משתמשת:Idvash/חגבים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןחגביים
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: פרוקי רגליים
מחלקה: חרקים
סדרה: חגבאים
שם מדעי
Caelifera

החגב הוא חרק מתת-סדרה Caelifera השייכת לסדרת החגבאים (Orthoptera). הבדל אופייני בינם לבין הצרצרים והחרגולים, השייכים לתת הסידרה השניה (Ensifera) בסדרה זו, הם זוג מחושים שקצר מאורך הגוף. ישנם מינים המשנים את צבעם והתנהגותם בצפיפות אוכלוסייה גבוהה ואז הם נקראים ארבה.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לחגבים, בדרך כלל, יש אנטנות הקצרות מאורך גופם וצינור ההטלה אצל הנקבה קצר לעומת הקבוצה השניה, החרגולים\צרצרים (תת-סדרה Ensifera). יש להם לסתות צובתות, מנדיבולות, החותכות מזון. חלק מהמינים משמיעים צלילים על ידי חיכוך מפרק הירך של הרגל האחורית עם הכנפיים הקידמיות או הבטן (סטרידולציה) או על ידי הצמדת הכנפיים בזמן תעופה. איברי השמיעה, במידה וקיימים, נמצאים בצידי הפרק הראשון של הבטן. מפרק הירך של הרגלים האחוריות מאורך וחזק, ומותאם לקפיצה. בדרך כלל הם מכונפים, הכנפיים האחוריות קרומיות ואילו הקידמיות (טגמינה) מעובות ואינן משמשות לתעופה. לרוב, הנקבות גדולות מן הזכרים, ובעלות צינור הטלה קצר. לזכרים יש לוחית לא-זוגית יחידה בקצה הבטן, ואילו לנקבות יש שני זוגות של קְשָׂווֹת (משולשות) בקצה הבטן איתן הן נוהגות לחפור בחול במהלך הטלת ביצים.

ניתן בקלות לבלבל אותם עם תת הסדרה השניה של החגבאים, Ensifera (צרצרים), אבל למעשה הם נבדלים מהם בתכונות רבות, כגון מספר המקטעים באנטנות והמבנה של צינור ההטלה שלהם, כמו גם מיקומו של איבר השמיעה ואופני הפקת צליל הצרצור. לצרצרים יש אנטנות עם לפחות 20-24 מקטעים, ואילו לחגבים יש פחות. במונחים אבולוציוניים, הפיצול בין הגברים והצרצרים הוא לא מאוחר יותר מאשר אירוע ההכחדה פרם-טריאס[1].

מגוון ותפוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההערכות האחרונות מצביעות על כ-2400 סוגי חגבים תקפים וכ-11,000 מינים תקפים שתוארו עד כה. אולם קיימים מינים רבים שעדיין לא תוארו , בעיקר ביערות גשם טרופיים. החגבים הם בעיקר חרקים טרופיים.

ביולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תזונה ועיכול[עריכת קוד מקור | עריכה]

כ -70 אחוזים מחרקים אוכלי עשב אוכלים רק מין אחד או סוגים בודדים של צמחים. לעומת זאת, חגבים הם אוכלי-כול, ניזונים מצמחים ממגוון רחב מאוד של משפחות. חגבים נוטים לגדול יותר טוב ולייצר יותר צאצאים כאשר התזונה שלהם מורכבת מתערובת מגוונת של צמחים. הדבר בא לידי ביטוי באופנים שונים אצל מינים שונים.


ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Idvash/חגבים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Zeuner, F. E., 1939. Fossil Orthoptera Ensifera. London: British Museum Natural History.
ערך זה הוא קצרמר בנושא בעלי חיים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.


[[קטגוריה:חרקים]] [[קטגוריה:חגבאים|*]]