מרתון ניו יורק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרתון ניו יורק
New York City Marathon
אלפי רצים גודשים את גשר וראזאנו נארוז סמוך לתחילת מרתון ניו יורק בשנת 2005
אלפי רצים גודשים את גשר וראזאנו נארוז סמוך לתחילת מרתון ניו יורק בשנת 2005
ענף ריצת מרתון
תאריך ייסוד 1970
מדינות משתתפות ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
עיר מארחת ניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
זוכה גברים: ג'פרי קמבורור
נשים: שאלן פלנאגן
www.tcsnycmarathon.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרתון ניו יורקאנגלית: New York City Marathon) היא תחרות ריצת מרתון שנתית הנערכת בעיר ניו יורק ומסלולה עובר דרך חמשת רבעיה. זוהי אחת מריצות המרתון בעלות מספר המשתתפים הגדול בעולם. בשנת 2010 נרשמו לריצה 45,344 רצים. תחרות זו היא אחת משלוש תחרויות המרתון הגדולות בארצות הברית, לצד מרתון בוסטון ומרתון שיקגו, והיא חלק מן סבב המרתונים המרכזיים העולמי. את התחרות יזם פרד ליבו.

התחרות מאורגנת על ידי ארגון רצי הכביש של ניו יורק (באנגלית: New York Road Runners) ונערכת מדי שנה מאז שנת 1970. נותנת החסות המסחרית לתחרות מאז שנת 2003 הייתה החברה לשירותים כלכליים ING (אנ')[1]. התחרות נערכת ביום ראשון, הראשון בחודש נובמבר, ומושכת אליה רצים מקצועיים וחובבים כאחד מכל רחבי תבל. כיוון שמספר המבקשים להשתתף בריצה הוא גדול, ההרשמה הפתוחה מוגבלת ל-37,000 רצים המתקבלים בהגרלה. חברים בארגון רצי הכביש של ניו יורק יכולים להתקבל לריצה ללא הגרלה, אם עמדו בדרישות המועדון, או שחברים במועדון ריצה רשמי בחרו בהם להשתתפות. לכל מועדון ריצה רשמי שמורים שני מקומות מובטחים.

מסלול[עריכת קוד מקור | עריכה]

פולה רדקליף מנצחת מרתון ניו יורק בשנת 2007

לתחרות הראשונה בשנת 1970 נבחר מסלול מעגלי סביב הסנטרל פארק. בימינו מסלול הריצה עובר דרך חמשת רבעי העיר. הזינוק נערך בסטטן איילנד סמוך לעליה לגשר וראזאנו נארוז. הגשר המיועד בימים כתיקונם לתנועת כלי רכב, נסגר לתנועה לצורך התחרות והופך לחלק ממסלול הריצה, כשהרצים משתמשים בשני מפלסי הגשר. בדקות הראשונות לריצה ממלאים את מסלולי הגשר אלפי רצים היוצרים את אחד המראות המוכרים יותר של מרתון ניו יורק.

לאחר הירידה מן הגשר מסלול הריצה עובר דרך ברוקלין לאורך כ-17 ק"מ, כשהרצים עוברים דרך מספר גדול של שכונות ברובע, בהן שכונת ויליאמסבורג. לאחר מעט יותר מ-21 ק"מ ריצה הרצים חוצים את גשר פולסקי המסמן את נקודת מחצית הדרך והכניסה לרובע קווינס. לאחר כ-4 ק"מ בתחומי קווינס הרצים חוצים את איסט ריבר על גשר קווינסבורו ונכנסים למנהטן. בשלב זה של הריצה מתחילים רצים רבים להתעייף והטיפוס לעבר הגשר נחשב בעיני רבים כאחת הנקודות הקשות במסלול. הכניסה לתחומי מנהטן היא בקילומטר ה-26 לערך בריצה והרצים פונים צפונה בשדרה הראשונה, יוצאים לתחומי הברונקס לאורך כ-2 ק"מ ושבים למנהטן. המסלול פונה דרומה דרך הארלם, שדרה החמישית ונכנס לסנטרל פארק. מן קצה הדרומי של הסנטרל פארק ממשיכים הרצים לכיכר קולומבוס ושבים לתוך הסנטרל פארק לנקודת הסיום.

הזינוק לריצה הוא בשעה 10:10 בבוקרו של יום והזמן המרבי לסיומה הוא שמונה וחצי שעות. החל משנת 2008 הזינוק לריצה הוא הדרגתי. תחילה מזנקות הנשים ויתרת הרצים מחולקת לשלוש קבוצות הזנקה. הזמן הרשמי של כל רץ אינו נקבע מעת הישמע ירית הזינוק אלא על פי שבב אלקטרוני המוצמד לנעלו של כל רץ. כך נמנה זמנו של כל רץ מעת שעבר את קו הזינוק ומסתיים כאשר הוא עובר את קו הסיום. לאורך המסלול מונחים "שטיחים" מיוחדים הקוראים את זמני הביניים של הרצים וניתן לקבל דיווח בדואר אלקטרוני בזמן אמת לאלה המעוניינים לעקוב אחר רץ מסוים בעת הריצה. בגלל מספר הרצים הגבוה, אף שאורך המסלול זהה לכל, חלק מן הרצים עוברים בנתיבים שונים בתחומי ברוקלין.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ NYC Marathon: ING Extends Title Sponsor Deal. huffingtonpost.com 27/10/2009](הקישור אינו פעיל, 17.07.2018)