מפלגת העמים הדמוקרטית (טורקיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפלגת העמים הדמוקרטית
טורקית: Halkların Demokratik Partisi
כורדית: Partiya Demokratik a Gelan
מדינה טורקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מנהיגים סלהאטין דמירטאש
פיגן יוקסקדה
תקופת הפעילות 2012–הווה (כ־12 שנים)
אידאולוגיות אנטי-קפיטליזם
אנטי-לאומיות
סוציאליזם ליברטריאני
דמוקרטיה סוציאליסטית
דמוקרטיה ישירה
סביבתנות
פמיניזם
לאומיות כורדית
זכויות להט"ב
זכויות מיעוטים
מטה אנקרה, טורקיה
מיקום במפה הפוליטית שמאל
ארגונים בינלאומיים הברית הפרוגרסיבית, מפלגת הסוציאליסטים האירופאים, האינטרנציונל הסוציאליסטי עריכת הנתון בוויקינתונים
צבעים רשמיים סגול
נציגויות בפרלמנטים
האספה הלאומית הגדולה של טורקיה
80 / 550
www.hdp.org.tr
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מפלגת העמים הדמוקרטיתכורדית: Partiya Demokratik a Gelan, טורקית: Halkların Demokratik Partisi או HDP) היא מפלגת שמאל בטורקיה הפועלת כמפלגת אם עבור מפלגת BDP הפרו-כורדית. המפלגה משתפת פעולה עם תנועת קונגרס העמים הדמוקרטי (HDK).

היא נוסדה בשנת 2012 באגף הפוליטי של "קונגרס העם הדמוקרטי", איחוד של מספר תנועות שמאל אשר בעבר פעלו בנפרד, כדי לעבור את אחוז החסימה הגבוה בטורקיה, העומד על 10%, כהכנה לבחירות הכלליות ביוני 2015.

המפלגה פועלת עם מנגנון הנהגה כפול, עם יושב ראש ויושבת ראש. ביוני 2014 מונו סלהאטין דמירטאש ופיגן יוקסקדה (אנ') לתפקידים. HDP נתפסת לפעמים כגרסה הטורקית של SYRIZA ו-Podemos.

בבחירות הכלליות שנערכו ב-2015 הצליחה המפלגה, כנגד כל הסקרים, לעבור את אחוז החסימה ולהשיג מעל 13% מהקולות, ובכך נכנסה לראשונה לפרלמנט. בין נציגיה היה גארו פאילן ממוצא ארמני.

בנובמבר 2016 הוצאו צווי מעצר כנגד 12 מראשי המפלגה[1], ובשנים שלאחר מכן שבה ועצרה את נבחרי המפלגה במקרים נוספים[2][3]. על אף זאת, המפלגה התחזקה בשנים אלו וגדלה לכדי המפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט[3].

בשנת 2021, התובע הכללי, בקיר שאהין הגיש עתירה לבית המשפט לחוקה בבקשה להוציא מחוץ לחוק את המפלגה. לפני כן, ממשלת טורקיה פיטרה 50 מתוך 53 ראשי העיריות של המפלגה[4][5].

סלהאטין דמירטאש טען שאם המפלגה הדמוקרטית העממית תיסגר, מועמדי HDP לפרלמנט ייכנסו בבחירות הכלליות ב-2023 למפלגת העתיד של השמאל הירוק (בטורקית Yeşiller ve Sol Gelecek Partisi, או YSGP), המכונה גם מפלגת השמאל הירוק (בטורקית: Yeşil Sol Parti, או YSP).

על פי ההחלטה שהתקבלה ב-24 במרץ 2023, החליטו המפלגה הדמוקרטית העממית, מפלגת התנועה הלייבוריסטית ומפלגת החופש החברתי לרוץ יחד במערכת הבחירות כחלק מרשימת מפלגת העתיד של השמאל הירוק.[6]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא טורקיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.