מקסיקלי

מקסיקלי
Mexicali
סמל מקסיקלי
סמל מקסיקלי
סמל מקסיקלי
דגל מקסיקלי
דגל מקסיקלי
דגל מקסיקלי
קתדרלת Nuestra Señora de Guadalupe
קתדרלת Nuestra Señora de Guadalupe
מדינה מקסיקומקסיקו מקסיקו
מדינה באחה קליפורניהבאחה קליפורניה באחה קליפורניה
תאריך ייסוד 14 במרץ 1903
שטח 114 קמ"ר
גובה 3- מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 1,034,224 (2019)
 ‑ במטרופולין 1,155,399 (2008)
 ‑ צפיפות 81.94 נפש לקמ"ר (2008)
קואורדינטות 32°40′00″N 115°28′00″W / 32.666667°N 115.466667°W / 32.666667; -115.466667
אזור זמן UTC -8
www.mexicali.gob.mx
מרכז תרבות עירוני
כיכר הידידות- בגבול בין מקסיקו וארצות הברית

מקסיקליספרדית: Mexicali, נהגה בספרדית מחיקלי) היא בירתה של מדינת באחה קליפורניה בצפון מקסיקו על הגבול עם ארצות הברית בצמוד לעיר קלקסיקו. זו העיר השנייה בגודלה במדינת באחה קליפורניה ונחשבת לעיר הצפונית ביותר במקסיקו ובאמריקה הלטינית כולה. במקסיקלי חיים כמיליון תושבים.

שמה של העיר כולל את שמה של מקסיקו: מקסי ושמה של מדינת באחה קליפורניה: קלי.

העיר הפכה לבירתה של מדינת באחה קליפורניה עם הקמתה של המדינה, בשנת 1953.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר הוקמה ב-14 במרץ 1903 על ידי 500 חקלאים. תוך שנה הצליחו החקלאים להשקות שטח של 405 קילומטרים רבועים ולהפוך אותם משממה לשדות גידול של פירות, ירקות וכותנה. עד סוף שנת 1904 חיו בעיר 10,000 תושבים. בשנת 1914 קיבלה מקסיקלי מעמד של עיר.

בתחילת המאה ה-20 הגיעה לעיר אוכלוסייה סינית גדולה. הפועלים הסינים הובאו על ידי 'חברת קולורדו ריבר לנד' אשר פיתחה את האזור סביב העיר מקסיקלי והעדיפה להביא פועלים סינים מאשר להעסיק את המקומיים. דבר זה גרם למתחים רבים בין המקומיים לסינים.

במהלך תחילת המאה ה-20, המשיך היצור החקלאי להתפתח סביב העיר כאשר היבול העיקרי היה כותנה. במהלך שנות ה-50 וה-60 של המאה ה-20 מקסיקלי הפכה לעיר המובילה במקסיקו בגידול כותנה והעיר החשובה ביותר לתעשיית הטקסטיל. כיום העמק סביב מקסיקלי הוא השטח החקלאי הפורה ביותר בכל מקסיקו.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקסיקלי ממוקמת בשטח מדברי, סמוך לגבול עם ארצות הברית ונחשבת לעיר הצפונית ביותר באמריקה הלטינית. מעבר הגבול בין מקסיקו לארצות הברית עובר במרחק מטרים מהבתים הצפוניים של העיר. שכנתה מצפון של מקסיקלי היא העיר קלקסיקו שבמדינת קליפורניה, ארצות הברית. ממזרח נמצא הגבול עם מדינת סונורה, מדרום העיר אנסנדה וממערב העיר טקאטה.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקסיקלי היא העיר ה-13 בגודלה במקסיקו וחיים בה כמיליון תושבים. מקסיקלי היא העיר המגוונת ביותר בכל מקסיקו מבחינת גזעי האדם. חיים בה זה לצד זה אירופאים, אפריקאים, אינדיאנים, ערבים, אסיאתים ועוד. בנוסף לכך העיר מונה את האוכלוסייה הסינית הגדולה ביותר במקסיקו, כ-5,000 תושבים החיים בצ'אינה-טאון במרכז העיר. למרות שמספר התושבים הסינים של שכונת צ'אינה-טאון במקסיקלי לא מתקרב למספרם בניו יורק או סן פרנסיסקו,

האוכלוסייה הסינית הייתה כל כך רבה בעיר שבשנות ה-40 היו בעיר שני בתי קולנוע ובשניהם הוקרנו בעיקר סרטים סינים.

עם הזמן האוכלוסייה המקומית החלה לגלות עוינות כלפי הסינים מה שגרם למקרי רצח רבים בכל צפון מקסיקו. האוכלוסייה הסינית במקסיקלי הייתה גדולה וחזקה והם הצליחו לשמור על עצמם היטב.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גבול הסיליקון[עריכת קוד מקור | עריכה]

'גבול הסיליקון' הוא פארק תעשייה בעלות כ-2 מיליון דולר הנמצא בבניה לאורך הגבול בין ארצות הברית למקסיקו בצפון מקסיקלי. מטרת פארק התעשייה היא לנצל את קרבתה של מקסיקלי לעמק הסיליקון בקליפורניה ולמשוך חברות תעשייה גדולות להשקיע במקסיקו (בעקבות העלות הקטנה יותר). דבר זה יכול להזניק את התעשייה של מקסיקלי ושל מקסיקו כולה ולהפוך אותה לעיר תעשייה נקיה, מה שיגרום גם לאיכות חיים גבוהה יותר.

נשיא מקסיקו הקודם, ויסנטה פוקס הבטיח לכל חברה אשר תקים מפעל בפארק התעשייה ותשקיע בו מעל מיליארד דולר פטור ממס למשך 10 שנים.

אקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקסיקלי ידועה כמקום עם מזג אוויר קיצוני. הטמפרטורה הממוצעת בקיץ היא 42 מעלות צלזיוס ובחורף 5 מעלות צלזיוס. הטמפרטורה הגבוהה ביותר שנרשמה בעיר הייתה 52 מעלות צלזיוס (בשנת 1995) והנמוכה ביותר שנרשמה הייתה 8- מעלות צלזיוס בשנת 1949. בשנת 1932 ירד בעיר שלג בפעם היחידה בהיסטוריה.

תיירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיקומה של העיר סמוך לגבול עם ארצות הברית תורמת לה הכנסה גדולה מתיירות. אומנם מעבר הגבול בין קלקסיקו למקסיקלי פחות עמוס ממעבר גבול בטיחואנה אך עדיין עוברת בעיר מדי יום כמות גדולה של תיירים מארצות הברית. כמות גדולה מהתיירים הם בני נוער אמריקאים מהמדינות הגובלות עם באחה קליפורניה, המגיעים לעיר להשתכר, מכיוון שהגיל המותר לשתיית אלכוהול במקסיקו הוא 18 לעומת 21 בארצות הברית. במקרים רבים בני נוער אלו, שלא יודעים לשתות משתכרים ומתפרעים.

משנת 1997 ומדי שנה נערך בעיר פסטיבל 'באחה פרוג' הנחשב לאחד מפסטיבלי הפרוגרסיב רוק הגדולים בעולם ומושך אליו כמות גדולה של תיירים חובבי פרוגרסיב רוק מכל רחבי העולם.

בנוסף לתיירות, קרבתה של מקסיקלי לגבול תורמת בכך שתושבים רבים מאריזונה וקליפורניה מגיעים למקסיקלי לקנות תרופות ולעבור טיפולי שיניים וזאת מכיוון שהטיפולים והתרופות זולים בהרבה מארצות הברית.

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

'נמל תעופה בינלאומי מקסיקלי' ממוקם סמוך לעיר ומשרת את תושבי מקסיקלי והסביבה. למרות הגדרתו כ'נמל בינלאומי' הוא משמש לטיסות פנים סדירות בלבד ולטיסות צ'ארטר לארצות הברית וקנדה: לוס אנג'לס, סן פרנסיסקו וונקובר.

ערים תאומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מקסיקלי בוויקישיתוף