מפלגת הצדק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפלגת הצדק
Adalet Partisi
לוגו מפלגת הצדק
מדינה טורקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1961–1981 (כ־20 שנה) עריכת הנתון בוויקינתונים
אידאולוגיות שמרנות ליברלית
מטה אנקרה
מיקום במפה הפוליטית מרכז-ימין
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מפלגת הצדקטורקית: Adalet Partisi, AP) הייתה מפלגה בטורקיה שקמה ב-11 בפברואר 1961 לאחר ההפיכה הצבאית הראשונה במדינה ב-1960, והתקיימה עד שפוזרה ב-12 בספטמבר 1981 בעקבות ההפיכה הצבאית השלישית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפלגת הצדק נוסדה בידי רגפ גימישפלא (אנ') ואחרים כמפלגת המשך למפלגה הדמוקרטית בראשות אדנאן מנדרס וג'לל באייר, אשר פוזרה וקיומה נאסר על ידי צבא טורקיה ב-1960. גימישפלא, שהיה בעברו ראש המטות המשולבים של טורקיה, שימש כמנהיג המפלגה עד סמוך למותו ב-1964 ואז נטל סוליימאן דמירל את מקומו והצעיד את המפלגה אל מרכז הזירה הפוליטית בטורקיה. למפלגת הצדק הצטרפו רבים מיוצאי המפלגה הדמוקרטית, ומצעה היה ימני מתון וחילוני אם כי היו בה שתי קבוצות כוח עיקריות מנוגדות - האחת ליברלית והאחרת שמרנית באופן יחסי.

דמירל כיהן שש פעמים כראש ממשלת טורקיה מטעמה של המפלגה, והיא הייתה למפלגת השלטון בין 20 בפברואר 1965 ועד להפיכה הצבאית השנייה במדינה ב-12 במרץ 1971. בהפיכה זו לא נאסר קיומן של מפלגות פוליטיות, ודמירל הצליח לבסס שלוש ממשלות נוספות במחצית השנייה של שנות השבעים של המאה ה-20. שתיים מממשלות אלה היו ממשלות קואליציה, ובאחרונה אף הצליח דמירל להקים ממשלת רוב שכיהנה 10 חודשים, אך השלטון נע בתקופה של שלוש שנים כמטוטלת בין מפלגת הצדק למפלגת העם הרפובליקאית בראשות בולנט אג'וויט; ולבסוף, ב-1980, נטל הצבא את השלטון במדינה בהפיכה הצבאית השלישית. לאחר הפיכה זו פוזרו כל המפלגות הפוליטיות ודרכה של המפלגה זכתה להמשכיות בדמותה של מפלגת הדרך הנכונה, שב-27 במאי 2007 שבה ושינתה את שמה ל"מפלגה הדמוקרטית".

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]