משטרות איטליה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זוג אנשי קרביניירי בסיור רכוב
מכונית משטרת המדינה של איטליה, מדגם למבורגיני גאיארדו
זוג קרביניירי מסיירים בכיכר סן מרקו בוונציה, 1924

משטרות איטליה הם שבעה כוחות שיטור נפרדים האחראים לאכיפת חוק באיטליה, חמישה מבין ארגוני שיטור אלה הם לאומיים.

בשנת 2006 מספר אנשי המשטרה הפעילים באיטליה, בכל כוחות השיטור, היה 324,339, הגבוה ביותר מבין כל מדינות האיחוד האירופי, הן במספרים מוחלטים והן במספר השוטרים לנפש. מספר השוטרים באיטליה גבוה פי שניים ממספרם במדינות אירופיות בעלות ממדי אוכלוסייה דומים, כגון בריטניה[1].

כוחות שיטור לאומיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרביניירי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קרביניירי

הקרביניירי, או בשמם המלא צבא הקרביניירי (באיטלקית: Arma dei Carabinieri), הוא כוח דמוי ז'נדרמריה העוסק במשימות שיטור. הקרביניירי אף משמשים כמשטרה צבאית.

הקרביניירי הפכו לכוח מזוין נפרד (לצד צבא היבשה, הצי וחיל האוויר), לאחר שהיו לאורך תקופה ארוכה הארמייה הראשונה בצבא היבשה האיטלקי. אנשי הקרביניירי נשלחו על ידי ממשלת איטליה למשימות שמירת שלום ברחבי תבל, כולל בוסניה, קוסובו, אפגניסטן, ועיראק. בשנת 2004 נהרגו שנים-עשר קרביניירי בהתפוצצות מכונית תופת על בסיסם בנאסריה, בדרום עיראק. מספר החללים בפעילות צבאית זו היה הגדול ביותר מכל פעילות צבאית מאז מלחמת העולם השנייה.

עד לשנת 2001 יכלו רק גברים להצטרף לקרביניירי, אולם מאז יכולות נשים להצטרף לכל הכוחות המזוינים של איטליה, כולל הקרביניירי.

משמר האוצר[עריכת קוד מקור | עריכה]

משמר האוצר (באיטלקית: Guardia di Finanza) הוא כוח המהווה חלק מצבא היבשה האיטלקי, תחת פיקודו של שר הכלכלה והאוצר בממשלת איטליה, המשמש ככוח שיטור.

משמר האוצר מופקד על שמירת בטיחותם של המוסדות הכלכליים, המשפטיים וכן ביטחון הציבור בהיבטים אלה: השתמטות ממס, פשעים כלכליים, הברחות, הלבנת הון, סחר בסמים בינלאומי, הסתננות, מכס וביקורת גבולות, הפרות זכויות יוצרים, מלחמה במאפיה, מרמה בכרטיסי אשראי, פשעי מחשב, זיוף, מימון ארגוני טרור, שמירת הסדר הציבורי והגנה על גבולות המדינה.

במשמר האוצר כ-68,000 חיילים, קצינים וחוגרים. אנשי משמר האוצר הם חלק מארגון יורופול והמשרד האירופי נגד מרמה (European Anti-fraud Office). למשמר האוצר למעלה מ-600 כלי שיט ויותר מ-100 מטוסים לצורך סיורים בתחום המים הטריטוריאליים של איטליה.

משטרת המדינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משטרת המדינה (באיטלקית: Polizia di Stato) הוא ארגון השיטור הלאומי האזרחי באיטליה. שוטרי משטרת המדינה ממלאים משימות סיור, חקירה ומשימות אכיפת חוק אחרות. משטרת המדינה מקיימת סיורים באוטוסטרדות האיטלקיות, שומרים על הסדר והביטחון ברכבות, גשרים ותעלות מים. אף שארגונה המינהלי של משטרת המדינה דומה לארגון צבאי, כל אנשיה הם אזרחים. מטה משטרת המדינה הוא ברומא, והיא מחולקת ליחידות אזוריות בכל רחבי איטליה שהגדולה שבהן היא משטרת רומא.

משטרת המדינה, במסגרת תוכנית להפחתת שיעור הפשע באיטליה, מקיימת סיורים רגליים של זוגות שוטרים באזורים עירוניים בערים הגדולות.

משטרת בתי הסוהר[עריכת קוד מקור | עריכה]

משטרת בתי הסוהר (באיטלקית: Polizia Penitenziaria) מפעילה את מערכת בתי הסוהר ואחראית על העברת אסירים ברחבי המדינה.

מחלקת היערות הלאומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחלקת היערות הלאומית (באיטלקית: Corpo Forestale dello Stato) אחראית לאכיפת החוק בכל הגנים הלאומיים והיערות באיטליה. אנשי המחלקה אוכפים חוקים נגד ציד בלתי חוקי, שמירה על בעלי חיים מוגנים ומניעת שריפות יער. המחלקה נוסדה בשנת 1822. זהו כוח שיטור אזרחי המתמקד בשמירת הסביבה. שינויים בחקיקה בשלהי המאה ה-20 הרחיבו את סמכויותיו אף לתחום פיקוח על המזון.

כוחות שיטור מקומיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

משטרה נפתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשטרה הנפתית (באיטלקית: polizia provinciale) פועלת רק בחלק מ-109 הנפות. עיקר אחריותה באכיפת חוקי דיג וציד אזוריים ולאומיים, אולם כוח שיטור זה עוסק אף בהגנה על הסביבה באופן כללי. כלי הרכב של המשטרה הנפתית לבנים, עם פס ירוק לאורך הרכב.

משטרה עירונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשטרה העירונית (באיטלקית: polizia municipale) כפופה לראשי הערים בהן פועל כוח שיטור זה. עיקר אחריותה באכיפת חוקים לאומיים ומקומיים בתחום המסחר, הדיור, חיות מחמד, ופעולות מינהליות אחרות. לשוטרי המשטרה העירונית אף סמכויות שיטור כלליות, להוציא סמכויות בתחום בטיחות הציבור, דבר הנתון לסמכותה של משטרת המדינה. בכוח שיטור זה כ-60,000 עובדים. בעיר רומא פועלת המשטרה העירונית הגדולה ביותר באיטליה.

כלי רכב משטרתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד לאחרונה היו כל כלי הרכב המשטרתיים באיטליה מתוצרת תעשיית הרכב האיטלקית, רובם מתוצרת פיאט ואלפא רומיאו. כינוי של רכב סיור השייך למשטרה האזרחית מכונה "פנתר" (Pantera), רכב סיור של הקרביניירי מכונה "צבי" (Gazzella) ואילו רכב סמוי מכונה "ינשוף" (Civetta).

כל אחד מכוחות המשטרה מחזיק במסוקים, ובמשאיות לצורכי משימותיו. בוונציה המשטרה מבצעת משימות סיור ואבטחה עירוניות גם בעזרת סירות משטרה.

בשנת 2004 תרמה חברת למבורגיני שתי מכוניות מדגם למבורגיני גאיארדו למשטרת המדינה, לכבוד ציון 152 שנים להיווסדה. בשנת 2008, בהנחיית שר הפנים האיטלקי, החלה משטרת המדינה להשתמש במכוניות יוקרה מתוצרת פרארי, למבורגיני, מזראטי ופורשה כמכוניות משטרתיות, לאחר שהוחרמו מידי חברים במאפיה. אולם בשנת 2009 הופסק שימוש זה מסיבות תקציביות[2].

  • רכבי הסיור של הקרביניירי צבועות בכחול כהה עם פס אדום לאורך הרכב. רוב רכבי הסיור בעלי גג לבן. לוחיות הזיהוי של רכבי הסיור למשימות אזרחיות מתחילים באותיות CC, ואילו אלה העוסקים במשימות של שיטור צבאי באותיות EI.
  • רכבי הסיור של משמר האוצר הם בצבע ירוק-אפור או כחול כהה עם פס דק בצבע זהב לאורכן וכיתוב מוזהב Guardia di Finanza תחתיו. לוחיות הזיהוי בכלי רכב אלה מתחילות באותיות GdF.
  • רכבי הסיור של משטרת המדינה צבועים בתכלת עם פסים לבנים לאורכם והכיתוב POLIZIA באותיות גדולות מתחת לפס הלבן. על לוחיות הזיהוי מופיעה המילה Polizia באדום.
  • רכבי משטרת בתי הסוהר צבועים כחול כהה עם פסי תכלת לאורכם והכיתוב Polizia Penitenziaria בלבן. על לוחיות הזיהוי מופיע הכיתוב POLIZIA PENITENZIARIA.
  • רכבי מחלקת היערות צבועים ירוק עם פסים לבנים והכיתוב CORPO FORESTALE DELLO STATO בלבן על צידיהם. לוחיות הרישוי מתחילות באותיות CFS באדום.
  • רכבי המשטרה הנפתית צבועים לבן עם פסים ירוקים לאורכם.
  • צבעי רכבי המשטרה העירונית משתנים מרשות מקומית אחת לאחרת בהתאם לחוקי העזר העירוניים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]