מרטוק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרטוק
גנרל מרטוק, מתוך "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
גנרל מרטוק, מתוך "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
גנרל מרטוק, מתוך "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
הופעה ראשונה עונה 4[1] של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
הופעה אחרונה עונה 7 של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
מספר הופעות 24 פרקים של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
גילום הדמות ג'יי. ג'י. הרצלר
מידע
גזע קלינגון
מין זכר
מקצוע לוחם קלינגוני
גנרל צבאי
קנצלר המועצה הגבוהה
שיוך האימפריה הקלינגונית
אזרחות האימפריה הקלינגונית
דמויות קשורות
משפחה סירילה - אשתו
דרקס - בנו
חברים וורף
גאורון
אלכסנדר רוז'נקו

הגנרל מרטוקאנגלית: Martok) הוא דמות בדיונית ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", המופיע בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9". את דמותו מגלם השחקן האמריקאי ג'יי. ג'י. הרצלר.

ביוגרפיה של הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיפור רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעט מאוד ידוע על עברו של מרטוק, למעט היסטוריה קצרה אשר הוא מעניק בפרק "Once More Unto the Breach", בו נודע כי הוא נולד אל תוך "בית קלינגוני" ("הבית של מרטוק"), אשר לא היה חלק מהאצולה הקלינגונית, והוא גדל על קרונוס, כוכב הבית של הקלינגונים, בחבל ארץ בשם "שפלת קת'הא" ("Ket'ha lowlands"). אזור זה נחשב לשממה בקרב הקלינגונים.

משפחתו הייתה מכובדת, וכללה חיילים ששירתו בנאמנות את האימפריה במשך 15 דורות, אם כי לא כקצינים. מזה זמן רב היה זה רצונו של אביו - אורת'וג - כי מרטוק הצעיר יהפוך לקצין, ולפיכך הוא גייס עזרתם של קצינים אשר זכה לכבוד מצידם, ובסופו של דבר הצליח להשיג קצין אחד, אשר יתמוך בבקשתו להירשם לאקדמיה הקלינגונית. הבקשה הוגשה לוועדת הביקורת, אך נדחתה על ידי חבר אחד, קור, בשל דעותיו האליטיסטיות אודות הלוחם הקלינגוני האגדי המגן על הכבוד והיוקרה של "הבתים הגדולים". עם דחייה בתיק האישי שלו, מקצין כל כך אגדי, מרטוק לא יכול לשרת אפילו כחייל פשוט. הוא העדיף לשרת, ללא קשר, ועל כן במשך חמש שנים עבד כפועל אזרחי על ספינת הדגל של הגנרל שיואנג. במהלך תקופה זו, ספינתו של הגנרל מצאה עצמה תחת מתקפת פתע מצד הרומולאנים. הם ניסו לעלות על הספינה, בזמן שמרטוק נטל לידיו נשק והגן על הגנרל, מצליח להדוף את הפלישה. ביצועיו וגבורתו במלחמה משכו את תשומת לבו של שיואנג, אשר העניק לו דרגת שדה ומינה אותו לתפקיד קצין. מרטוק זכה בדרגת לוטננט לאחר הקרב על טכא'ווט, אשר הביאה אותו למינוי כקצין הטקטי על סיפון ספינת החלל גות'ספאר, בפיקודו שלו קוטלאן.

כאשר דמותו של מרטוק מופיעה לראשונה, בסדרה "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", הוא בעל דרגת גנרל.

גנרל מרטוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסביבות השנה 2371, מרטוק נחטף על ידי סוכנים של הדומיניון ומוחלף במשתנה אשר מתחזה לו. התאריך המדויק של זה אינו ברור. המשתנה מצליח במשימותיו, בתחילת המלחמה של הקלינגונים עם הקרדאסים, אבל בטעות חושף את זהותו האמיתית בפני אודו (אשר הוטעה להאמין כי קנצלר גאורון היה משתנה), במהלך טקס קלינגוני מסורתי. המשתנה נהרג במהירות על ידי הקלינגונים הרבים הנוכחים בטקס.

מרטוק שהה כשנתיים במחנה מעצר של הדומיניון ברביע גמא, שם מדי יום נאלץ להילחם בחיילי ג'מהדאר, בלוחמה פנים אל פנים, למטרות אימונים. ככל הנראה, במהלך אחד מקרבות אלו הוא איבד את עינו השמאלית. בתקופת השבי שלו, מרטוק למד לכבד את האופי הבלתי מנוצח ואיכויות הלחימה של וורף. בפרק "By Inferno's Light", מרטוק נמלט מהכלא ושב אל רביע אלפא, יחד עם גארק, וורף ובאשיר, ומקבל מינוי למפקד הכוחות הצבאיים הקלינגוניים אשר מוצבים בחלל עמוק 9.

מספר שבועות לאחר מינוי זה, מרטוק מקבל פיקוד על "ציפור טרף" קלינגונית - הרוטארן - והופך אותה לספינת החלל הפרטית שלו. בתחילה, צוות הרוטארן היה מוכה ופאליסטי, עובדה שרק החמירה עקב חוסר רצונו של מרטוק לצאת לקרב נגד כוחות של ג'מהדאר במשימתם הראשונה. אולם, בסופו של דבר, עימות בין מרטוק לבין וורף עוזר להוציא את רוח הקרב של אנשי הצוות, כמו גם של מרטוק. המשימה מסתיימת לאחר שהרוטארן יוצאת לקרב ומשמידה ספינת קרב של הג'מהדאר, ואף מצילה 35 אנשי צוות מספינה קלינגונית הרוסה. מרטוק, אסיר תודה לוורף, מזמין אותו להצטרף אל "הבית של מרטוק".

מרטוק מוצג כשופט מצוין של אופי, בעל אכפתיות עמוקה כלפי פקודיו. תכונות אלה, יחד עם האומץ והמנהיגות, תבאנה לו התועלת במלחמה נגד הדומיניון, אשר במהלכה הוא נלחם במספר קרבות, כולל בקרב לכבוש מחדש את חלל עמוק 9, וכן הקרב הראשון והשני של צ'ינ'טוקה. למרות הרקע הצנוע שלו, מרטוק הופך לפופולרי מאוד בקרב לוחמים אחרים ובקרב האוכלוסייה האזרחית, אם כי מרטוק מצהיר שוב ושוב שאין לו עניין בפוליטיקה. בסופו של דבר, הוא נעשה למפקד העליון של הצי התשיעי, תפקיד אשר בתחילה הוא סלד ממנו - בשל הניירת המעורבת בו. כמו רוב הקלינגונים, מרטוק בז לפרנגי, עובדה שבאה לידי ביטוי במספר עימותים שהיו לו עם נוג, פרנגי צעיר אשר באותה העת היה צוער באקדמיה של צי הכוכבים. אולם, כאשר נוג עמד על דעתו והיישיר מבטו אל מרטוק, האחרון החל להפגין כלפיו כבוד[2][3].

זמן קצר לפני תום המלחמה[4], גאורון מגיע אל חלל עמוק 9, על מנת לחלוק כבוד למרטוק באמצעות הכללתו אל "סדר קיילאס". לאחר מכן, גאורון מודיע לו כי מעתה ואילך, הוא לוקח לעצמו ממרטוק את השליטה על הכוחות הקלינגונים, בטענה כי הגיע הזמן בשבילו "לקחת תפקיד פעיל יותר במלחמה". עם זאת, מתברר שגאורון פשוט היה מודאג כי מרטוק הופך לחזק מדי מבחינה פוליטית, ועל כן זמם להחליש את מעמדו של מרטוק, על ידי שליחתו לקרבות שבהם אין לו סיכוי לנצח. וורף מנסה לשכנע את מרטוק לקרוא תיגר כנגד גאורון, אך הוא מסרב. וורף הורג את גאורון בעצמו, ובכך זוכה באפשרות להתמנות תחתיו לקנצלר, אך הוא מוותר על התואר, ונותן אותו למרטוק[5].,

קנצלר מרטוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר כוחות הדומיניון נסוגים במפתיע אל תוך שטחים קרדאסים, בעלות הברית (הפדרציה והאימפריה הקלינגונית) מבינות כי הם נסוגים, על מנת להרוויח זמן להתאושש מפצעי הקרב שלהם, על מנת שיוכלו לחזור חזקים יותר, מספר שנים מאוחר יותר. מרטוק מאמין כי האימפריה צריכה לתקוף מיד, והוא משכנע את הפדרציה ואת הרומולאנים לתקוף גם כן. מרטוק, מוביל את הצי הקלינגוני; אדמירל רוס וקפטן סיסקו מפקדים על הצי של הפדרציה; וביחד עם הרומולאנים הם תוקפים ומביסים את הדומיניון בקרב שמתרחש על כוכב הבית של הקרדאסי.

אדמירל רוס וקפטן סיסקו מסרבים להזמנתו של גנרל מרטוק לשתות יין-דם קלינגוני על מנת לחגוג את ניצחונם, כאשר הם מגיעים אל מסדרונות מטה הפיקוד המרכזי של הקרדאסים. עם זאת, הפדרציה והאימפריה נשארות בנות-ברית. מרטוק שמח לקבל את לוטננט-קומנדר וורף כשגריר הפדרציה לקרונוס (כוכב הבית של הקלינגונים). זמן קצר לאחר תום המלחמה, וורף ומרטוק עוזבים ביחד את חלל עמוק 9[6].

חייו הפרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרטוק הוא בנו היחיד של אורת'וג, שגדל במחוז קת'הא על קרונוס. הוא נשוי לליידי סירלה, אישה ממעמד האצולה הקלינגוני, ולשניים ילד אחד - דרקס[7]. מרטוק רואה בנישואים צורה נוספת של לחימה, אם כי מוסווית יותר ומתוחכמת יותר מאשר בנסיבות אחרות[8].

לאחר שוורף מצטרף ל"בית של מרטוק", בנו אלכסנדר רוז'נקו מצטרף גם כן. כמו גם ג'דזיה דקס, כאשר היא נישאת לוורף (על אף שבתחילה סירילה התנגדה להצטרפותה לביתם של ג'דזיה). לאחר מותה של ג'דזיה, מרטוק נוכח לגלות כי הפונדקאית החדשה של השיתופן דקס היא "יורשת" ראויה לג'דזיה, והוא מחשיב אותה גם כן כחלק מביתו.

ציר זמן חלופי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונה השנייה של מסע בין כוכבים: פיקארד מוצג ציר זמן חלופי בו, בתאריך לא ידוע לפני שנת 2401, גנרל מרטוק נהרג בקרב חמוש על ידי גנרל ז'אן-לוק פיקארד מהקונפדרציה של כדור הארץ לאחר שווירוס מהונדס גנטית פגע קשות באוכלוסיית כוכב הבית של מרטוק. לימים הציג פיקארד לראווה את גולגולתו ופגיונו של מרטוק בחדר המזכרות בביתו[9].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרטוק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בפרק "The Way of the Warrior" מעונה 4 מופיע משתנה בדמותו של מרטוק. מרטוק האמיתי נראה לראשונה רק החל מפרק "Apocalypse Rising" מעונה 5.
  2. ^ הפרק "Soldiers of the Empire" של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9."
  3. ^ הפרק "Blaze of Glory" של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9".
  4. ^ הפרק "When It Rains..." של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9".
  5. ^ הפרק "Tacking Into the Wind" של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9".
  6. ^ הפרק "What You Leave Behind" של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9".
  7. ^ הפרק "You Are Cordially Invited..." של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9".
  8. ^ הפרק "The Changing Face of Evil" של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9".
  9. ^ מסע בין כוכבים: פיקארד עונה 2, פרק 2. ניתן לראות תמונות של הגולגולת וגולגולות נוספות בפוסט מתאריך 15 במרץ 2022 באינסטגרם של המעצב האמנותי של הסדרה דייב בלאס.