מרכז רבני אירופה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הלוגו של הארגון
משלחת רבנים מטעם מרכז רבני אירופה עם נשיא הנציבות האירופית, ז'וזה מנואל ברוזו
משלחת רבני הארגון עם נשיא הפרלמנט האירופי, מרטין שולץ

מרכז רבני אירופה הוא גוף המאגד כ-700 מהרבנים רבנים באירופה שהם אנשי חב"ד או קרובים אליה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות מתחים וסכסוכים בין רבני ושלוחי חב"ד לבין רבנים מסוימים מקהילות אחרות ביבשת, המאוגדות ברובן בועידת רבני אירופה, הקימה בשנת 2000 קבוצה של רבני ושלוחי חב"ד ארגון מתחרה בשם "מרכז רבני אירופה". בראש הארגון עמדו אז הרב גרשון מנדל גרליק - רב במילאנו, הרב ברל לזר - רבה של רוסיה, הרב עזריאל חייקין - רב בבריסל, הרב דוד משה ליברמן ועוד. בפועל שני הארגונים עוסקים בתחומים מקבילים וחופפים.

הארגון מארגן כינוסי רבנים, מפקח על בתי עלמין עתיקים ביבשת[1], מפקח על עריכת גיורים, מסייע בבירור יהדותם של מועמדים להצטרף לקהילות, מסייע בבניית מקוואות ומוציא לאור ספרים וקבצים תורניים. מדי שנה עורך הארגון כינוס שנתי לרבני אירופה[2] וכינוס נוסף העוסק בתחום הכשרות באחת הבירות האירופיות[3]. בכינוסים משתתפת משלחת של הרבנות הראשית לישראל בראשות אחד מהרבנים הראשיים לישראל.

הארגון עומד בקשר עם גורמי שלטון באירופה כדי לקדם אינטרסים יהודיים. בכמה הזדמנויות נפגשו משלחות של חברי הארגון עם ראשי ממשלות ונשיאים אירופאים[4].

הארגון מוציא מגזין יהודי בשם "קהילות"[5] המופץ בריכוזים יהודיים באירופה ובריכוזים החרדים בארץ. כמו כן, הוא מפרסם עלונים תורניים המיועדים לרבנים. הוא הוציא מספר ספרי הלכה, המפורסם ביניהם הוא שו"ת רבני אירופה. מנכ"ל המרכז הוא מנחם מרגולין[6]. משרדיו הראשיים של הארגון נמצאים בבריסל סמוך לבנייני האיחוד האירופי, כמו כן לארגון משרד בירושלים.

בשנת 2006 הכריז הארגון על פרויקט גדול שבמסגרתו הוא תומך בהקמת 25 מקוואות בקהילות יהודיות באירופה בתקציב של מיליון וחצי אירו[7]. הפרויקט הסתיים בשנת 2012, ועם סיומו הודיע הארגון כי יבנה 25 מקוואות נוספים בשנתיים הבאות.

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הרב יהושע סגל (עורך). שו"ת רבני אירופה: תשובות בהלכה לפי סדר ארבעה חלקי השולחן ערוך בשאלות מעשיות שנשאלו רבני הקהילות בתפוצות ישראל ובעיקר במדינות אירופה, ערוכות בשפה קלה וברורה. בריסל, בלגיה: בהוצאת אגף הוצאה לאור של מרכז רבני אירופה (תש"ע).
  • ֿמאסף תורני בענייני כשרות המזון והשגחה[8]. בריסל, בלגיה: בהוצאת אגף הוצאה לאור של מרכז רבני אירופה (תש"ע).
  • הרב חיים שאול שמאהל. ספר עיוני חיים על התורה (שני חלקים). לונדון, אנגליה: בהוצאת אגף הוצאה לאור של מרכז רבני אירופה (תשס"ה - תשס"ט).
  • הרב פנחס פדווא. ספר גרש ירחים על קהלת. ציריך, שווייץ: בהוצאת אגף הוצאה לאור של מרכז רבני אירופה (תשס"ז).
  • הרב מנחם רוזנפלד (עורך). תפארת אירופה: מאסף תורני לשאלות הלכה וטכנולוגיה בענייני כשרות, מקוואות, רפואה ועוד (ארבעה חלקים). בריסל, בלגיה: בהוצאת אגף הוצאה לאור של מרכז רבני אירופה (תשס"ב - תשע"ב).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ האם ברומניה סוחרים בעצמות של יהודים?, אתר walla.
  2. ^ כתבה על הוועידה השנתית של רבני אירופה שנערכה על ידי המרכז בפריז, אתר ynet.
  3. ^ קובי נחשוני, רבני אירופה: להוזיל מחיר הכשרות ביבשת, באתר ynet, 27 באוקטובר 2009
  4. ^ רבני אירופה נפגשו עם נשיא 'האיחוד', אתר בחדרי חרדים.
  5. ^ מדור המגזין באתר המרכז, בו ניתן להוריד את כל הגיליונות בגרסת PDF.
  6. ^ אליהו אקרמן (26 אפר' 2018). "חרדה בכיפה". משפחה. No. 1354. p. 27. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ פרויקט המקוואות הגדול בעולם, אתר צופר.
  8. ^ קובי נחשוני, האם חיידקים צריכים הכשר?, באתר ynet, 22 במרץ 2010