מקס רומיאו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מקס רומאו)
מקס רומיאו
Max Romeo
מקס רומיאו, 2013
מקס רומיאו, 2013
לידה 22 בנובמבר 1944 (בן 79)
סנט ג'יימס, ג'מייקה
שם לידה מקסוול ליווינגסטון סמית
מוקד פעילות ג'מייקה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1965
עיסוק זמר ומוזיקאי
סוגה רגאיי שורשי
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים Charmax
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מקס רומיאואנגלית: Max Romeo; נולד בשם מקסוול ליווינגסטון סמית (Maxwell Livingston Smith); ‏22 בנובמבר 1944[1]) הוא מוזיקאי רגאיי שורשי ורסטאמן מג'מייקה. רומיאו, ששילב בשיריו תמלילים בוטים וביקורת חברתית, הגיע להישגי מכירות בארצו ובבריטניה והיה פעיל פוליטי בארצו.

תולדות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד במחוז סנט ג'יימס בג'מייקה, מקום לידתם של שניים מגיבורי המדינה, המוזיקאי בוב מארלי ומנהיג השחורים מרקוס גארבי. משפחתו הייתה ענייה ובגיל 14 עזב את ביתו לעבודה במטע קנה סוכר. בגיל 18, לאחר שזכה בתחרות כישרונות צעירים מקומית, עבר לנסות את מזלו כמוזיקאי בבירה קינגסטון, יחד עם שני מוזיקאים נוספים יצרו את שלישיית "the Emotions" שביצעה שירי אהבה רומנטיים, שהקנו לו את הכינוי רומיאו.

פריצתו הראשונה הייתה עם השיר "Wet Dream" ("חלום רטוב") ב-1968. השיר, בעל המילים המיניות הבוטות, הפך ללהיט הן בג'מייקה והן מחוצה לה והגיע למקום העשירי במצעד הסינגלים הבריטי במאי 1969[2], אולם השיר נאסר לשידור ב-BBC עקב מסריו המיניים. בהמשך הפך הצליל של רומיאו קרוב יותר למקורות הרגאיי השורשיים והוא החל לשלב יותר פטואה מאנגלית תקנית בשיריו.

בשנת 1972 נטל רומיאו חלק פעיל במערכת הבחירות הסוערת באי. רומיאו הזדהה כסוציאליסט והוציא את השיר "Socialism is Love" ("סוציאליזם הוא אהבה"), המקשר בין עקרונות פשטניים של סוציאליזם (שוויון, אחווה אנושית וכדומה) לבין עקרונות הרסטאפארי. הוא תמך במפלגת השמאל PNP ובראשה, מייקל מנלי (אותו כינה רומיאו בשיריו "יהושע", על שם המצביא המקראי יהושע בן נון[3]) ונרתם לתעמולת הבחירות שלה. שירו "Let the Power Fall on I" אף הפך להמנון המפלגה בבחירות. יחד עם בוב מארלי יצא רומיאו למסע הופעות בכפרים מרוחקים על מנת לגייס מצביעים ל-PNP. זאת בניגוד לדרך הרסטאפאריאנים בדרך-כלל, שנטו להתרחק עד אז מהפוליטיקה הממסדית. שיריו הפוליטיים של רומיאו כונסו בתקליט "Let the Power Fall" שראה אור ב-1972.

בשנת 1975 הוציא רומיאו את אלבומו "Revelation Time", שלא כלל נושאים פולטיים אלא בעיקר שירים בנושאים תנ"כיים. שנת הבחירות 1975-1976 הייתה שנה רוויית אלימות ומתח בין תומכי ה-PNP לתומכי המפלגה היריבה, ה-JLP. בשיריו מאותה תקופה ("Sipple out Deh", "Chase the Devil", "Three Blind Mice", "One Step Forward" ואחרים) ביטא רומיאו את הפחד מפני גיהנום האלימות והרוע השטני. באותה שנה הוחתם רומיאו על ידי חברת התקליטים "איילנד רקורדס" והוציא בבריטניה את תקליטו המצליח והמוערך ביותר, "War ina Babylon". את התקליט הפיק לי "סקראץ'" פרי, ששילב[דרושה הבהרה] את רומיאו עם להקת הליווי "The Upsetters", שליוותה גם את בוב מארלי, שהוחתם במקביל על ידי איילנד באותה עת. בין פרי ורומיאו התגלעו חילוקי דעות ואת תקליטו הבא, "Reconstruction" מ-1977 הוציא רומיאו בג'מייקה בהפקה עצמית.

ב-1978 החל רומיאו לבלות תקופות זמן ארוכות מחוץ לג'מייקה ולאחר בחירות 1980 בהן עלתה לשלטון מפלגת הימין JLP, עזב והשתקע בניו יורק. ב-1980 השתתף בתקליטם של הרולינג סטונז " Emotional Rescue" ושנה לאחר מכן הופק תקליטו "Holding Out My Love to You" על ידי גיטריסט הסטונס קית' ריצ'רדס. אולם, לאחר מכן שקעה הקריירה של רומיאו והחיבה לסוגת הרגאיי השורשי בכלל. רומיאו שב למולדתו ב-1990, לאחר זכייתה של ה-PNP בבחירות. בבריטניה ראה אור אוסף שיריו "The Many Moods of Max Romeo", שהחזיר אותו לתודעה ורומיאו יצא למסע הופעות נרחב. הלהיט "Out of Space" של להקת הפרודיג'י מ-1992 סימפל את שירו של רומיאו "Chase the Devil" וסייע אף הוא להחזרתו לתודעה. ב-1999 ראה אור אלבומו "Selassie I Forever" ("סלאסי איי לנצח") ששילב לראשונה מוזיקה אלקטרונית וזכה להצלחה מפתיעה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מקס רומיאו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ במאמר הביוגרפי ב-Allmusic מצוינת שנת לידתו, כנראה בטעות כ-1947
  2. ^ רשומה באתר המצעדים הרשמי
  3. ^ בשירים כגון "Press Along Joshua", "Let the Power Fall on I" ו-"No Joshua No"