מעבר רוטאנג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מעבר רוטאנג
המעבר בחורף
המעבר בחורף
המעבר בחורף
מידע כללי
גובה 3,979 מטר
מדינה הודו עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום הודוהודו הימאצ'ל פרדש, הודו
רכס הרים הימלאיה
מחבר בין מנאלי לעמק ספיטי
קואורדינטות 32°22′N 77°14′E / 32.367°N 77.233°E / 32.367; 77.233
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מעבר רוטאנגטיבטית: Rohtang La, תרגום מילולי: "ערמה של גופות") הוא מעבר הרים בגובה 3,979 מטרים ברכס פיר פנג'אל של הרי ההימלאיה, בצפון הודו. המעבר ממוקם כ-50 ק"מ צפונית לעיר מנאלי ומחבר בין עמק קולו (Kullu) בדרום לעמקים להאול (Lahaul) וספיטי (Spiti) בצפון.

המעבר משמש כחוצץ מבחינה גאוגרפית וגם מבחינה תרבותית כי הוא מפריד בין האוכלוסייה ההינדית ברובה בדרום, לבין התושבים הבודהיסטים בצפון. בהיותו המעבר העיקרי באזור הוא שימש כחלק מנתיב תחבורה ומסחר היסטורי.

מעבר רוטאנג פתוח לתנועה בין החודשים מאי ונובמבר, וחסום לתנועה בשאר השנה בגלל שלגים (התאריכים משתנים משנה לשנה בהתאם לירידת והפשרת השלג). המעבר נודע לשמצה בשל התאונות הרבות שקרו בו, ובשל תנאי מזג אוויר בלתי צפויים ומצב הדרך הצרה, העמוסה והמשובשת ברובה, הוא זכה למוניטין של אחת מהדרכים המסוכנות בעולם.

בשנת 2002 החלה ממשלת הודו בפרויקט של כריית מנהרה שאמורה לקצר את הדרך ממנאלי צפונה ולאפשר תנועה בכל ימות השנה ובכל מזג אוויר. השלמת הפרויקט מתוכננת לשנת 2015. בשנת 2010 הפיק ערוץ ההיסטוריה סידרה בשם "מובילים להימלאיה: דרך המוות" ("Deadliest Roads"), שעוקבת אחרי נהגי משאיות שמנסים לחצות את המעבר.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מעבר רוטאנג בוויקישיתוף