משה טלנסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משה טלנסקי
טלנסקי בחתונת נכדתו ביוני 2008
טלנסקי בחתונת נכדתו ביוני 2008
לידה 27 בינואר 1933 (בן 91)
ברוקלין, ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה ישיבה יוניברסיטי עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית יהדות עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משה (מוריס) טלנסקיאנגלית: Morris Moshe Talansky, נולד ב-27 בינואר 1933) הוא סוחר נדל"ן, איש עסקים, נדבן ומתרים יהודי-אמריקאי. נחקר בפרשת מעטפות הכסף, שבה הורשע אהוד אולמרט בקבלת כספים שלא כדין, בסכום של מאות אלפי דולרים, בתקופות בהן כיהן כראש עירית ירושלים וכשר התמ"ת. טלנסקי שימש כעד מרכזי בפרשה זו.[1]

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוריס טלנסקי נולד ב-1933 ברובע ברוקלין שבניו יורק לרב דוד ורבקה טלנסקי, מהגרים מרוסיה. בשנות החמישים למד בישיבה יוניברסיטי והוסמך לרבנות. אחותו שושנה היא אשתו של הרב אברהם סילברט, ראש ישיבת בני עקיבא אהל שלמה בבאר שבע. ב-24 ביוני 1956 נשא לאישה את מריון (מרים לאה) לבית קריגר, מורה ומנהלת חשבונות, אחותה של ציפי סידר, אשתו של פרופ׳ חיים סידר ואמו של הבמאי יוסף סידר. לזוג נולדו שלושה ילדים, ששניים מהם עלו לישראל. בשנת 1996, לאחר 40 שנות נישואים, התגרשו בני הזוג טלנסקי. משה טלנסקי נישא בשנית להלן.

טלנסקי מתגורר בוודמיר (Woodmere) (אנ'), בלונג איילנד שבמדינת ניו יורק, ולו בית גם בשכונת שערי חסד שבירושלים. הוא המנהל והבעלים של חברת "Global Resource Group Ltd", שאותה ייסד בשנת 1998 בניו יורק. במסגרת עסקיו נקלע, יחד עם משקיעים אחרים, לסכסוך עסקי עם חברת שירותי הלוויין אימאג'סאט אינטרנשיונל בה השקיעו, והגיש נגדה ונגד התעשייה האווירית, השותפה בחברה, תביעה בבית משפט בניו יורק.

גיוס כספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלנסקי עוסק בגיוס כספים לארגוני צדקה וצרכי ציבור רבים:

פרשת מעטפות הכסף[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פרשת מעטפות הכסף

בתחילת שנות ה-90 החלה היכרות בינו ובין אהוד אולמרט. בשנת 1993, כאשר אולמרט התמודד על ראשות עיריית ירושלים תמך בו טלנסקי בתרומות אישיות ובגיוס תרומות, בסכומים שהצטברו במהלך השנים למאות אלפי דולרים. סכומים של יותר מ-100,000 דולר הועברו במזומן במעטפות.

בתחילת מאי 2008, התפרסמו בישראל ידיעות לפיהן המשטרה חוקרת חשדות על פיהם ראש הממשלה אהוד אולמרט קיבל כספים שלא כדין בסכום של מאות אלפי דולרים, בעת שכיהן כראש עיריית ירושלים וכשר התמ"ת. בתחילתה של חקירה זו הוצא צו איסור פרסום על פרטיה, אך צו זה הוסר ב-8 במאי. עם הסרת צו איסור הפרסום, התברר כי האיש ממנו קיבל אולמרט לכאורה את הכספים הוא משה טלנסקי. על פי החשד, כספים אלו הועברו במזומן בתוך מעטפות, פעמים באופן ישיר בין טלנסקי לאולמרט ופעמים באמצעות ראש לשכתו של אולמרט, שולה זקן, או באמצעות ידידו ומקורבו, אורי מסר.

עם הסרת צו איסור הפרסום כינס אולמרט מסיבת עיתונאים בה הכחיש את המיוחס לו והכריז כי בכוונתו להישאר בתפקידו ולהילחם על חפותו. במסגרת חקירת המשטרה בפרשה זו, נחקר ראש הממשלה פעמיים במעונו בירושלים. על פי הדלפות שפורסמו בעיתונות, במהלך חקירות אלה הכחיש אולמרט קבלת כספים שלא כדין, וטען כי לא ידע על העברות הכספים שעליהן הופקדו שולה זקן ואורי מסר.

לנוכח החשש כי טלנסקי יעזוב את ישראל עוד לפני השלמת החקירה, החליטו בפרקליטות המדינה לגבות ממנו עדות מוקדמת בבית המשפט המחוזי בירושלים. פרקליטיו של אולמרט ערערו פעמיים על החלטה זו, אך ערעורם נדחה, וב-27 במאי נגבה מטלנסקי חלקה הראשון של עדותו בבית המשפט. בעדות זו, שתוארה באמצעי התקשורת כחמורה ודרמטית, תיאר טלנסקי מקרים שבהם העביר מזומנים לאהוד אולמרט בזמן שהותו של האחרון בארצות הברית. לדבריו, כספים אלה שימשו גם להנאות אישיות של אולמרט, כגון חופשה משפחתית באיטליה, שדרוג מחלקה בטיסות לארצות הברית וקניית מוצרי מותרות כגון סיגרים ועטים יוקרתיים. טלנסקי אמר בעדותו כי חש רגשי אהבה והערכה כלפי אהוד אולמרט וזו הסיבה שהביאה אותו להעביר אליו סכומי כסף גדולים כל כך במזומן.[3]

ביולי 2012 זיכה בית המשפט המחוזי את אולמרט בפרשה זו,[4] אולם לאחר ערעור שכלל הצגת ראיות חדשות הוא הורשע במאי 2015 במרמה והפרת אמונים ובקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ונדון ל-8 חודשי מאסר וקנס בסך 100,000 ש"ח.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יהונתן ליס, רה"מ חשוד בקבלת שוחד מאיש עסקים אמריקאי, באתר הארץ, 9 במאי 2008
  2. ^ גיא לשם ואורי בלאו, גוזר קופון: מנהל "שערי צדק" קיבל 100 אלף דולר על גיוס תרומות, באתר הארץ, 12 במאי 2008
  3. ^ עדות טלנסקי, באתר הארץ, 28 במאי 2008
  4. ^ פ (י-ם) 426/09 מדינת ישראל נגד אהוד אולמרט ושולה זקן, ניתן ב-10 ביולי 2012, סעיף 904(הקישור אינו פעיל, 28.5.2020)