מרכז אונו למשפט חברתי קליני

מרכז אונו למשפט חברתי קליני
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
קואורדינטות 32°02′54″N 34°51′45″E / 32.048373829004°N 34.862500139053°E / 32.048373829004; 34.862500139053
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרכז אונו למשפט חברתי קליני הוא מרכז התנדבותי, בו עורכי דין מובילים בליווי סטודנטים למשפטים בקריה האקדמית אונו מעניקים סיוע משפטי לאוכלוסיות חלשות, למטרות חברתיות או לגופים ציבוריים. במסגרת המרכז פועלים כ-20 קליניקות בתחומים שונים. בנשיאות המרכז עומדת ד"ר ג'ודי ברודר, מרצה בכירה בקריה האקדמית אונו, מרצה מן החוץ באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטת בר-אילן ונציגת שר החינוך בוועד המנהל של מת"י.

המוטו של המרכז הוא "לשלב בין החזון החברתי של הקריה האקדמית אונו המבקש לשנות את פני החברה בישראל לבין היותה מוסד אקדמי חינוכי, זאת, על ידי הקנייתם של כליים משפטיים מעשים בצד הוראה משפטית תאורטית." בהתאם לכך המרכז שואף "לפתח בקרב דור המשפטנים לעתיד רגישות לתופעות של חוסר צדק ולהגביר את מעורבותם בחברה באמצעות החוויה והכלים המשפטיים אותם רכשו כאשר העניקו סיוע משפטי".

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

"מרכז אונו למשפט חברתי קליני" הוא ממערכי הקליניקה הגדולים בישראל. המרכז משלב בין החזון החברתי של הקריה האקדמית אונו המבקש לשנות את פני החברה בישראל לבין היותה מוסד אקדמי חינוכי, זאת, על ידי הקנייתם של כלים משפטיים מעשיים בצד הוראה משפטית תאורטית.

במרכז אונו מוענק סיוע משפטי בתחומים שונים לפונים שידם אינה משגת לשכור שירותיו של עורך דין על מנת לאפשר לכל אזרח לממש את זכויותיו במלואן. כמו כן מעניק המרכז הקליני סיוע משפטי לעובדי ותלמידי "הקריה האקדמית אונו", מתוך תפיסה הוליסטית של הקריה האקדמית כבית שני לכלל עובדיה ותלמידיה.

מטרת מערך הקליניקות העשיר של הקריה האקדמית אונו היא לפתח בקרב דור המשפטנים לעתיד רגישות לתופעות של חוסר צדק ולהגביר את מעורבותם בחברה באמצעות החוויה והכלים המשפטיים אותם רכשו כאשר העניקו סיוע משפטי. המערך הקליני מעניק חינוך משפטי – חברתי. חינוכם של עורכי הדין לעתיד להיות משפטנים המשתמשים בידע, במעמד ובמשאבים שמעניק להם המקצוע, על מנת לחולל שינוי חברתי אמיתי, ובכלל זה באמצעות מתן עזרה וסיוע לקהילה בה אנו חיים. הסטודנטים המשתתפים בקליניקות השונות זוכים ליטול חלק בעשייה משפטית ומפוקחת. התוצאה היא סביבת עבודה המעודדת חתירה למצוינות מקצועית לצד התבוננות ביקורתית בטבע העיסוק המשפטי. בעבודתם מקבלים הסטודנטים אפשרות ייחודית ללמוד כיצד מתנהל תיק מתחילתו ועד סופו וצוברים ניסיון מעשי לצד הלימודים התאורטיים.

"הקליניקות המשפטיות" במרכז הקליני מנוהלות על ידי צוות מקצועי ומסור אשר שם לעצמו למטרה להביא לשינוי פני החברה בישראל. השירות המשפטי בקליניקות ניתן על ידי עורכי דין המומחים בתחומם ולצידם סטודנטים המלווים את תהליך מתן הסיוע המשפטי.

משפט רפואה ופסיכיאטריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קליניקת מר"פ, עומדת - עו"ד טנדלר.

קליניקת משפט רפואה ופסיכיאטריה (מר"פ) מעניק סיוע משפטי ייחודי לנכים ולסובלים בתחום בריאות הנפש ובני משפחותיהם.

חזון[עריכת קוד מקור | עריכה]

"בבסיס הקליניקה למשפט רפואה ופסיכיאטריה עומדת האמונה ביכולת האדם עם הלקות הנפשית להחלים, להשתלב ולחיות חיים משמעותיים בקהילתו, תוך עמידה על זכויותיו והגשמתן."

"המטרה הניצבת בפנינו הוא קידום, תיקון חברתי ונגישות למשאבי החברה. העצמתן של האוכלוסיות בעלות לקות נפשית, על ידי מתן ייצוג משפטי ראוי והולם לאנשים ולבני משפחותיהם, אל מול רשויות המדינה השונות, ע"י סיוע בהתמודדותם עם ייסורי הביורוקרטיה ותהיה בבחינת אור למשפחות הנמצאות לבדן במצוקתן."

הקמה ופעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קליניקת משפט רפואה ופסיכיאטריה (מר"פ), הוקמה בשנת 2011 על ידי ד"ר ג'ודי ברודר, שעמדה בראש "מרכז אונו למשפט חברתי קליני" של הקריה האקדמית אונו. במסגרת המרכז, מוענק סיוע משפטי, ללא תשלום, לסובלים בתחום בריאות הנפש, למתמודדים עם שיקום ולבני משפחותיהם. במסגרת הסיוע, ניתנת הדרכה סיוע משפטיים. במידת הצורך, ניתן גם ייצוג בבית המשפט. הסיוע ניתן על ידי עורך דין, בליווי סטודנטים למשפטים.

המרכז מתמחה בסיוע בתחומים הבאים: זכויות בחינוך ובתעסוקה, הוצאת צווי אפוטרופסות והגשת בקשה לביטולם או להגבלתם בשל הפגיעה באוטונומית האדם, טיפול בהתנגדות להוצאת צו אפוטרופסות ובקשות לשינוי מינוי אפוטרופוס, וועדות רפואיות וזכויות ביטוח לאומי וטיפול בחובות של אוכלוסייה זו.

המרכז מקיים שיתוף פעולה הדוק עם אלו"ט - אגודה לאומית לילדים אוטיסטים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קליניקת פמת"א[עריכת קוד מקור | עריכה]

קליניקת פמת"א (אזרחית), היא קליניקה משפטית בתוך הפרקליטות האזרחית של מחוז תל אביב, בה הסטודנטים מבצעים עבודה משפטית בצמוד לפרקליטים ובפיקוחם. הקליניקה מתנהלת בשיתוף פעולה של הפרקליטות עם הקריה האקדמית אונו. בראשות הקליניקה עומד הפרקליט הבכיר אייל אדר וד"ר ג'ודי ברודר מהקריה האקדמית אונו.

משתתפי הקליניקה נוטלים חלק פעיל בניהול תיקים משפטיים, מצטרפים להליכים בבתי המשפט השונים, כותבים ועורכים חוות-דעת וכתבי בי-דין בשאלות עובדתיות ומשפטיות המתעוררות בתיקים השונים, וחווים את הפרקטיקה המשפטית. מרבית הפעילות המשפטית מתבצעת במחלקות הפרקליטות האזרחית בתל אביב (בית קרדן).

לקליניקה גם מטרה חברתית, להפחית את העומס הכבד שמוטל על הפרקליטות, ובכך להעניק לציבור שירות מהיר ויעיל יותר. הקליניקה מיועדת לסטודנטים חרדים, זאת בשאיפה להוביל את שילובם בפרקליטות המדינה.

קליניקת "שלם"- הקליניקה הירושלמית לעריכת דין חברתית-קהילתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קליניקת “שלם” הוקמה במטרה להגביר את הנגישות למערכת המשפט ולסייע לאנשים מהשכבות המוחלשות במימוש זכות הגישה לערכאות; וזאת על מנת להעמידם כשווים בין שווים מול החזקים בעלי ההון והכוח. חסמים רבים מונעים מאוכלוסיות מוחלשות קבלת סיוע משפטי מקצועי. לרוב, מחוסרי אמצעים כלכליים אינם מודעים לזכויותיהם ואף אינם יודעים כי ייצוג משפטי עשוי לחסוך הליכים מורכבים וממושכים.

הקליניקה פועלת כמשרד עורכי־דין פדגוגי, המעניק סיוע, ייעוץ וייצוג משפטי חינם (פרו-בונו) בתחומי המשפט האזרחי, למיעוטי אמצעים ולאנשים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים. תחומי הסיוע הניתנים במסגרת הקליניקה כוללים בין היתר: הוצל”פ וחדלות פירעון, חובות ותביעות כספיות, מיצוי זכויות מול רשויות השלטון, דיור ציבורי, צרכנות, מעמד אישי וכיוב.

קליניקת שלם, חותרת לעצב דור משפטנים בעלי מחויבות חברתית עמוקה, ולהגביר את מעורבותם של אנשי משפט בקידום תרבות משפטית המחויבת לצדק חברתי.

למשתתפי הקליניקה ניתנת הזדמנות לקחת חלק בעשייה משפטית-חברתית מן המעלה הראשונה, ולהתנסות בפרקטיקה משפטית ייחודית העושה שימוש במקצוע עריכת הדין ככלי לשינוי חברתי.

קליניקת "שלם" פועלת גם לחינוך וקידום עריכת דין קהילתית בצביון “ירושלמי” הכולל: מחויבות רבה לזכויות הפרט לצד מקצועיות חסרת פשרות, אשר אינה מאפילה על נעם הליכות, הגינות, יושרה וקולגיאליות כמצופה מעו”ד ירושלמי.

בראש הקליניקה עומד עו"ד ישראל בן הרוש, המשמש בין היתר, כממונה תוכנית "שכר מצווה"- תוכנית הסיוע המשפטי (פרו-בונו) של לשכת עורכי הדין[1][2].

מרכז נגה לנפגעי עבירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מרכז נגה
סמליל המרכז

קליניקת "מרכז נגה" פועלת במסגרת הקריה האקדמית אונו לשם סיוע לנפגעי עבירה, ובפרט נפגעי עבירות אלימות (כגון משפחות של נפגעי רצח והריגה) ונפגעי עבירות מין חמורות (כגון מקרי אונס). בראש הקליניקה עומדת ד"ר עו"ד דנה פוגץ'.

אור במשפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

קליניקת "אור במשפט" מעניקת סיוע למעוטי יכולת, במגוון תחומים במשפט האזרחי: דיני משפחה, דיני חוזים, דיני קניין, הוצאה לפועל, הגנת הצרכן, דיני עבודה וזכויות יוצרים.

מרבית הנעזרים בקליניקה הם תושבי אור יהודה וסביבתה[3]. הקליניקה משתפת פעולה עם השירות הלאומי, שמאפשר לבצע את השרות באמצעותה[3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קליניקת "אור במשפט"

סיוע בהוצאה לפועל[עריכת קוד מקור | עריכה]

"הקליניקה לסיוע בהוצאה לפועל" הוקמה בעקבות המשברים הכלכליים החריפים שפקדו את המדינות העשירות, וגם את ישראל[4].

הקליניקה מסייעת לנזקקים בתחומי אכיפת החיובים, הוצאה לפועל ופשיטת רגל, ובתחומים נלווים; דיני שטרות והמחאות. במקביל, הקליניקה פועלת לקידום יוזמות חקיקה ופסיקות שיפוטיות מתקדמות.

האג'נדה של הקליניקה היא "לחשוף את הסטודנטים להיכרות עם פונים מהשכבות המוחלשות, הנאלצים להתמודד עם מערכת ההוצאה לפועל כאשר ידם אינה משגת לשכור שירותי עורך-דין. ללמד את האפקט האמיתי (או העדרו) של המשפט על חייהם של אוכלוסיות חלשות.".

הסטודנטים מגישים עזרה לפונים בלשכות ההוצאה לפועל, בתוך עמדות מיוחדות שנועדו לשם כך. הסטודנטים עוברים הכשרה מיוחדת לשם כך.

קליניקת תנו לחיות לחיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קליניקת "תנו לחיות לחיות" עוסקת בהגנה משפטית על זכויות בעלי חיים בישראל, תוך התמקדות בדיני הגנת בעלי-חיים בישראל[5].

כחלק מהפעילות, הסטודנטים משובצים בלשכה המשפטית של עמותת "תנו לחיות לחיות", ומסייעים לטיפול בתלונות מגוונות המגיעות לעמותה, מתן ייעוץ לפונים והתמודדות מול הרשויות, בהכנת תיקים משפטיים, ובכתיבת מסמכים להגשה לבתי-המשפט. במקביל, הקליניקה עוסקת במחקר משפטי, משתתפת בדיונים המתקיימים בכנסת[4] ופועלת לקידום זכויות בעלי החיים בישראל. בנוסף, הקליניקה יוזמת כנסים אקדמאיים העוסקים בתחום. על המרצים בכנסים נמנים: גיל סיגל, פרופ' אהוד זיו, ד"ר אנדרה מנשה ופרופ' אלכס צפרירי מהטכניון.

האג'נדה של הקליניקה היא "האדם מצווה להגן על חיה כחלק מן הציווי המוסרי להגן על החלש" (המשנה לנשיא בית המשפט העליון השופט מישאל חשין בפסק דין רע"א 1684/96 עמותת "תנו לחיות לחיות" נגד "מפעלי נופש חמת גדר").

בראשות הקליניקה עומד עו"ד יוסי וולפסון. הקליניקה פועלת בשיתוף פעולה עם עמותת תנו לחיות לחיות. היועץ המשפטי של העמותה, עו"ד גיא נוסן, אחראי על הפעילות המשותפת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקטיקה סנגוריאלית ואומנות הליטיגציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשפט הפלילי מצוי כל העת בחיכוך עם הגרעין הקשה של זכויות האדם. הסטודנטים שבחרו בקליניקה, נחשפים אפוא למאבקים עקרוניים, על זכויות אדם, פעמים רבות, מאבק על זכויותיו של נטול-הזכויות, של מעוט-היכולת, וזה אשר אינו מסוגל לעמוד לבדו כנגד מערכת משוכללת ומשומנת. הקליניקה חושפת אפוא את הסטודנט גם לפן המשפטי המקצועי, ואולם הפן האנושי המתבטא בסיוע למצוקות קיומיות יסודיות מקבל פנים אמיתיות. באופן זה, מבקשת הקליניקה לשים דגש על הענקת כלים מקצועיים לניהול ליטיגציה ובניית טקטיקה ואסטרטגיה בתיקים המתנהלים בביהמ"ש. הסטודנטים מתלווים לתיקים המתנהלים בבתי המשפט, חלקם תיקים מורכבים משפטית ואנושית, הם נוטלים חלק פעיל בתכנון ההגנה, פוגשים את הנאשם, מסייעים בזמן אמת לניהול ישיבות הוכחות דרמטיות וחווים חוויות מעצבות - מקצועית ואנושית[6].

את הקליניקה מנהלים עורכי הדין אורון שוורץ ויוגב נרקיס.

קליניקות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הקליניקה ליוזמות חקיקה במבט יהודי - מכון ברלינר[7]
  • הקלינקה לתביעות משטרתיות[8]
  • קליניקה לסיוע לפונים בב"ד האזורי לעבודה בירושלים[9]
  • הקליניקה לצדק חברתי[10]
  • הקליניקה לסיוע לשופטי בית המשפט המחוזי בתל אביב[11]
  • קליניקת סיוע לפרקליטי מחוז חיפה.
  • קליניקת סמ"ל – סיוע מיסויי למעוטי יכולת (עמדות סיוע בבני ברק ובירושלים).
  • הקליניקה לסיוע לפונים לבית המשפט: ביהמ"ש בבאר שבע, ביה"ד האזורי לעבודה.
  • פרויקט שכר מצווה בשת"פ עם לשכת עורכי הדין – פריסה ארצית.
  • הקליניקה לסיוע לשופטים: ביה"ד האזורי לעבודה, בית המשפט השלום בפ"ת, בית המשפט המחוזי בת"א, בית המשפט השלום בירושלים, בית המשפט המחוזי בירושלים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "קליניקת שלם - הקליניקה הירושלמית להנגשת מערכת המשפט בישראל | הקריה האקדמית אונו". הקריה האקדמית אונו. נבדק ב-2018-05-06.
  2. ^ תכנית "שכר מצווה" של לשכת עורכי הדין בישראל - סיוע משפטי למעוטי אמצעים, נבדק ב-2022-06-30 סרטון תדמית של לשכת עורכי הדין בישראל. דקה 2:03
  3. ^ 1 2 "יש אור בקצה המשפט"
  4. ^ 1 2 1-הקליניקה לסיוע בהוצאה לפועל
  5. ^ שדה משפטי שמתפתח במהירות, עם היבטים רב-תחומיים ונגיעות לכל ענפי המשפט.
  6. ^ הקליניקה לפרקטיקה סנגוריאלית
  7. ^ הקליניקה ליוזמות חקיקה במבט יהודי - מכון ברלינר
  8. ^ הקלינקה לתביעות משטרתיות
  9. ^ קליניקה לסיוע לפונים בב"ד האזורי לעבודה בירושלים
  10. ^ הקליניקה לצדק חברתי
  11. ^ הקליניקה לסיוע לשופטי בית המשפט המחוזי בתל אביב