מפרץ וייטווטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפרץ וייטווטר
Whitewater Bay
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מידע כללי
מיקום מפרץ מקסיקו עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג מפרץ עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע נוסף
מדינות באגן הניקוז פלורידה עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 25°17′08″N 80°59′34″W / 25.2856°N 80.9928°W / 25.2856; -80.9928
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מפרץ וייטווטראנגלית: Whitewater Bay) הוא מפרץ בחופה המערבי של מדינת פלורידה שבארצות הברית, בתחומי מחוז מונרו, בשטח הפארק הלאומי אוורגליידס, צפונית לכף סייבל. המפרץ הוא אחד מאתרי שיט הקיאקים והקאנואים המפורסמים ביותר בעולם[1].

המפרץ מוקף כמעט לגמרי ביבשה, אך מחובר בחיבור צר למפרץ אויסטר (Oyster Bay) הממוקם מערבית לו אשר בתורו מחובר למפרץ פונסה דה לאון אשר מחובר למפרץ מקסיקו. בעקבות זאת, המים במפרץ נמצאים בתוכו למשך זמן ארוך יחסית ויש להם רמה נמוכה מאוד של זרחן (P), ורמה יחסית גבוהה של פחמן אורגני מומס (DON)[2].

במי המפרץ גדלים מנגרובים אשר הטאנין שלהם נותנים למים צבע של שוקו. כאשר הרוח נושבת על מימי המפרץ וגורמת לגלים הבועות הלבנות של הגלים, אשר לרוב כמעט אינן נראות על רקע של מים ירוקים או כחולים, גורמות לכך שהמפרץ נראה לבן, ובהתאם לכך קיבל המפרץ את שמו[3]. רצפת המפרץ עשויה ממשקע כבול[4]. החל מספטמבר 1992 מתבצע ניטור חודשי של איכות המים ב-22 נקודות באזור מפרץ וייטווטר, שמונה מהם במפרץ עצמו, אולם החל מאוקטובר 2007 הניטור בוטל בארבע נקודות, שלושה מהם במפרץ עצמו[5].

לפני כ-5000 שנה היה המפרץ חלק מביצות האוורגליידס שהכילו מים מתוקים. עם עליית גובה פני הים בעקבות המסת הקרחונים, חדרו מי הים לתוך המפרץ שהכיל תערובת של מים מלוחים ומתוקים. עד סביבות שנות ה-30 של המאה ה-20 עוד גדלו בגדה הצפונית של המפרץ צמחים הזקוקים למים מתוקים. אולם עם הטית נחלי המים המתוקים הזורמים אל המפרץ לצורך שימוש האדם, עלתה מליחות המים במפרץ וצמחי מים מתוקים חדלו לצמוח לחופי המפרץ. רמת המליחות במפרץ עלתה עוד יותר משנת 1957, כאשר תעלה חדשה הובילה מים ממפרץ פלורידה למפרץ קוט ומזרח מפרץ וייטווטר. ביולי 1982 התעלה נחסמה במטרה להוריד את רמת המליחות של מי המפרץ[6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא גאוגרפיה של ארצות הברית ובנושא מפרצים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.