מקגייוור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מקגיוור)
מקגייוור
MacGyver
ריצ'רד דין אנדרסון בתפקיד מקגייוור
ריצ'רד דין אנדרסון בתפקיד מקגייוור
סוגה פעולה / הרפתקאות
יוצרים לי דייוויד זולוטוף
שחקנים ריצ'רד דין אנדרסון
דנה אלקר
ברוס מקגיל
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 7
מספר פרקים 139
2 סרטי טלוויזיה
הפקה
הפצה CBS Television Distribution עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר צילומים Qube עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה רנדי אדלמן עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 45 דקות
שידור
רשת שידור ABC
רשת שידור בישראל הערוץ הראשון
ערוץ המזרח התיכון
AXN
סטאר וורלד
תקופת שידור מקורית 29 בדצמבר 198521 במאי 1992
קישורים חיצוניים
macgyverglobal.com
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מקגייוור (אנגלית: MacGyver, ‏האזנה?‏) היא סדרת טלוויזיה אמריקאית ששודרה בשנים 19851992 ברשת ABC. גיבורה הוא סוכן חשאי בשם אנגוס מקגייוור המגולם על ידי השחקן ריצ'רד דין אנדרסון. הסדרה נוצרה על ידי לי דייוויד זלוטוף והופקה על ידי הנרי וינקלר.

הסדרה שודרה בארצות הברית מ-29 בספטמבר 1985 עד ל-21 במאי 1992 על ידי רשת השידור ABC וכללה 139 פרקים. שני סרטי טלוויזיה נוספים הופקו בשנת 1994. הסדרה צולמה ברובה בוונקובר שבקולומביה הבריטית בקנדה.

בישראל שודרה הסדרה במקור בערוץ הראשון ושודרה מאז בערוצים רבים נוספים.

ב-2016 עלה ברשת CBS עיבוד חדש לסדרה "מקגייוור" בו מככב לוקאס טיל, והיא משודרת בישראל בערוץ yes Action.

עלילת הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מתרכזת בדמותו של אנגוס מקגייוור, המשמש בתחילת הסדרה כסוכן מיוחד בשירות ארצות הברית, ומאוחר יותר משרת כסוכן של מוסד רב-עוצמה וממשלתי-למחצה המכונה "ארגון הפיניקס". יעדיו ומפעיליו של ארגון זה נותרים לא ברורים במשך כל הסדרה, ואולם האחראי והמפעיל הישיר של מקגייוור, פיטר ת'ורנטון (שגילם השחקן דנה אלקר) מופיע בפרקים השונים. תכונתו הבולטת ביותר של מקגייוור, בה מתרכזת הסדרה, היא מציאת פתרונות יצירתיים לבעיות שונות הכוללים לרוב פתרונות מדעיים ואלתורים הנדסיים-טכנולוגיים באמצעים פשוטים כגון אולר שווייצרי, מהדק ניירות ועוד.

מקגייוור מתנגד בתוקף לאלימות ולפגיעה בסביבה. הוא לעולם אינו משתמש בנשק חם כתוצאה מטראומת ילדות שעבר, בה מת חברו הטוב בשל משחק בנשק. בהתאם לקו זה, מתנגד מקגייוור גם לשתיית אלכוהול, פגיעה בטבע וכדומה.

סקירת הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונהפרקיםשודרה לראשונה (ארצות הברית)
הפרק הראשוןהפרק האחרון
12229 בספטמבר 19857 במאי 1986
22222 בספטמבר 19864 במאי 1987
32021 בספטמבר 19879 במאי 1988
41931 באוקטובר 198815 במאי 1989
52118 בספטמבר 198930 באפריל 1990
62117 בספטמבר 19906 במאי 1991
71416 בספטמבר 199121 במאי 1992

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמויות הראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אנגוס מקגייוור (ריצ'רד דין אנדרסון) - גיבור פעולה אופטימי ואינטליגנטי באופן יוצא דופן אשר תמיד יעדיף בכל אפשרות לפתור סכסוכים מבלי להשתמש באמצעים אלימים. כאמור, הוא מסרב לשאת או להשתמש באקדח עקב תאונת ילדות בה גרם למותו של חבר באקדח. גם במקרים בהם ההמצאות המאולתרות שלו משמשות להתקפת יריבים עוינים, הוא תמיד עושה זאת מתוך הגנה עצמית, ובמידת האפשר, ינסה להשבית את יריבו ולהימנע מלגרום למותו. מקגייוור שירת בצבא ביחידה לסילוק פצצות ולחם במלחמת וייטנאם.
  • פיטר ת'ורנטון (דנה אלקר) - הבוס של מקגייוור והחבר הכי טוב שלו. בנוסף לשליחת מקגייוור לפעולות שונות, לאורך הסדרה פיט נאלץ פעמים רבות לחלץ את מקגייוור ממצבים שונים. לקראת סוף הסדרה דנה אלקר חלה בגלאוקומה ואיבד את מאור עיניו. התסריטאים החליטו לשלב פרט זה בסדרה, וכך גם ת'ורנטון הלך והתעוור.

דמויות חוזרות ונשנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה התאפיינה בהופעות חוזרות ונשנות של מספר דמויות אורח:

  • ג'ק דלטון (ברוס מק'גיל) - ידיד נוסף של מקגייוור, הנוטה גם הוא לסבך את מקגייוור בצרות כנגד רצונו. שקרן פתולוגי המזוהה בקריצה בלתי נשלטת כשהוא משקר. מחפש תמיד דרכים קלות להתעשר וגורר את מקגייוור נגד רצונו איתו. כל הדרכים הללו מתגלות כמסוכנות ונכשלות כאשר הוא ומקגייוור ניצלים בעור שיניהם מהאסונות אליהם הביא אותם דלטון (ובעיקר בזכות תושייתו של מקגייוור). לפני תחילת הסדרה, הפעיל רשת מוניות בה עבר מקגייוור כנהג, אך לאחר שמכוניתו הושמדה על ידי מרדוק, עבר מקגייוור לעבוד עבור ת'ורנטון.
  • מרדוק (מייקל דה-בר) - אחד מאויביו המוכשרים ביותר של מקגייוור. רוצח שכיר ואמן תחפושות. המפגש הראשוני ביניהם היה כשמקגייוור הסיע את פיטר ת'ורנטון (כשהשניים טרם הכירו) למקום בו קיווה לתפוס את מרדוק. התוכנית לא עלתה יפה, והם מצאו את עצמם בני ערובה בידי הרוצח, ונמלטו רק בזכות חשיבתו המהירה של מקגייוור. מרדוק נוטה לזייף את מותו, ובסוף כל פרק בו הופיע נראה כאילו מצא את מותו תוך כדי קריאה בשמו של מקגייוור. (לרוב תוך נפילה לתהום) עם זאת, לעולם לא מוצאים את גופתו, והוא מופיע בשנית מספר שנים לאחר מכן כשהוא מחפש נקמה.
  • פני פארקר (טרי האצ'ר) - ידידה של מקגייוור, בעלת כישרון יוצא מן הכלל לסבך את עצמה ואת מקגייוור בצרות. הם נפגשו במזרח אירופה באחד הפרקים, כאשר ניסתה להיעזר בו כדי להתגונן מפני פושע שרדף אחריה.
  • הארי ג'קסון (ג'ון אנדרסון) - סבו של מקגייוור. כשהוא מופיע לראשונה בסדרה, הם רחוקים מאוד, כיוון שלא היו בקשר מאז מות אמו של מקגייוור (הארי לא היה מעוניין לראות את מקגייוור, כיוון שהזכיר לו את בתו). בעל תושייה רבה כשל נכדו, והשניים מוצאים עצמם נאבקים על חייהם מספר פעמים לאורך הסדרה. (כתוצאה מכך, מתקרבים השניים, ונעשים חברים קרובים)

השפעות על התרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השם מקגייוור הפך לכינוי נפוץ לאלתור, בייחוד בהקשר של פתרון בעיות בעזרת חפצים יומיומיים.[1][2]

אזכורים בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בתחילת שנות התשעים תוכנית הסאטירה הישראלית "זהו זה!", עשתה פרק שלם אשר כולו פרודיה על "מקגייוור".
  • בסדרה "הסימפסונים" אחיותיה של מארג' מאוהבות במקגייוור, לא מפסידות אף פרק מהסדרה, ובאחד מפרקי הסמפסונים אף חוטפות את ריצ'רד דין אנדרסון המגלם אותו.
  • בפרק הראשון של הסדרה סטארגייט SG-1, פונה קפטן קרטר אל קולונל ג'ק אוניל (המגולם על ידי אנדרסון) ומשתמשת בביטוי "macgyverize".
  • ריצ'רד דין אנדרסון כיכב בפרסומת ששודרה בסופר בול 2006 בתור מקגייוור (על אף שזה לא מצוין).
  • ישנו סרט פארודיה בכיכובו של צוות SNL הנקרא מקגרובר.
  • בתוכנית הטלוויזיה "הקומדי סטור" מופיעה דמותו של מקגייוור, אשר נוטה ליצור כל מיני דברים מקופסאות שימורים. את דמותו של מקגייוור גילם רובי דואניאס.
  • בתוכנית מכסחי המיתוסים שידרו כמה תוכניות אשר בדקו האם ניתן לשחזר במציאות את ההמצאות שהופיעו בתוכנית הטלוויזיה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Wesley A. Britton, Spy television, Westport, Conn: Praeger, 2004, The Praeger television collection, עמ' p. 212, ISBN 978-0-275-98163-1
  2. ^ Rich, John, Warm Up the Snake: A Hollywood Memoir, 2006, עמ' p. 167, ISBN [[מיוחד:משאבי ספרות חיצוניים/ISBN 0-472-11578-2|ISBN 0-472-11578-2]]