משמרת השבת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משמרת השבת
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון בני ברק עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 2011–הווה (כ־13 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
mishmeret7.co.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פיקוד שבת אוטומטי למקרר

משמרת השבת הוא ארגון העוסק במחקר הלכתי וטכני, העברת מידע לציבור, פיתוח פתרונות וכשרות לשבת, בתחום מכשירי החשמל הביתיים בשבת, גם לפי שיטות מחמירות בהלכה, עם דגש על מכשירים דיגיטליים.

הקמה ומטרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארגון נוסד בשנת 2011 בידי הרב אליהו בייפוס, מרבני בית הדין של הרב נסים קרליץ בבני ברק. יוזם הקמתו של הארגון היה הרב יוסף שלום אלישיב. על פי דברי תלמידו הרב יצחק דרזי, לאחר שנחשף הרב אלישיב לפתרון הלכתי ששווק בציבור ולדעתו אסור בשימוש בשבת, הוא פנה אליו ואמר שיש להקים את הארגון, ואף נתן את שמו 'משמרת השבת'. מטרת הארגון המוצהרת היא הסברה וחידוד מודעות ציבורית לחששות הלכתיים שונים הכרוכים בשימוש במכשירי חשמל בשבת, בפרט במכשירים העושים שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, שלגבי בעיות הלכתיות שהתעוררו לגביהם קיימת מודעות פחותה גם בקרב קהל שומרי השבת. והצעת פתרונות הלכתיים-טכניים לבעיות אלו.

הארגון מתייחד בכך שהוא מתיימר לספק פתרונות שאינם שנויים במחלוקת הלכתית ונותנים מענה לפי כל הדעות. הארגון קיבל עם הקמתו את הסכמתם של שורת פוסקי הלכה בכירים, בעיקר מן המגזר הליטאי-חרדי[1] כדוגמת הרב יוסף שלום אלישיב, הרב אהרן יהודה לייב שטינמן, הרב נסים קרליץ, הרב חיים קניבסקי, הרב שמואל אוירבך ואחרים[2]. בשנת 2014 הצטרפו גם הרבנים שמואל הלוי וואזנר שמעון בעדני ושלום כהן (ראש ישיבת פורת יוסף)[3], ל"קול קורא" שפרסם הארגון, המפרט את החששות החדשים והאתגרים ההלכתיים שהציבה התקדמות הטכנולוגיה לפתחם של שומרי השבת, וקורא לציבור להיזהר ממכשול ולהתקין התקני שבת בתקן המחמיר אותו דורש הארגון. במנשר זה, הודיע הארגון על הסדר שנחתם מול חברות גדולות במשק, על אפשרות להתקנת "התקן השבת" שבאישור הארגון, מבלי לגרור את הסרת אחריות היצרן, למרות התערבות גורם זר בפעילות המכשיר.

פעילותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות הארגון התמקדה בנושאים הבאים:

  • מקררים בעלי מנגנון הפעלה דיגיטלי: בשונה ממקררים המופעלים באמצעות מנגנון מכני, רבים מהמקררים החדשים מצוידים בכרטיס דיגיטלי ובחיישנים אלקטרוניים המנטרים את פעילות המקרר. הרישומים בכרטיס הדיגיטלי עם פתיחת דלת המקרר או תא ההקפאה, מהווים אתגר הלכתי לשומרי השבת, ומנגנוני "פיקוד שבת" הקיימים בשוק שנועדו לנטרל את פעילות התרמוסטט ולמנוע את השפעת הפתיחה על הדלקת המקרר, אינם מהווים עוד פתרון לבעיות אלו. המודעות לשינוי הטכני ולהשלכות ההלכתיות שלו בקרב צרכני מכשירי החשמל הדתיים, עמד במרכז פעילות הארגון בשנת קיומו הראשונה.
בכתבה על הארגון בעיתון יתד נאמן סופר שפותחו עשרות דגמים של התקני שבת למקררים והתאמתם באופן אינדיבידואלי למעל 800 דגמי מקררים.
בחודש מרץ 2016 הודיע הארגון על סיום פיתוח התקן שבת אוטומטי למקררים המעביר את המקרר למצב שבת באופן אוטומטי בערבי שבת וחג ולמצב חול לאחריהן, על פי לוח שנה מובנה בכרטיס הפיקוד. המערכת הוטמעה בחלק ממקררי חברת סמסונג[4].
  • מוני מים דיגיטליים: בעוד מדי המים המסורתיים, היו מכניים לחלוטין והמדידה התבצעה באמצעות מערכת גלגלי ספרות, וקריאת המונה מדי פעם בידי נציג חברת המים המקומית, הותקנו בראשית המאה ה-21 ברשויות מקומיות רבות בישראל מוני מים דיגיטליים, המכילים כרטיס פיקוד ממוחשב ואמצעים לשידור הנתונים. מאחר שמד המים ובעקבותיו המונה מושפעים ישירות מזרימת המים, נוצר מצב שהאדם שפותח בביתו את ברז המים, מפעיל את מערכת הדיגיטלית שבמד המים. פעולה זו כרוכה בהפעלת זרם חשמלי, ולמצער בהגברת זרם כזה. בשל מיקומם של מונים אלו בשטחים הציבוריים של בניני המגורים, המודעות אליהם פחותה, ושומרי שבת רבים לא הבחינו בבעיה ההלכתית שנוצרה עם ההתקדמות במערכת מדידת המים. משמרת השבת העלתה את הנושא למודעות באמצעות פרסום חוברות הדרכה בבתי הכנסת ומודעות ביומון החרדי "יתד נאמן". ברשויות מקומיות חרדיות כמו בני ברק, נעצרה הלכה למעשה החלפת מדי המים, ויזמים שונים ייצרו מספר מדי מים דיגיטליים בעלי מנגנון שנותן מענה הלכתי לבעיות שהועלו. לחלק מהמונים אישור הלכתי של "משמרת השבת", ולאחרים ניתנו אישורים מגורמים רבניים אחרים.
  • מזגנים בתפוקה משתנה: מזגן בתפוקה משתנה (או בשמו הגנרי "מזגן אינוורטר")(אנ') הוא מזגן המיועד להפעלה במהירות משתנה ויחידת המדחס שלו עושה לשם כך שימוש במנוע הפועל בזרם ישר, מנוע מסוג זה מאפשר את הפחתת מהירות המנוע תוך שימור הכוח הדרוש להפעלת המדחס, ובכך מאפשר פעילות רציפה של המזגן. למזגן זה מערכת שליטה מתקדמת שמאפשרת רגישות גבוהה יותר של המזגן לשינויי טמפרטורה, ובדגמים מסוימים גם חיישני נפח שמזהים את מיקום האנשים בחדר ומסדירים את פעילות המזגן בהתאם לכך. מהבחינה ההלכתית, ההתייחסות למערכות אלו מורכבת: מחד, הפוסקים הסבורים שהגברת והפחתת זרם חשמלי חמורה פחות מיצירת מעגל חשמל חדש, רואים במערכת זו בה הזרם קבוע ורק מווסת, מערכת קלה יותר לשימוש בשבת מאשר מערכת בה התרמוסטט מכבה ומדליק את המדחס חליפות. מאידך, הפוסקים הסבורים שהגברת זרם דינה כיצירת מעגל חשמל חדש, רואים במערכת זו, מערכת חמורה יותר לשימוש בשבת, בשל מהירות התגובה שלה לשינויי הטמפרטורה. לדוגמה: בשל מהירות זו, ניתן לראות קשר ישיר יותר בין פתיחת דלת החדר להגברת הזרם, ובין סגירת החלון להחלשת הזרם. "משמרת השבת" יזמה פיתוח מנגנון שמשבית את פעילות מערכת שינוי התפוקה, באופן דומה למעקפים שנוצרו בעבר כדי לבטל את השפעת התרמוסטט על מכשירי חשמל שונים[5].
  • מחמי מים ותרמוסים חשמליים: קיים מגוון גדול של מחמים חשמליים, בכל סוג קיימים נידונים הלכתיים שונים, בענייני הלכות בישול, חשמל (תרמוסטט), מוקצה, בורר ועוד. הארגון ערך מחקרים הלכתיים וטכניים בנושאים אלו, תוך שימת לב לחומרות הנהוגות על פי דעת ה'שולחן ערוך'. מסקנות המידע והוראות הרבנים פורסמו בחוברת מיוחדת ומועברות לכל דורש[6].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפרסומי המכון

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מסורתית, מחויב מגזר זה לפסיקתו של החזון איש יותר ממגזרים חרדיים ודתיים אחרים.
  2. ^ ראו בני רבינוביץ, “הטכנולוגיה שיצרה את הבעיות ההלכתיות, יכולה גם לפתור אותן”. פורסם במקור ביומון יתד נאמן, ג' בשבט תשע"ב.
  3. ^ במכתב(הקישור אינו פעיל)
  4. ^ "ללא מגע יד אדם" פרסומי חברת סמסונג, עיתון המודיע 8/4/2016.
  5. ^ אנקדוטה מעניינת בנושא זה: נפוצה שמועה כי בביתו של הפוסק החרדי הבכיר הרב יוסף שלום אלישיב פעל מזגן כזה בשנותיו האחרונות, והיו שהסיקו מכך שדעתו הייתה להתיר את השימוש במזגן זה בשבתות. בחוברות ההסברה של הארגון הופיע מכתב של בנו של הרב, המסביר שהרב לא היה מודע לכך שהמזגן שהותקן בביתו פעל בטכנולוגיה שונה ממזגנים רגילים. עדות אחרת נמסרה, לפיה בשבתות היה המזגן המדובר מושבת.
  6. ^ לחץ להוריד