מפת העולם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היטל Winkel tripel שאומץ על ידי הנשיונל ג'יאוגרפיק במפותיהם
המפה המפורטת ביותר שקיימת של כדור הארץ כולו, נכון להיום, אשר בעלת הצבעים האמיתיים של כדור הארץ

מפת עולם היא מפה של רוב או כל פני השטח של כדור הארץ. מפות העולם, בשל קנה המידה שלהן, חייבות להתמודד עם בעיית ההיטל. מפות המוצגות בשני ממדים (אנ') מעוותות תמיד את השטח התלת־ממדי של כדור הארץ. בעוד שהדבר נכון לכל מפה, העיוותים הללו קיצוניים במיוחד במפות עולם. טכניקות רבות פותחו לאורך השנים, במטרה להציג מפות עולם מסוגים שונים למטרות טכניות ואסתטיות מגוונות.

יצירת מפת עולם הצריכה בעבר ידע על כדור הארץ, האוקיינוסים, והיבשות. מהתקופה הפרהיסטורית ועד ימי הביניים, יצירת מפת עולם מדויקת הייתה בלתי אפשרית, מכיוון שפחות ממחצית מקווי החוף של כדור הארץ, ורק חלק קטן מאזורי היבשה הנרחבים היו ידועים לכל הציוויליזציות. בעקבות המחקר שהחל בתחום, במהלך תקופת הרנסאנס האירופי, החל במהירות להצטבר ידע רב אודות כדור הארץ, אשר סייע בהמשך לכך, שעד אמצע המאה ה-17 מרבית קווי החוף של היבשות השונות מופו, על אף שבתחילה אותן המפות היו מאוד לא מדויקות.

מפות העולם מתמקדות בדרך כלל או במאפיינים פוליטיים או במאפיינים פיזיים. מפות פוליטיות מדגישות גבולות טריטוריאליים ואת האזורים המיושבים. מפות פיזיות מציגות מאפיינים גאוגרפיים כגון הרים, סוגי קרקע או שימושי קרקע. מפות גאולוגיות מציגות לא רק את פני השטח, אלא גם מאפיינים של הסלע, קווי שבר ומבנים תת-קרקעיים. מפות כּוֹרוֹפְּלֵתִיות (אנ') משתמשות בגוון ועוצמות צבע, על מנת להבדיל הבדלים בין אזורים שונים, כגון על מנת להציג מידע בנושא סטטיסטיקה דמוגרפית או כלכלית.

היטלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל מפות העולם מבוססות על אחת מכמה היטלים, או שיטות להצגה של גלובוס בפריסה דו־ממדית. כל ההיטלים מעוותים מאפיינים גאוגרפיים, מרחקים וכיוונים בדרך כלשהי. ההיטלים השונים שפותחו, מספקים פתרונות שונים לבעיות הנוגעות לאי דיוקים, ואשר נובעות מהעיוות הבלתי נמנע שגלום ביצירת מפות עולם.

ההיטל הנודע ביותר הוא היטל מרקטור.

מפות נושאיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפה נושאית מציגה מידע גאוגרפי על נושא אחד או כמה נושאים ממוקדים. מפות אלו "יכולות לתאר היבט פיזי, חברתי, פוליטי, תרבותי, כלכלי, סוציולוגי, חקלאי או כל היבט אחר של עיר, מדינה, אזור, אומה או יבשת".

מפות היסטוריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימות גם מפות עולם קדומות, אשר נוצרו לאורך ההיסטוריה, מתקופת הברזל ואילך. מפות ישנות מספקות מידע על מקומות שהיו ידועים בתקופות עבר, וכן מידע על הבסיס הפילוסופי והתרבותי של המפה, שלעיתים קרובות היה שונה בהרבה מהמידע המוצג בקרטוגרפיה המודרנית. מפות הן אמצעי אחד, שבאמצעותו מדענים מפיצים את רעיונותיהם, ומעבירים אותם לדורות הבאים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מפת העולם בוויקישיתוף