משטרת המטרופולין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משטרת המטרופולין
Metropolitan Police Service


סמל משטרת המטרופולין
סמל משטרת המטרופולין
מפקדת המשטרה
מפקדת המשטרה
מידע כללי
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
תחום שיפוט לונדוןלונדון לונדון
משרד אחראי משרד הפשע והשיטור שתחת עיריית לונדון
סוכנות אם משרד הפנים הבריטי
סוכנות בת פיקוד האבטחה, פיקוד הביטחון
תאריך הקמה 29 בספטמבר 1829
סוכנות קודמת Bow Street Runners עריכת הנתון בוויקינתונים
מנהל קרסידה דיק (נציבת המשטרה)[1]
מטה מרכזי הסקוטלנד יארד החדש,
לונדון, בריטניה
עובדים כ-48,000
תקציב כ-1 מיליארד ליש"ט (2011)
אתר המשטרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משטרת המטרופוליןאנגלית: Metropolitan Police Service, מכונה Met Police, או בראשי תיבות MPS) הוא גוף המשטרה האחראי על אכיפת החוק בלונדון רבתי (למעט הסיטי של לונדון, בו פועל גוף משטרתי נפרד). המשטרה הוקמה ב-29 בספטמבר 1829, ומפקדתה הראשית היא הסקוטלנד יארד. למשטרת המטרופולין גם תפקידים כלל ארציים, כמו האחריות על המלחמה בטרור, אבטחת משפחת המלוכה הבריטית ובכירי ממשלת הוד מלכותו.

נכון ל-2011 בשירות משטרת המטרופולין 48,661 אנשי צוות, מתוכם 31,478 שוטרים בתפקיד. משטרת המטרופולין היא גוף השיטור הגדול ביותר בממלכה המאוחדת ואחד מכוחות המשטרה הגדולים בעולם. מאז ינואר 2012 ראש עיריית לונדון הוא האחראי הבלעדי על ניהול משטרת המטרופולין, באמצעות משרד ראש העיר לשיטור ופשיעה.

ראש המשטרה הוא נציב משטרת המטרופולין והוא כפוף למשרד השיטור והפשיעה שתחת ראש עיריית לונדון.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שירות המשטרה העירוני בלונדון הוקם בספטמבר 1829 בשם שירות משטרת המטרופולין ונועד לטפל בנושאי אכיפת החוק ושמירת הסדר הציבורי, זאת כניגוד לכוחות השיטור השונים שהקימו התושבים במטרה להתמודד עם בעיות הפשיעה הגוברת בלונדון באותה עת. הכוחות הורכבו משכירים, שנשאו פגיונות להגנה עצמית, שהצליחו להביא לירידה באחוזי הפשיעה באזוריהם.

המשטרה הוקמה ביוזמת שר הפנים רוברט פיל, שהקפיד כי לגוף השיטור לא תהיינה סמכויות שיפוט. המשטרה הפכה לגוף ממוסד של הממשלה עם קבלת חוק התאגיד המוניציפלי משנת 1835, שחייב את כלל הערים בממלכה, שמספר תושביהן עלה על 20 אלף איש, להקים כוחות משטרה משלהם וב-1857 חיוב זה נכלל גם על כלל הערים והעיירות הקטנות בממלכה.

בשנת 1839 מוזג כוח המשטרה הימי (שהיה קיים מאז 1798) אל תוך משטרת המטרופולין, שהפכה לכוח השיטור המרכזי בעיר. אף שבתחילה הם לא זכו לאהדה ציבורית, הם הוכיחו את עצמם כיעילים מאוד בצמצום ממדי הפשע בלונדון.

בשנת 1999 תואר הארגון כ"גזעני וממסדי" בדו"ח מקפרסון. רק פחות מעשרים שנה מאוחר יותר, אמרו ראשי המשטרה שזהו כבר לא היה המצב, אלא שהשירות יהיה "לבן ללא פרופורציה" לפחות עוד מאה שנה. בשנת 2017 מונתה לראשונה אישה לראשות המשטרה, קרסידה דיק.[1]

במרץ 2021 התרחש רצח שרה אוורארד ועל פעילות המשטרה לפיזור הפגנות בעקבות האירוע ספגו ביקורת מהציבור ומראש העיר.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא משטרת המטרופולין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא לונדון. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.