מפוח עלים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפוח עלים נישא על הגב

מפוח עלים הוא מפוח, המשמש ככלי גינון, לסילוק עלי שלכת ופסולת גינה. מפוח זה מזרים אוויר דרך צינור ופיה. מפוחי עלים מונעים בדרך כלל במנוע שתי פעימות, או במנוע חשמלי. בתחילת המאה ה-21 החלו משווקים אף מפוחי עלים המונעים במנוע ארבע פעימות כדי להפחית מטרדי רעש וזיהום אוויר. למפוחי עלים שתי תצורות עיקריות: יחידה אחת לנשיאה ביד, המכילה את המנוע יחד עם צינור המפוח, או יחידת מנוע הנישאת על הגב בעזרת רצועות וממנה יוצא צינור פליטת האוויר הנישא ביד. מפוח עלים הנישא על הגב מתאים לשימוש ממושך יותר.

קיימים מפוחי עלים בהם קיימת אפשרות להפעלה כשואב עלים לתוך שק.

התפתחות השימוש במפוחי עלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימוש במפוחי עלים החל בארצות הברית בשנות ה-50 ככלי ריסוס בעבודות חקלאות. זמן קצר לאחר התחלת שיווקו גילו היצרנים כי משתמשים רבים מסירים את מכל הריסוס מן המכונה ועושים בה שימוש כמפוח בלבד בעבודות גינון. בשנות ה-70 נוצרה ביפן הגרסה הראשונה של מפוחי העלים ככלי גינה והחלה משווקת בארצות הברית. התגברות המחסור במים במדינת קליפורניה והאיסור על שימוש בזרמי מים לצורך עבודות ניקיון בגינה, עודד את השימוש במפוחי עלים. בשנת 1990 נמכרו בארצות הברית מעל 800 אלף מפוחי עלים בשנה והם הפכו לכלי גינה שגרתיים[1]. בשנת 1998 שווקו בארצות הברית 1,868,160 מפוחי אוויר.

השפעה על הסביבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימוש בכלי גינה מכניים המונעים בבנזין הוא גורם זיהום אוויר משמעותי[2]. הזיהום הנוצר ממפוח עלים אחד שווה לזיהום הנוצר מ-17 מכוניות[3]. האוויר הנפלט מן המפוח, במהירות של כ-200 קמ"ש, יוצר אבק עדין רב הנישא באוויר, ומכיל חול, צואת בעלי חיים, מזהמים הנפלטים ממפלטי מכוניות, ועוד. מפוחי עלים המונעים במנועי בנזין שתי פעימות יוצרים בנוסף לזיהום אוויר מטרדי רעש קשים. זמן קצר לאחר התחלת שיווקם של מפוחי עלים בארצות הברית החלו רשויות מקומיות לאסור על השימוש בכלי זה בתחומן. ראשונה הייתה העיירה הקליפורנית כרמל-שעל-היםאנגלית: Carmel-by-the-Sea), בשנת 1975, אחריה באה בוורלי הילס בשנת 1978 ורשויות מקומיות רבות אחרות. בתחילת המאה ה-21 למעלה מ-80 ערים בקליפורניה לבדה אסרו על השימוש במפוחי עלים בתחומן[4]. אנשים העוסקים בהפעלת מפוחי עלים באופן קבוע במסגרת עבודתם נחשפים לסיכון בריאותי חמור[5]. בבדיקות שנערכו במפוחי אוויר עם מנועי בנזין נמצא שבחלקם רמת הרעש למפעיל היא מעל 110 דציבל, רמת רעש שאף חשיפה קצרה לה עלולה לגרום לנזקי שמיעה קשים.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2007 פרסם המשרד להגנת הסביבה בישראל דו"ח "הפחתת מטרדי רעש ואבק ממפוחי עלים" הממליץ, בין השאר, לשוב ולנקות מדרכות וכבישים בציוד ידני, כגון מטאטאים, ולא להפעיל מפוחי עלים באזורי מגורים[6]. בחודש יוני 2009 הגישו מספר חברי כנסת הצעת חוק לתיקון חוק למניעת מפגעים, התשכ"א–1961, האוסרת על הפעלת מפוחי עלים רועשים וכן מגבילה את השימוש במפוחי עלים באזורי מגורים, למניעת זיהום אוויר[7]. מספר רשויות מקומיות בישראל הגבילו את השימוש במפוחי עלים בתחומן. כך למשל, בתחומי עירית כפר סבא אסור השימוש במפוחי עלים רועשים ובשטחים שאינם סלולים[8].

באפריל 2011 נכנסו לתוקף תקנות שאוסרות להפעיל או להרשות לאחר להפעיל מפוח עלים הגורם לרעש באזור מגורים[9]. ומרכז השלטון המקומי עתר לבג"ץ נגד האיסור הזה. ב-14.12.2011 דחה בג"ץ את העתירה של מרכז השלטון המקומי והאיסור נותר בעינו[10].

על פי אתר המשרד להגנת הסביבה: "חל איסור מוחלט על הפעלת מפוחי עלים באזור מגורים"[11]. נכון להיום, האכיפה על החוק איננה מיושמת כראוי.[12]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מפוח עלים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ A Report to the California Legislature on Impacts of Leaf Blowers.California Environmental Protection Agency, February 2000.
  2. ^ Outdoor Air - Transportation: Lawn Equipment. US Environmental Protection Agency
  3. ^ הסוף למפוחי עלים: ועדת הפנים קוראת להפסיק לאלתר את השימוש
  4. ^ A Report to the California Legislature on Impacts of Leaf Blowers. p. 4
  5. ^ A Report to the California Legislature on Impacts of Leaf Blowers. p. 7
  6. ^ הפחתת מטרדי רעש ואבק ממפוחי עלים. המשרד להגנת הסביבה, 2007
  7. ^ הצעת חוק למניעת מפגעים (תיקון – איסור הפעלת מפוחים רועשים), התשס"ט–2009
  8. ^ חוק עזר לכפר סבא (מפוחי עלים), התשס"ט - 2009
  9. ^ תקנות למניעת מפגעים (מניעת רעש)
  10. ^ פסק-דין בתיק בג"ץ 3054/11, באתר supremedecisions.court.gov.il, ‏14.12.2011
  11. ^ רעש בסביבת מגורים, באתר GOV.IL
  12. ^ מפוחי עלים – סיפורו של חוק פרוץ, באתר איכות הסביבה, ‏2017-10-03