משנה סדורה (הוצאת ספרים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הוצאת משנה סדורה עם פירוש ברטנורא בסט קטן וסט גדול.
אברכים כותבים סיכום הגמרא כהערות בתוך ספרי "משנה סדורה" שלהם

משנה סדורה היא הוצאת ספרים שייחודה בהוצאת מהדורה של המשנה שמפוסקת ומחולקת לשורות באופן שנועד להקל על ההבנה והשינון.

החידוש בהוצאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון שעמד מאחורי ההוצאה, היה להעניק ללומד את האפשרות לראות את כל המשנה כיחידה אחת וכך להבינה מתוך ההקשר, כמעט ללא פירושים. המשניות מחולקות לשורות קצרות, לפי ההקשר, וכך יכולות להקרא כשירה. נוסף גם רווח בין קטעים שונים. בתחתית הדף צורף ביאורו של הרב אלישע בן אברהם מהורדנה - "קב ונקי" - שנדפס לראשונה בשנת ה'תנ"ז (1797). פירוש זה נבחר עקב היותו קצר ותמציתי, שעיקרו הסבר מילים לא מוכרות.

בחלק מהמהדורות, מופיע תקציר של המשניות במסכת בסוף כל כרך. צורת הסיכום הושפעה מעבודה שכתב הרב דן בארי "כותרות התנ"ך", ובעידודו. זאת במטרה לאפשר ללומד או למורה לגשת לטקסט תוך מבט כוללני, מלמעלה למטה. בדומה לדרכו של פירוש המשנה לרמב"ם שמקדים הקדמות למשנה, וסדרים (קדשים וטהרות), ואף בביאור המשנה מקדים לבאר רקע כללי, לפני פירוש הסברות וביאורי המילים.

כמו כן, מצורפות טבלאות לסימון חזרות על הלימוד.

הספרים מודפסים בכמה גדלים, ממהדורות כיס ועד למהדורות בגודל A4.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת תשנ"ב (1992) הוציא הרב אליהו דורדק את המהדורה הראשונה של "משנה סדורה".

בשנת תשע"ג (2013) יצאה מהדורה עם פירוש רבי עובדיה מברטנורא בעיצוב חדש ומתוקן. פירוש רע"ב החליף במהדורה זו את ביאור "קב ונקי".

בשנת תשע"ד (2013) עלו לחנות האפליקציות של אפל שני יישומים של "משנה סדורה" לאייפד. אפליקציה אחת כוללת את כל הגרסה של "משנה סדורה" עם פירוש קב ונקי. השנייה כוללת את כל הגרסה של "משנה סדורה" עם פירוש רבי עובדיה מברטנורא. בנוסף מכילה האפליקציה כלים העשויים לעזור ללימוד בעל פה, בשיטה מדורגת.

בשנת תשע"ז (2017) עלה לחנות האפליקציות של גוגל עדכון לאפליקציה "קהתי"[1] מעשי ידיו של המתכנת אריאל וייצברג, המשלבת את העימוד של "משנה סדורה" על המשנה או על הפרק. מאוחר יותר באותה השנה, הוסיף וייצברג שילוב הקראה מקצועית של הטקסט של "משנה סדורה" על ידי צבי פלורנטל, וכן הקראה של פירוש "קהתי". כל אלו הוקלטו באולפני הספרייה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות קריאה.

בשנת תשע"ט (2019) עלה לחנות האפליקציות אפליקציה "שנן-לי"[2] עוזר אישי לקריאה, אוריינות וזיכרון. גרסת בטא כוללת כל מסכת אבות בפורמט "משנה סדורה", הקראת המשנה שורה שורה, וכן יכולת בחינת המשתמש על ידי האפליקציה. המשתמש מקבל משוב עשיר בצבע ובקול על ההצלחות והכישלונות בשינון המשנה. פרטי כל מבחן נשמרים בפרופיל המשתמש וניתנים לשיתוף.

תפוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משניות "משנה סדורה" זכו לפופולריות רבה - נמכרו עשרות אלפי עותקים. מלבד השימוש הפרטי, המשניות הן הספר העיקרי הנלמד במוסדות מסוימים. ובמגזר החרדי - בעיקר בתלמודי תורה בשיטת זילברמן ו"שיטת זכרו". במסגרות חינוכיות אלו, ספרי "משנה סדורה" הם הטקסט המרכזי שבו עוסקים התלמידים במהלך לימוד חטיבת המשנה, תקופה האורכת בין שלוש עד חמש שנים. עיקר ההצלחה נובע מהעיצוב הנקי המקל על הזיכרון, ומכך שיש מקום לכתוב הערות בצד הטקסט ובכך לעזור ללימוד ולזיכרון.

ספרים נוספים שהושפעו ממהדורת המשנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה ל"משנה סדורה" בתחום המשנה, יצאו לאור גמרות עם סממנים ויזואליים דומים, של חלוקת פסקאות ושבירת שורות על מנת לסייע לתלמיד לקרוא ולהבין.

• בשנת תשנ"א ייסד הרב דניאל ברק ווינט, מורה ומחנך בוגר ישיבת מרכז הרב, את מפעל גמרא סדורה על התלמוד הבבלי. המסכת הראשונה - ברכות, יצאה לאור בשנת תש"ע. כיום יש גמרא סדורה על כל הש"ס[3]

• בשנת תשע"ב החלה לצאת לאור סדרת גמרא סדורה המאיר בהוצאת הרב ישראל יצחק בן שלמה, בהשראת "משנה סדורה"[4].

• בשנת תשע"ט יצא לאור מדרש "מכילתא דרבי ישמעאל" על יד הרב דן בארי בהוצאת קורן.

• בשנת תש"פ יצא לאור "רמב"ם ערוך" סט על ספר משנה תורה בידי הרב יצחק חדד ז'ילבר.

• בשנת תשפ"ג יצא לאור "ליקוטי מוהר"ן פסוק לי פסוקך" בידי הרב יוסף חיים שרוגו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קישור לאפליקציה
  2. ^ אפליקציה "שנן-לי"
  3. ^ ניתן למצוא ב'פורטל הדף היומי'.
  4. ^ כדברי המוציא לאור באתר ההוצאה: "הלכנו באורחות ה'משנה סדורה' וההדרנו את הגמרא וקראנו למהדורתנו 'גמרא סדורה'"