domestic Television עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Paramount Domestic Television, CBS Paramount Domestic Television, CBS Television Distribution, נטפליקס, הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר צילומים Paramount Stage 8, Paramount Stage 9, Paramount Stage 5, Paramount Stage 6 עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה דניס מקארתי עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 45 דקות
שידור
רשת שידור סינדיקציה
רשת שידור בישראל הטלוויזיה החינוכית
ערוץ המזרח התיכון
תקופת שידור מקורית 28 בספטמבר 198723 במאי 1994 (6 שנים ו־34 שבועות)
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מסע בין כוכבים: הדור הבאאנגלית: Star Trek: The Next Generation; או בקיצור ST:TNG) היא סדרת טלוויזיה מסדרת מסע בין כוכבים, שנוצרה על ידי ג'ין רודנברי. הסדרה מתרחשת במאה ה-24, כמעט 80 שנה לאחר סדרת מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית, כאשר היא מציגה צוות חדש וספינת חלל מדגם חדש, "אנטרפרייז NCC-1701-D". הסדרה שודרה בסינדיקציה לאורך שבע עונות, 178 פרקים בין 28 בספטמבר 1987 ל-23 במאי 1994.

הסדרה זכתה ב-18 פרסי אמי, ובמהלך עונתה השביעית הייתה מועמדת לאמי בקטגוריית "סדרת הדרמה הטובה ביותר". הסדרה אף הייתה מועמדת לשלושה פרסי הוגו, מהם זכתה בשניים. נכון לשנת 2020, צוות הדור הבא כיכב בארבעה סרטים מתוך עשרת סרטי "מסע בין כוכבים".

בארצות הברית הסדרה שודרה בסינדיקציה. בישראל הסדרה שודרה בשעות אחר הצהריים במסגרת הרצועה היומית "רואים 6/6" ששודרה בטלוויזיה החינוכית בסוף שנות השמונים ובתחילת שנות התשעים, וגם בערוץ המזרח התיכון. כמו כן, בסוף שנות התשעים שודרה הסדרה מחדש בימות השבוע בערוץ 23 של הטלוויזיה החינוכית.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הרעיון להפקת סדרה חדשה שתתמקד בצוות חדש ובספינה חדשה, ולא בצוות הסדרה המקורית, הגה יוצר הזיכיון, ג'ין רודנברי. הצלחת הסרט "מסע בין כוכבים 4: השיבה הביתה" שכנעה את סרטי פרמאונט שבשלו התנאים להחזיר את הסדרה למסך הקטן, והם היו משוכנעים שהצלחתו הקולנועית של הזיכיון תעניין את הרשתות הגדולות והסדרה תירכש בנקל. תגובות נזעמות מצד מעריצי הסדרה הביאו את האולפנים הגדולים לחשוש מלהשקיע בסדרה, שנחשבה יקרה במיוחד להפקה. הרשתות ABC ו-NBC כלל לא הביעו בסדרה עניין. רשת פוקס הסכימה לממן הפקת 13 פרקים (חצי עונה) בלבד ורשת CBS הסכימה לעבד את ההצעה לסרט טלוויזיה. פרמאונט החליטה שלא ניתן לקחת את הסיכון שבהשקעת הכספים הנדרשים להשקעה הראשונית, ללא התחייבות להפקת עונה שלמה. הפתרון שעליו הוחלט נחשב בתקופתו ראשוני ונועז לסדרה שעלות הפקה גבוהה, כשפרמאונט החליטה לממן מכיסה את הפקת העונה הראשונה כולה, ולמכור אותה בסינדיקציה ישירות לרשתות בשווקים מקומיים, ללא מעורבות של רשת גדולה. שיווק מסוג זה היה שמור עד אז לסדרות דלות תקציב כמו קומדיות מצבים ותוכניות ילדים. בעקבות הצלחתה הגדולה של הסדרה הפכה שיטת הפצה זו למקובלת, וסדרות כמו זינה הנסיכה הלוחמת ומשמר המפרץ הופצו מראש ללא מעורבות של רשת גדולה.[1]

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלל - הגבול האחרון. אלו הם מסעותיה של ספינת-הכוכבים "אנטרפרייז". במשימתה המתמשכת: לחקור עולמות חדשים ומשונים, לחפש אחר "חיים חדשים" ותרבויות חדשות. ללכת באומץ, היכן שאף אחד עוד לא הלך מעולם...

קריינות הפתיחה של הסדרה

שבע עונות הסדרה עוקבות אחר עלילותיה של ספינת החלל "אנטרפרייז NCC-1701-D", ספינת הדגל של פדרציית הכוכבים המאוחדת, וצוותה, בחיפושם אחר עולמות ותרבויות חדשים. ה"אנטרפרייז" מעוצבת למטרות מחקר ודיפלומטיה, אך גם לקרבות במידת הצורך. הסדרה נאבקה למצוא את מקומה בעונתה הראשונה, עם פרקים שכביכול עמדו בפני עצמם וללא כל הקשר, אך מציגים מספר אלמנטים שחזרו לאורך העונות. דמותו של "קיו" (Q), ישות חייזרית שהסבה לצוות קשיים רבים בהמשך, הוצגה בפרק הראשון הכפול. בנוסף, הוצג גזע הפרנגים ונחקרה היסטוריית היחסים בין הקצין הראשון ויליאם רייקר והיועצת דיאנה טרוי. הייתה זו הפעם הראשונה בתולדות יקום "מסע בין כוכבים", שקלינגוני (וורף) משרת בצי הפדרציה, ונחקרה מערכת היחסים הסבוכה שבין פדרציית הכוכבים המאוחדת לבין האימפריה הקלינגונית (שחתמו עימם על הסכם שלום מאולץ בסרט מסע בין כוכבים 6: הארץ הלא נודעת). פרק הפיילוט הכפול זכה למועמדות בפרס הוגו, הראשון מאז שנת 1972. בנוסף, העונה הראשונה זיכתה את הסדרה בשלושה פרסי אמי בקטגוריות עריכת הסאונד, התלבושות והאיפור.

בעונה השנייה, שנחשבה טובה יותר מקודמתה, התפתחה עלילת הדמויות, ביניהם דאטה, וורף, וצ'יף מיילס אובריאן (דמות קבועה בסדרה מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9, מגולם על ידי קולם מיני). הוצג גזע הבורג (הפרק "Q Who"), שתכליתו הבלעדית היא "להטמיע" אחרים לקולקטיב, בנוסף לקבוצת "מאקי" הטרוריסטית. הוצגה גם דמותה של גיינן (וופי גולדברג), אלוריאנית שניצלה מה"נקסוס" (עלילה המוסברת בתחילת הסרט השביעי בזיכיון מסע בין כוכבים: דורות). העונה השנייה זיכתה את הסדרה בשש מועמדויות לפרס אמי, שמתוכם זכה הפרק "Q Who" בשני פרסי אמי על עריכת סאונד ועיבוד סאונד.

החל מעונה שלישית, ההפקה עברה מג'ין רודנברי למייקל פילר וריק ברמן, בנוסף למספר תסריטים של רונלד ד. מור. העונה השלישית זיכתה את הסדרה בשמונה מועמדויות לאמי, שמתוכם זכו שניים בקטגוריות עריכת הסאונד וצילום אמנותי.

בעונה רביעית הוצגו הקרדאסים. עונה זו הייתה מועמדת לשמונה פרסי אמי, כאשר הפרק הפותח את העונה, "The Best of Both Worlds, Part II" זכה בשני פרסי אמי על עריכת סאונד ועיבוד סאונד.

בעונה חמישית, הפרק "Unification", ששודר ב-4 בנובמבר 1991, הוקדש לזכרו של ג'ין רודנברי, שמת מדום לב חודש קודם לכן. עונה זו הציגה את גזע הבאג'ורנים. עונה זו זיכתה את הסדרה בשמונה מועמדויות לאמי, מתוכם שלושה זכו בקטגוריות התלבושות, האיפור ואפקטים מיוחדים. הפרק האור הפנימי ("The Inner Light") זיכה את הסדרה בזכייתה הראשונה בפרס הוגו מאז 1968, בו זכתה הסדרה המקורית על הפרק "The City on the Edge of Forever".

עונה שישית זיכתה את הסדרה בשלושה פרסי אמי בקטגוריות התלבושות, תסרוקות, ועיבוד סאונד.

עונה שביעית זיכתה את הסדרה בתשע מועמדויות לאמי, בהם זכו שניים, כאשר פרק הסיום הכפול "All Good Things...‎" זכה בקטגוריית האפקטים המיוחדים. פרק זה זכה גם בפרס הוגו השני לסדרה.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מסע בין כוכבים: הדור הבא - דמויות
שם השחקן/ית דרגה / תואר שם הדמות תפקיד גזע / מוצא הערות
פטריק סטיוארט קפטן ז'אן-לוק פיקארד מפקד ספינה החלל אנטרפרייז-D אנושי / צרפתי
ג'ונתן פרייקס קומנדר ויליאם רייקר קצין ראשון אנושי / אמריקאי
ברנט ספיינר לוטננט קומנדר דאטה קצין מבצעים / קצין שני אנדרואיד דמוי-אדם
לוואר ברטון לוטננט / לוטננט קומנדר ג'ורדי לה פורג' מהנדס ראשי אנושי / אפריקני
מייקל דורן לוטננט וורף קצין אבטחה קלינגוני
גייטס מק'פאדן קומנדר / ד"ר בוורלי קראשר קצינת רפואה ראשית אנושית ממוצא סקוטי לא הופיעה בעונה 2
מרינה סירטיס לוטננט קומנדר / קומנדר דיאנה טרוי יועצת חצי אנושי / חצי בטאזואיד
ויל ויטון אזרח / צוער / סג"ם וסלי קראשר הגאי אנושי הופיע עד עונה 4 כשחקן קבוע, לאחר מכן ועד לסוף הסדרה הופיע בהופעות אורח.
דניס קרוסבי לוטננט טאשה יאר קצינת אבטחה אנושית ממוצא אוקראיני הופיעה רק בעונה 1 כשחקנית קבועה, לאחר מכן ועד לסוף הסדרה הופיעה בהופעות אורח.
  קצינים בתפקידי פיקוד או הגאי
  קצינים בתפקידי מבצעים, הנדסה או אבטחה
  קצינים בתפקידי מדע או רפואה

הופעות אורח[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרוסאוברים בין הסדרות השונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבד בארבעת סרטי הקולנוע שיצאו לאחר הסדרה, כוכבי הסדרה הבאים שחזרו את תפקידיהם בסדרות מסע בין כוכבים השונות:

ההחלטה על סיום הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה, כמו שתי הסדרות שבאו אחריה (חלל עמוק 9 ו-וויאג'ר), הופסקה לאחר עונתה השביעית, כשהיא בשיא הפופולריות שלה, ונחשבת לאחת הסדרות הנצפות והרווחיות ביותר בטלוויזיה של אותה תקופה. הסיבה להפסקת הסדרה הפופולרית נבעה ממניעים כספיים של האולפנים. החוזים שנחתמו עם השחקנים היו לשבע עונות, ומנהלי פרמאונט חששו מפתיחת חוזיהם של השחקנים הראשיים טרם העונה השמינית, מה שיאלץ אותם להגדיל את המשכורות באופן משמעותי, לאור הפופולריות של הסדרה. בביטול הסדרה השיגה הרשת, לתפישתה, שתי מטרות. הראשונה, החלפת צוות הסדרה המקורית בצוות אהוב ובעל רייטינג מוכח בכל הקשור לסדרת סרטי הקולנוע, והשנייה, השקה של סדרת מסע בין כוכבים חדשה שתישען על הפופולריות של קודמתה, ללא המשכורות הגבוהות לשחקנים. המהלך לא צלח. הסדרה שהחליפה את הדור הבא על המסך, "חלל עמוק 9", לא הצליחה לשחזר את הצלחת קודמתה. גם סרטי הקולנוע של הדור הבא, מלבד "מסע בין כוכבים: המפגש", נחלו כישלון בקרב המבקרים והקהל, והסרט "מסע בין כוכבים: נמסיס" אף נחשב לכישלון קופתי. הכישלון נבע מהתרגום הלקוי של רוח הסדרה למסך הגדול. סדרת הטלוויזיה הייתה פילוסופית ומהורהרת, בעוד שסרטי הקולנוע היו מלאי אקשן והומור, נקודות שמעולם לא נחשבו חזקות בסדרה ממנה נבעו.[2]

סרטי "הדור הבא"[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרה בת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנת 2020 עלתה לאקרנים באמצעות שירות הזרמת הווידאו CBS All Access הסדרה "מסע בין כוכבים: פיקארד" בכיכובו של פטריק סטיוארט שחזר לגלם את דמותו של קפטן ז'אן-לוק פיקארד, כ-20 שנה לאחר אירועי הסרט נמסיס ולאחר השמדת רומולוס כפי שסופר בסרט "סטארטרק".

בשתי עונותיה הראשונות התארחו מפעם לפעם שחקנים מהדור הבא, אך בעונתה השלישית והאחרונה של הסדרה הצטרפו כל צוות השחקנים הראשיים מהדור הבא כדמויות קבועות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]