משתמש:ליאור/פרנסת הגוף/תיבת משתמש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שלום שלום,

כף רגלי השמאלית על חולות רעים, למחרת הגירוש מקטיף ולפני הגירוש מחומש.

שמי ליאור. אני הדמות הוויקיפדית של אדם בשם ליאור.


קורותיי בוויקיפדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איך הגעתי לכאן?

איך הגעתי לכאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הייתי בין מאה הנרשמים הראשונים למהדורה העברית של ויקיפדיה. בימים הרחוקים ההם, היתה הרבה עבודה והרבה ויכוחים מוזרים. אז תרמתי קצת למהדורה האנגלית של ויקיפדיה ושכחתי מהסיסמה שלי בעברית. באוקטובר 2005 יצרתי גדם של רשימת הבדיחות בסרט ביג לבובסקי, אבל שכנעו אותי שצריך למחוק אותו. סייעתי מעט לחשוף רבדים יהודיים בשתי יצירות הגות עכשוויות ([1], [2], [3], [4],[5], [6]), ואז נהרגה משפחה בפיצוץ על חוף הים ברצועת עזה ואני הסתבכתי בניסיון מגושם לאזן את הסיקור החדשותי של מדינת ישראל בוויקיפדיה. עד מהרה נחטף גלעד שליט ואחריו שני חיילים נוספים ואני הופתעתי כשתגובה אנטישמית שקיבלתי לא הוסרה ולא נענתה במשך יום שלם. השבתי לה בארסיות בלי לחתום ובלי לצאת מחשבון המשתמש שלי, שמיד נחסם לצמיתות.[1] אז יצאתי לחופש, תרמתי קצת כאלמוני, ולבסוף השתקעתי במהדורה העברית של ויקיפדיה.

אני לדודי ודודי לי.

מה עשיתי כאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילה תרגמתי כמה ערכים חמודים מאנגלית לעברית, כי לא ידעתי לכתוב ערכים. אחר כך נתקלתי בערך Shoebill והזדהיתי עמוקות עם העוף המתואר בו. כך בא לעולם הערך מנעלן, הערך הראשון שהעזתי לכתוב על נושא לא מוכר.

אותו מבט בוחן, אותה תגלחת

אותו חיוך זחוח ודוחק

מן המרקע ניבט צלול ומזכח

לבך במו כנפיי אני שונק

ראי איך הוא דומה לי, א' בשבט ה'תשס"ז

בזכות אייל יזמתי מתקפת איכות על יהדות אתיופיה, כדי להתמודד עם המחסור הגורף בערכים על המורשת המרתקת של חלק זה בעם ישראל. על הדרך גם נקבע תקדים גן הכוהנים - הוחלט למחוק את הערך בדיקת דנ"א כהנים רק מפני שהוא מופרך לחלוטין, ומבלי להתחייב מתי ייכתב במקומו הערך על גן הכהנים. בין לבין עניתי על שאלה חביבה ואז דב ביקש ממני לכתוב על ראיית לילה, אז ניגשתי להרחיב על מערכת הראייה ולבסוף התייאשתי - יותר מדי עבודה לאדם אחד. אני עדיין מקווה לשוב ולכתוב על יכולות המוח, זה איבר מרתק!

מה עשית בשביל מיזם ביתא ישראל?

ואז הגיע אליש[עריכת קוד מקור | עריכה]

כפי שסיפרתי פעם להראל, אליש לקח הצעה רדומה למתקפת איכות והפך אותה למיזם ביתא ישראל. לדעתי הבלתי משוחדת, זהו המיזם החשוב ביותר והמוצלח ביותר בוויקיפדיה. לראשונה מפוענחים הקשרים חבויים בתולדות הגלויות השונות של עם ישראל, ואירועים שנראו תמוהים בהקשר מקומי מקבלים משמעות עמוקה ומובנת יותר. כך גם מתבהרות סוגיות בתורה ובמשנה ומנהגים מוזרים כלבישת טלית מוסברים בסביבתם הטבעית, שאבדה עם השנים. המיזם ילווה אותנו עוד שנים ארוכות, ויתפשט לקהילות נוספות כמו יהדות תימן ולשפות נוספות כמו אנגלית ואמהרית.

רבים התורמים למיזם מכדי שאזכיר את כולם כאן בלי לשכוח איש. מדי פעם גם לי יוצא לתרום לו מעט, ומכך אני רווה שפע של נחת.

איך דמותי בוויקיפדיה השפיעה עלי כאדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטבע הדברים, דמותי בוויקיפדיה מושפעת מהדמויות שלי במקומות אחרים. היא גם השפיעה על כושר הכתיבה ותרבות הדיון שלי מחוץ לוויקיפדיה. בזכות אייל הגעתי לכתוב על פרשת הדם, והמאמרים שקראתי עליה חוללו בי שינויים בלתי צפויים.

כשהרמת את המכסה הירוק / המוסתר באדמת הגן / נגלה לעיניך בור / שורץ מקקים ומזוהם

איך זה מגיע לכאן / הלא כל כך נקי זה הגן / ואז העמקת לחשוב / פתאום עלה זכרון

אני מאמין שכדאי לכתוב ערכים בהנאה, מנקודת מבט מרוחקת, סקרנית ורגועה. הדברים הקשים שכתב דון סימן על פרשת הדם העבירו מעלי את שלוות רוחי. קראתי מאמרים וספרים נוספים כדי לסתור את טענותיו ולהוכיח לעצמי שמשרד הבריאות ויתר משרדי הממשלה נוהגים בצורה אחראית יותר מכפי שטען ד"ר סימן. ככל שהוספתי לגשש בעלטה, כך נתקלתי במחדלים איומים אף יותר מאלה שהוא סקר. הגזענות שהוא תיאר נראתה יותר כתסמין המתגלה בעקבות בעיות חמורות ושכיחות ממנה - חוסר מקצועיות, קוצר-ראות, שחיתות. נקודת המבט המרוחקת שלי היטשטשה. פתאום נגעו הכשלים אלי אישית, כמו לכל ישראלי אחר. קראתי דברים שלא יכולתי להביא עצמי לכתוב, ואני ממתין בסבלנות ליום שארחיק מהם דיו, כדי לכתוב על פרשת הדם בניחותא.

היופי האמיתי בפרשת הדם מתגלה כשמתבוננים בה ממרחק של מאה וחמישים שנים ומעלה. הן זו רק עוד עוולה אחת כואבת מני רבות, עוד כחכוח בגרונו של עם ישראל. האווילות והרשעות שהתגלו בה נושפים על עינינו בכל דור ודור, ועלינו למצמץ ולהמשיך לצעוד בשמחה. שזה פחות או יותר מה שהאחים כהן אומרים לדעתי בסרט ארץ קשוחה.

מיזמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • רואים רחוק - סקירת משנתם של הוגי דעות שמשנתם תהדהד גם בעוד שנים ארוכות.
  • שושני יחזקאל - שילוב תכנים חשובים ממאמרים מדעיים ששוחררו תחת רישיון חופשי. מהדורה עברית של מיזם Open Access.
  • הנדסת מערכת ויקימדיה - בירור סדור של הצרכים המבצעיים, הדרישות המבצעיות והליכי פיתוח של המענה הטכנולוגי לבקשות הקוראים והיוצרים במיזמי ויקימדיה.
ומה המשנה הוויקיפדית שלך?

משנה ויקיפדית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מאז הוסרה החסימה ואני תורם גם למהדורות האנגלית והצרפתית של ויקיפדיה, כמו גם למיזם ויקישיתוף.