מפוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מפוזאור)
קריאת טבלת מיוןמפוזאורוס

שחזור של מפוזאורוס והשוואה של דגמי מפוזאורוס לאדם
תקופה
קרטיקון עליון, 95 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זאורופסידה
על־סדרה: דינוזאוריה
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
משפחה: קרכרודונטוזאוריים
סוג: מפוזאורוס
מין: מפוזאורוס רוסה
שם מדעי
Mapusaurus roseae
קוריאה וקורי, 2006
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מַפּוּזָאוּרוּס (שם מדעי: Mapusaurus) הוא סוג של דינוזאור טורף, פירוש שמו "לטאת הארץ" או "לטאת האדמה".

בסוג התגלה מין יחיד, מפוזאורוס רוסה (Mapusaurus roseae), שהיה דינוזאור תרופוד ענק שחי בפטגוניה 100-95 מיליון שנה לפני זמננו, אורכו הוא נושא למחלוקת בקרב מומחים רבים וככל הנראה היה בין 10.2 ל-12.2 מטרים (40 רגל) ומשקלו נע בין 3 ל-5 טונות.[1]

בשנת 1995 החלו החפירות בפטגוניה שבארגנטינה וכעבור חמש שנים התגלו ממצאים (שהתפרסמו בכתב העת הצרפתי Geodiversitas) שהוכיחו שלפני כמאה מיליון שנים חיו באזור זה טורפי ענק השייכים לקבוצה Carcharodontosaurids (קרכרודונטוזאוריים). בתוך החפירות נמצאות מאות עצמות של הטורף שנחשב לאחד הטורפים הגדולים ביותר שחיו על פני כדור הארץ. החוקרים משערים שהמצאות פרטים כה רבים במקום אחד מצביעה על התנהלות הטורף בלהקות או קבוצות דבר שמסביר בבירור איך הדינוזאור הזה הצליח לצוד חיות שגדולות פי 20 ממנו. שיניו הם בצורת להבים, חדים ומשוננים שנועדו לחתוך בקלות בבשר הטרף ובכך להשיג את בשרו ללא כול צורך בהרג ממשי של הטרף הניצוד, גם זה מרמז על כך שהמפוזאורוס צד דינוזאורים שגדולים ממנו משמעותית. אף שמומחים סבורים שהטורף היה בוחר בפרטים הקטנים (הצעירים) או בזקני הלהקה של הטרף ובכך מקל מאוד את הציד.

הטרף המשוער של המפוזאורוס היו מיני זאורופודים כבדים כמו הארגנטינוזאורוס - זאורופוד שאורכו הגיע ל-30 עד 40 מטרים לפרט בוגר ומשקלו למעלה מ-70 טונות, והיה ככל הנראה בעל החיים היבשתי הגדול ביותר שחי בכדור הארץ בכל הזמנים. יש סבירות שהמפוזאורוס חלק טריטוריה ומזון עם קרוב המשפחה שלו שחי באזור באותה תקופה, הגיגאנוטוזאורוס, שהיה גדול, חזק ומפחיד ממנו, אך אולי היה טורף בודד, וכך התחרו על סוג שונה של מזון.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • המפוזאורוס מופיע בסדרה הכוכב דינוזאור שם הוא תולש בשר מפרט של ארגנטינוזאורוס שמאוחר יותר מת מאובדן דם וכן נראה בהמשך ניזון ממנו.
  • המפוזאורוס נראה במשחק ללכת עם דינוזאורים.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מפוזאורוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Coria R. A. & Currie P. J. (2006). A new carcharodontosaurid (Dinosauria, Theropoda) from the Upper Cretaceous of Argentina. Geodiversitas 28(1):71-118. PDF