מפעל קסת לספרות ביכורים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמליל המפעל
סמליל המפעל

מפעל קסת לספרות ביכורים היה מיזם שפעל בשנים 2005–2016, כחממה ספרותית המלווה ספרי ביכורים מבטיחים בתחום הפרוזה והשירה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"מפעל קסת" נוסד בשנת 2005 על ידי המרכז לספריות וספרות בישראל ובסיוע משרד התרבות והספורט[1]. מערכת המפעל קיבלה אליה כתבי-יד נבחרים של יצירות ביכורים ממולי"ם ישראלים (כל הוצאה רשאית להגיש שני כתבי יד בשנה), והעניקה לכותבים הנבחרים, כארבעה-חמישה בשנה, ליווי על ידי עורך ספרות מנוסה. בתחילה כלל "מפעל קסת" את תחום הפרוזה בלבד, ומשנת 2008 הוא כלל גם את תחום השירה, וגם השתתפות בספר שני של מחבר.

את מדור "קסת - פרוזה" ערכו בעבר הסופר והעורך יובל שמעוני (2005–2011)[2], והעורכת יערה שחורי (2011–2014)[3]. מאז שנת 2014 ערך את המדור הסופר חיים באר[4]. את מדור "קסת - שירה" ערך מאז הווסדו העורך והמתרגם ד"ר דוד וינפלד.

הספר הראשון שראה אור במסגרת "מפעל קסת" הוא "שום גמדים לא יבואו" מאת שרה שילה (הוצאת עם עובד), שזכה בהמשך גם בפרס ספיר לשנת 2007[5]. בין הספרים הבולטים הנוספים נמנים: "מקימי" מאת נועה ירון-דיין (עם עובד, 2007)[6], וספרי השירה הראשונים של המשוררים אלמוג בהר, יודית שחר, עמיחי חסון, יורם ניסינוביץ, ואלכס בן-ארי.

ב-2016 החליטה שרת התרבות מירי רגב להפסיק את התקצוב הממשלתי למיזם[7]. לאחר סגירת המיזם מחלקת מפעלי ספרות של המרכז לספריות וספרות בישראל ממשיכה לפעול לטיפוח תרבות הספר וקידום הקריאה והיצירה בישראל, באמצעות: המפעל לתרגום ספרות מופת, מפעל ספרי ביכורים, ספרי שירה, ספרי אמנויות, פרויקט "הארכיון" ספרות עברית בקול וארכיון הווידאו "סופרים קוראים". במסגרת המחלקה מקיימים מגוון תוכניות שונות לעידוד היוצרים/ות והיצירה הכתובה. הפעילות מתבצעת באמצעות השתתפות בהוצאה לאור של ספרים ובאופנים שונים נוספים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המפעל לתרגום ספרות מופת ~ המפעל לספרי ביכורים ~ המפעל לספרי אמנויות ~ המפעל לספרי שירה ~ אתר הארכיון ~ סדרת מפרשים ~ פרויקט סופרים קוראים

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]